سلامت نیوز :رییس مركز مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت با اشاره به افزایش موارد بروز و كاهش سن ابتلا به سرطان سینه در كشور گفت: عزم وزارت بهداشت برای غربالگری سرطان سینه جدی است.

دكتر كوروش اعتماد در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این كه بروز سرطان پستان در كشور رو به افزایش است، گفت: بروز سرطان سینه در كشور از جهت فراوانی رو به افزایش است. علاوه بر آن سن ابتلای آن رو به كاهش است.

وی ادامه داد: مراحل اجرایی غربالگری سرطان سینه تدوین و هماهنگی‌های لازم با حوزه‌های مختلف وزارت بهداشت انجام شده است. همچنین وزیر بهداشت برای تامین منابع اعتباری آن قول داده‌اند و نگرانی از بابت منابع اعتباری نداریم.

به گفته وی، برای انجام غربالگری سرطان سینه در كشور به حداقل 680 مركز تشخیصی ماموگرافی نیاز است كه در حال حاضر حدود 350 مركز ماموگرافی موجود است. بنابراین برای غربالگری سرطان سینه در كشور حداقل باید300 مركز ماموگرافی دیگر راه‌اندازی ‌شود. از آنجا كه مطالعات مقدماتی این برنامه صورت گرفته با فراهم شدن اقدامات لازم، این غربالگری در استان‌های دارای مراكز ماموگرافی آغاز می‌شود و پس از آن دیگر مراكز ماموگرافی كه راه‌اندازی شدند به پروسه غربالگری می‌پیوندند.

وی افزود: غربالگری سرطان سینه ویژه زنان گروه سنی 40 تا 44 سال است كه به دو روش فعال و غیرفعال انجام می‌شود. بیماریابی فعال برای افرادی است كه بستگان درجه یك آنها سابقه بروز سرطان وجود دارد. در مورد عموم جامعه نیز باید گفت كه افراد می‌توانند به مراكز مربوطه مراجعه كرده و به صورت غیرفعال تحت غربالگری قرار گیرند.


رییس مركز مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت تاكید كرد: پروسه غربالگری سرطان سینه در زمینه تشخیص به صورت رایگان است.

وی با بیان این كه میزان بروز سرطان سینه در كشور تقریبا به حدود 24 مورد در 100 هزار زن رسیده است، افزود: دو علت اصلی در افزایش موارد سرطان سینه و همچنین كاهش سن این بیماری مطرح است. فراوانی عوامل خطر مرتبط با سرطان از جمله علل افزایش بروز سرطان سینه در كشور است به طوری كه اكنون در تمام سرطان‌ها، افزایش فراوانی عوامل خطر مشاهده می‌شود.

وی در این باره افزود: از طرف دیگر امید به زندگی ایرانی‌ها به طور متوسط به 72 سال افزایش یافته است. به این ترتیب با افزایش طول عمر و كاهش مرگ ناشی از بیماری‌های عفونی، مرگ و میر ناشی از بیماری‌های غیرواگیر و از جمله سرطان‌ها افزایش یافت.

دكتر اعتماد استعمال دخانیات و كاهش سن مصرف آن، آلاینده‌های هوایی، تغییر شیوه زندگی و استفاده از مواد غذایی مضر را از جمله عوامل خطر بیماری‌های غیرواگیر عنوان كرد و ادامه داد: امروزه آگاهی عموم جامعه و بویژه زنان در مورد علایم سرطان افزایش یافته و مردم تا حدودی با این علایم آشنا هستند.

رییس مركز مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت تاكید كرد: در مورد غربالگری‌ بیماری‌های مختلف باید به این نكته توجه داشت كه بستر و امكانات درمانی لازم برای افراد در معرض خطری كه به دنبال غربالگری زودتر تشخیص داده می‌شوند، فراهم باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha