سلامت نیوز :عضو انجمن ارولوژی ایران گفت: مصرف ویتامین B 6 و فسفات سلولوز برای درمان كمكی سنگ كلیه و جلوگیری از تشكیل سنگ جدید توصیه می‌شود.

محمد‌علی زرگر در گفت‌وگو با  فارس با بیان اینكه ایجاد سنگ كلیه در داخل سیستم اداری مشكلی است كه از 7 هزار سال پیش در مومیایی‌های مصری كشف شده است اظهار داشت: برخی فاكتورهای مرتبط با ایجاد سنگ وضعیت فوق اشباع بیش از حد نمك است كه در كلیه جمع شده و كریستال‌های نمك را تشكیل می‌دهند و این كریستال‌ها در نهایت تبدیل به سنگ می‌شود.

وی افزود: وقتی سنگ در داخل كلیه حركت می‌كند به دلیل صدماتی كه به مخاط كلیه می‌زند خونریزی از ادرار مشاهده می‌شود همچنین سنگ می‌تواند موجب انسداد شود كه در آن بیمار احساس درد می‌كند.

زرگر تصریح كرد: برای تشخیص سنگ باید از بیمار عكس ساده شكمی گرفته شود . دو سوم سنگ‌های ادراری با این عكس قابل مشاهده هستند ولی یك سوم آنها دیده نمی‌شود و برای دیدن آنها از سی‌تی اسكن استفاده می‌شود.

وی با اشاره به درمان این عارضه خاطر نشان كرد: اولین روش درمان سنگ كلیه، روش درمان انتظاری است كه در آن بیمارانی كه سنگ دارند ولی علامت و عفونتی ندارند می‌توانند صبر كنند تا خود به خود رفع شود.

زرگر گفت: روش دوم استفاده از سنگ‌شكن به كمك امواج شوك یا سنگ‌شكنی برون اندامی است كه با كمك اشعه‌های مختلف سنگ را پیدا می‌كنند و آن را ریز می‌كنند. تا از طریق ادرار دفع شود.

این متخصص ارولوژی یادآور شد: روش سوم اندودیورولوژی است كه به كمك انرژی‌های مختلف سنگ خرد می‌شود.

وی افزود: مصرف ویتامین ب 6 برای افرادی كه سنگ كلیه دارند توصیه می‌شود همچنین مصرف فسفات سلولوز برای درمان كمكی سنگ كلیه و جلوگیری از تشكیل سنگ جدید توصیه می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha