پنجشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۲
کد خبر: 236724

دبیر انجمن رادیوتراپی و آنکولوژی ایران با اشاره به شیوع سرطان پستان در کشور گفت: یک چهارم سرطانهای پستان در سنین زیر ۴۰ سال اتفاق می افتد.

یک چهارم سرطان‌های پستان زیر سن ۴۰ سال است

سلامت نیوز: دبیر انجمن رادیوتراپی و آنکولوژی ایران با اشاره به شیوع سرطان پستان در کشور گفت: یک چهارم سرطانهای پستان در سنین زیر ۴۰ سال اتفاق می افتد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، حسین فودازی در حاشیه همایش سرطان پستان و باروری اظهار کرد: سرطان پستان در کشور ما به عنوان شایع‌ترین سرطان در بین زنان شناخته می‌شود. سالانه ۷ الی ۸ هزار مورد جدید سرطان در زنان کشف می‌شود. همچنین شایع‌ترین سرطان مردان، سرطان معده است.

وی افزود: با فرهنگ‌سازی‌های انجام شده در طی سالیان‌ اخیر، خوشبختانه زنان جوان توجه و آگاهی بیشتری نسبت به سیستم بدنی خود پیدا کرده‌اند که باعث شده این نوع سرطان در مراحل ابتدایی کشف شود و هزینه و آسیب کمتری دربر داشته باشد.

دبیر انجمن رادیوتراپی و آنکولوژی ایران تصریح کرد: سرطان سینه در ایران نسبت به کشورهای اروپایی در سنین پایین‌تری رخ می‌دهد، اما شیوع آن نسبت به آمار جهانی، نرمال است. شیوع سرطان در ایران در دهه‌های چهارم و پنجم زندگی، بیشتر اتفاق می‌افتد؛ در حالی که در سایر کشورها، این سرطان در دهه‌های ششم و هفتم شیوع بیشتری دارد.

فودازی گفت: یک چهارم سرطان‌های سینه در سنین زیر ۴۰ سال اتفاق می‌افتد که آمار قابل توجهی است؛ دلیل آن می‌تواند مشکلات اضافه وزن، چاقی، تغذیه و ... باشد.

وی ادامه داد: در سنین زیر ۴۰ سال اهمیت سرطان پستان دوچندان است، زیرا فردا در سنین باروری قرار دارد و ممکن است انجام برخی از درمان‌ها با بارور شدن آن تداخل ایجاد کند.

به گفته دبیر انجمن رادیوتراپی و آنکولوژی ایران، برخی جراحی‌ها در سنین باروری و حتی در دوران بارداری بی‌خطر است؛ شیمی‌درمانی نیز به جز سه ماهه اول دوران بارداری قابل انجام است.

فودازی با توصیه به زنان جوانی که می‌خواهند در آینده دارای فرزند شوند، گفت: بهتر است زنان با مراجعه به پزشک، این موضوع را مطرح کنند، چرا که فریز تخمک یا فریز تخمدان در کشور قابل انجام است.

وی افزود: بسیاری از توده‌هایی که در پستان دیده می‌شود، سرطان تلقی نمی‌شود و صرفاً بیماری‌های پستان محسوب می‌شود. حدود ۹۰ درصد از توده‌هایی که در سینه زنان یافت می‌شود، توده‌های خوش‌خیم است که با تجویز دارو و ویتامین‌ها درمان خواهد شد.

دبیر انجمن رادیوتراپی و آنکولوژی ایران خاطرنشان کرد: همچنین بیشتر توده‌هایی که در سینه زنان مشاهده می‌شود، کاملاً طبیعی است. در صورت لمس توده سِفت و بدون درد و یا در صورت رؤیت ترشحات از نوک پستان، حتماً باید به پزشک مراجعه شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha