ثابت شده که برخی اعداد نشان دهنده وضعیت سلامت شما هستند. این اعداد همه چیز را از کنترل وزن تا حفظ سلامت قلب به شما نشان می دهند.

اعدادی که شما را به سلامتی نزدیک و از آن دور می کنند!

سلامت نیوز: ثابت شده که برخی اعداد نشان دهنده وضعیت سلامت شما هستند. این اعداد همه چیز را از کنترل وزن تا حفظ سلامت قلب به شما نشان می دهند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آوای سلامت از readersdigest اعداد سلامتی که همه ما باید به آنها اشراف داشته باشیم از این قرارند:

میزان تری گلیسیرید: در حالت عادی وجود میزان اندکی تری گلیسیرید در خون مشکلی را به وجود نمی ‌آورد. اما میزان زیاد آن می ‌تواند منجر به بروز بیماری های مزمن قلبی بخصوص در زنان شود. در صورتی که میزان زیادی از تری گلیسیرید در خون شما وجود داشته باشد و این موضوع به همراه میزان کم اچ دی ال در کنار یکدیگر قرار بگیرند، منجر به افزایش مقاومت بدن نسبت به انسولین می‌شود. میزان نرمال تریگلیسیرید باید کمتر از ۱,۷ میلی مول در لیتر باشد.

ضربان قلب در صبح: نبض، تعداد ضربان قلب شماست که در یک دقیقه می ‌زند. در نخستین لحظات بیداری در صبح سعی کنید میزان نبض خود را اندازه گیری کنید و ببینید که قلب شما تا چه اندازه خوب کار می‌کند. به عنوان مثال میزان استاندارد نبض در حالت استراحت بین ۶۰ تا ۹۰ پالس در دقیقه است. افرادی که از اندام متناسب تری برخوردار هستند، ضربان قلبشان به سبب قدرتمند بودن آن، نسبت به سایرین کمتر است. اما در صورتی که شما ورزش نمی ‌کنید و ضربان قلب تان از حالت عادی کمتر است، ممکن است شما مبتلا به بیماری قلبی باشید.

میزان کالری مورد نیاز در روز: اندازه گیری کالری مورد نیاز در روز می تواند تاثیر زیادی بر سلامت شما داشته باشد. بسیاری از زنان روزانه به ۲ هزار کیلوکالری و مردان به ۲۵۵۰ کیلوکالری نیاز دارند. می ‌توانید وزن خود را بر حسب میزان فعالیت روزانه در عدد ۲۸ تا ۳۳ ضرب نمایید و میزان کالری مورد نیاز را به دست آورید. اما به طور تخمینی، این میزان می ‌تواند بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ برای صبحانه، ۵۰۰ تا ۶۰۰ برای ناهار، ۶۰۰ تا ۷۰۰ برای شام و حدود ۱۰۰ تا ۲۰۰ کالری برای هر میان وعده در طی روز باشد. اگر بناست وزن کم کنید، روزانه حداقل ۵۰۰ کالری کمتر دریافت کنید.

اندازه دور کمر: اندازه دور کمر یکی از بهترین راه ها برای مشخص کردن این نکته است که آیا وزن شما برای سلامت قلب تان مناسب است؟ هنگامی که چربی دور کمر یا چربی شکمی افزایش می یابد، سلول های چربی بدن شما مواد شیمیایی با خاصیت افزایش التهاب در بدن آزاد می کنند. این فرایند خطر ابتلا به حمله قلبی را افزایش می دهند ضمن این که منجر به مقاومت در برابر انسولین و ابتلابه سندرم متابولیک می شود. برای زنان، افزایش دور کمر یعنی ۹۰ سانتی متر و برای مردان ۱۰۰ سانتی متر. اندازه گیری باریک ترین محل کمر و بزرگترین محل باسن دقیقترین راه اندازه گیری دور کمر است. سپس باید این دو عدد را بر هم تقسیم کنید. اگر عدد آن ۰,۹ برای مردان و ۰.۸۵ برای زنان یا بیشتر باشد، چاقی اتفاق افتاده است.

میزان چربی خوب و چربی بد: خواندن عدد کلی کلسترول اگرچه مهم است اما شما باید میزان متعادل ال دی ال یا کلسترول بد و اچ دی ال یا کلسترول خوب را نیز بشناسید. هدف این است که میزان کلسترول تام زیر ۵,۲ میلی مول در لیتر باشد البته این میزان در مبتلایان به بیماری های قلبی و دیابت باید کمتر از ۵ میلی مول در لیتر باشد. سطح کلسترول ال دی ال در افراد عادی زیر ۳.۵ میلی مول در لیتر و در افراد با سابقه قلبی زیر ۲ میلی مول در لیتر باید باشد. سطح اچ دی ال نیز باید ۱.۳ میلی مول یا بالاتر باشد.

اندازه گیری فشار خون: فشار خون بالا خطر ابتلا به تصلب شرائین و بیماری های قلبی بعلاوه سکته مغزی را افزایش می دهد. خواندن عدد ۱۴۰/۹۰ یعنی فشار خون بالا و اگر این عدد بین ۸۰/۱۲۰ یا ۸۹/۱۳۹ باشد، این یعنی شما در معرض خطر هستید و باید برای جلوگیری از ابتلا به فشار خون اقداماتی را انجام دهید. برای بررسی فشار خون تان به پزشک مراجعه کنید یا از مانیتور فشار خون در منزل استفاده نمایید. مطالعات نشان داده افرادی که فشار خون را در منزل مرتبا چک می کنند، تحت کنترل بیشتری هستند اما این نظارت ها هر چند وقت یکبار توسط پزشک نیز باید انجام گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha