سلامت نیوز :یك فیزیوتراپیست گفت: شكستن قولنج در جوانی منجر به در رفتگی‌های متعدد مفاصل در سالمندی می‌شود.

سید‌ مجید هراتی در گفت‌وگو با  فارس اظهار داشت: اصطلاحاً شكستن قولنج در مفاصل كه بیشتر در مفاصل دست و همچنین مفاصل ستون فقرات پُشتی كمر انجام می‌شود پدیده‌ای است كه در مورد عارضه‌ها و فرآیند آن نظرات مختلفی وجود دارد.

وی افزود: در زمان شكستن قولنج فشار منفی بر روی مفاصل ایجاد می‌شود كه این فرآیند به دلیل تبدیل مایع به گاز در مفاصل است كه با صدای "پُك " خاصی همراه است و در صورت تكرار به علت فشاری كه به مفاصل وارد می‌شود به مرور زمان باعث التهاب و متعاقباً درد و تورم در مفاصل می‌شود.

این فیزیوتراپیست تصریح كرد: شكستن قولنج در جوانی و تكرار آن باعث می‌شود سالمندان در سنین كهولت به دلیل شروع تغییرات تخریبی در بافت‌های مفاصلشان بیشترین ضرر و آسیب را از این لحاظ احساس كنند و عمده‌ترین معضل شكستن قولنج در جوانی در رفتگی‌های متعدد مفاصل در سالمندی است.

هراتی در پاسخ به این پرسش كه برای تقویت و درمان عارضه عادت شكستن قولنج در افراد باید چه مواردی رعایت و انجام گیرد، اظهار داشت: بهترین توصیه به افرادی كه عادت به شكستن قولنج دارند ترك این عادت است و در مراحل بعد نیز برای تقویت این مفاصل باید ورزش‌های تقویت عضلات خم كننده را با وسایل لاستیكی و فنر كف دست انجام دهند.

وی خاطرنشان كرد: افراد برای تقویت عضلات پُشتی كمر و ستون فقرات نیز باید روزانه در نوبت‌های مختلف به صورت مكرر كتف‌های خود را به عقب و شانه‌های خود را نیز به كتف‌ها نزدیك كنند تا با انجام این نرمش‌های ورزشی بتوانند مفاصل ضعیف شده خود بر اثر شكستن قولنج‌ را تقویت كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha