سه‌شنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۴
کد خبر: 236541

مطالعه‌ای جدید نشان داده است که چاقی و اضافه‌وزن را می‌توان «بیماری اجتماعی» نیز تلقی کرد چراکه اگر به شهر یا جامعه‌ای نقل مکان کنید که اغلب دچار چاقی باشند، شما هم در خطر چاقی قرار خواهید گرفت.

چاقیِ مسری!

سلامت نیوز: مطالعه‌ای جدید نشان داده است که چاقی و اضافه‌وزن را می‌توان «بیماری اجتماعی» نیز تلقی کرد چراکه اگر به شهر یا جامعه‌ای نقل مکان کنید که اغلب دچار چاقی باشند، شما هم در خطر چاقی قرار خواهید گرفت.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خاص پرس، محققان طی مقاله‌ای که در مجله JAMA Pediatrics منتشر شده، اعلام کرده‌اند افزون بر ژنتیک، باید محیط مشترک یا به عبارت بهتر، «آلودگی اجتماعی» را نیز به عوامل احتمال بروز چاقی اضافه کرد.
آنها در تعریف تعبیر «آلودگی اجتماعی» برای چاقی توضیح داده‌اند که اگر جمعیت بیشتری در اطرافتان چاق باشند، ممکن است شما هم شانس کمتری برای حفظ تناسب اندام خود داشته باشید و بیشتر در معرض چاق شدن قرار گیرید.
«اشلشا داتار» نویسنده این مطالعه اضافه می‌کند: «زندگی در جامعه‌ای که اکثر افرادش دچار چاقی باشند، ممکن است باعث پیروی از سبک زندگی بی‌تحرک، تغذیه ناسالم و نهایتا اضافه‌وزن و چاقی را به میزان رایجی در آن جامعه به دنبال داشته باشد».
این محققان برای انجام تحقیق خود به گونه‌ای هوشمندانه، بر خانواده‌های نظامی تمرکز کردند زیرا اغلب آنها به مکانهایی فرستاده می‌شدند که خود هیچ انتخابی برای رفتن یا نرفتن به آنجا نداشتند. آنها وضعیت ۱۳۱۴ زن و شوهر، و ۱۱۱۱ کودک آنها را که به ۳۸ نقطه متفاوت در ایالات متحده امریکا فرستاده شده بودند، در این مطالعه بررسی کردند و به نتایج جالبی در این زمینه دست یافتند.
بر اساس یکی از نتایج به‌دست‌آمده، اگر در جامعه‌ای ورزشگاه زیادی وجود نداشته باشد یا بخش زیادی از رستورانها غذاهای آماده موسوم به فستفود ارائه کنند، این عوامل محیطی می‌توانند بر رفتار تغذیه‌ای و تمرینات ورزشی افراد اثرگذار باشند و در نتیجه، سبب افزایش وزن آنها شوند.
به گزارش خاص پرس، این اولین تحقیقی نیست که نشان می‌دهد چاقی و اضافه‌وزن همچون ویروسی مسری می‌تواند در سراسر جامعه‌ای گسترش یابد. در سال ۲۰۰۷ هم مطالعه‌ای در مجله پزشکی نیوانگلند منتشر شد که نتایجی مشابه در این زمینه را ارائه کرده بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha