جمعه ۱۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۴
کد خبر: 236766

پیوند بین رژیم غذایی و آکنه بحث برانگیز است اما پژوهش های اخیر نشان داده اند که رژیم غذایی می تواند نقش چشمگیری در بروز آکنه داشته باشد.

رابطه رژیم غذایی و آکنه

سلامت نیوز: پیوند بین رژیم غذایی و آکنه بحث برانگیز است اما پژوهش های اخیر نشان داده اند که رژیم غذایی می تواند نقش چشمگیری در بروز آکنه داشته باشد.

به گزارش سلامت نیوز، عصر ایران به نقل از "هلث لاین" نوشت: «آکنه یک بیماری شایع پوستی است که تقریبا ۱۰ درصد از جمعیت جهان را تحت تاثیر قرار می دهد. عوامل بسیاری به بروز آکنه منجر می شوند که از آن جمله می توان به تولید سبوم (چربی پوست) و کراتین، باکتری های مسبب آکنه، هورمون ها، منافذ مسدود شده پوست، و التهاب اشاره کرد.

پیوند بین رژیم غذایی و آکنه بحث برانگیز است اما پژوهش های اخیر نشان داده اند که رژیم غذایی می تواند نقش چشمگیری در بروز آکنه داشته باشد.

در ادامه با ۷ ماده غذایی که می توانند موجب آکنه شوند بیشتر آشنا می شویم.

غلات و قندهای پالایش شده

افراد مبتلا به آکنه نسبت به افرادی که دارای آکنه کم یا فاقد آن هستند، به مصرف کربوهیدرات‌های پالایش شده بیشتر تمایل دارند. از مواد غذایی سرشار از کربوهیدرات های پالایش شده می توان به موارد زیر اشاره کرد:

نان، کراکرها، غلات صبحانه، یا دسرهایی تهیه شده از آرد سفید

پاستاهای تهیه شده از آرد سفید

برنج سفید و نودل برنج

نوشابه های گازدار و دیگر نوشیدنی های شیرین شده با شکر

شیرین کننده هایی مانند نیشکر، شیره افرا، عسل یا آگوا

کربوهیدرات‌های پالایش شده به سرعت در جریان خون جذب می شوند که این شرایط موجب افزایش سریع و ناگهانی قند خون می شود. هنگامی که قند خون افزایش می یابد، سطوح انسولین نیز افزایش می یابد تا قند خون را از جریان خون خارج کرده و وارد سلول ها کند. با این وجود، سطوح بالای انسولین برای افراد مبتلا به آکنه خوب نیست. انسولین هورمون های آندروژن را فعال‌تر می‌کند و فاکتور رشد شبه انسولین ۱ (IGF-۱) را افزایش می دهد. این شرایط به توسعه آکنه در نتیجه رشد سریع‌تر سلول های پوست و افزایش تولید سبوم منجر می شود.

از سوی دیگر، رژیم های غذای کم گلیسمی که قند خون یا سطوح انسولین را به طور قابل توجهی افزایش نمی دهند با کاهش شدت آکنه پیوند خورده اند.

محصولات لبنی

مطالعات بسیاری پیوند بین محصولات لبنی و شدت آکنه را در نوجوانان نشان داده اند. همچنین، دو مطالعه نشان داده اند جوانانی که به طور منظم شیر یا بستنی مصرف می کردند، چهار برابر احتمال بیشتری داشت به آکنه مبتلا شوند. با این وجود، مطالعاتی که تا به امروز انجام شده اند بیشتر بر نوجوانان و جوانان متمرکز بوده و تنها ارتباط بین شیر و آکنه را نشان داده و رابطه علت و معلولی را ارائه نکرده اند. این که شیر چگونه به بروز آکنه منجر می شود همچنان به طور دقیق مشخص نیست، اما چند فرضیه وجود دارند.

شیر، مستقل از اثراتی که روی قند خون دارد، سطوح انسولین را افزایش می دهد که ممکن است شدت آکنه را افزایش دهد.

همچنین، شیر گاو حاوی اسید آمینه هایی است که کبد را برای تولید IGF-۱ بیشتر تحریک می کنند، که پیوند آن با بروز و توسعه آکنه مشخص شده است.

فست فود

آکنه با مصرف یک رژیم غذایی سبک غربی که سرشار از کالری، چربی و کربوهیدرات‌های پالایش شده است، ارتباط دارد. فست فودها، از قبیل همبرگرها، ناگت ها، هات داگ ها، سیب زمینی سرخ شده، نوشابه های گازدار و میلک شیک ها که از اجزا اصلی رژیم غذایی غربی هستند، ممکن است خطر ابتلا به آکنه را افزایش دهند. این که چرا خوردن فست فود ممکن است خطر ابتلا به آکنه را افزایش دهد، همچنان به طور دقیق مشخص نیست، اما برخی پژوهشگران به این نکته اشاره دارند که فست فود ممکن است بیان ژن را تحت تاثیر قرار دهد و سطوح هورمونی را به روشی تغییر دهد که موجب بروز آکنه شود.

غذاهای سرشار از چربی های امگا۶

رژیم های غذایی حاوی مقدار زیاد از اسیدهای چرب امگا۶، مانند رژیم غذایی غربی، با افزایش سطوح التهاب و آکنه پیوند خورده اند. این می تواند به دلیل آن باشد که رژیم غذایی غربی حاوی مقدار زیادی ذرت و روغن های سویا است که سرشار از چربی های امگا-۶ هستند، و مواد غذایی حاوی چربی های امگا-۳، مانند ماهی و گردو، چندان جایی در این رژیم های غذایی ندارند. این عدم تعادل اسیدهای چرب امگا-۶ و امگا-۳ بدن را وارد یک وضعیت التهابی می کند که ممکن است شدت آکنه را افزایش دهد. در مقابل، مصرف اسیدهای چرب امگا-۳ ممکن است سطوح التهاب را کاهش دهد و مشخص شده است که شدت آکنه را نیز کاهش می دهد.

شکلات

شکلات از دهه ۱۹۲۰ تاکنون به عنوان یکی از محرک های احتمالی آکنه مورد توجه بوده است، اما تا به امروز اجماع در این زمینه حاصل نشده است. چندین نظرسنجی غیر رسمی خوردن شکلات را با افزایش خطر ابتلا به آکنه پیوند داده اند اما آنها برای تایید این که شکلات از دلایل بروز آکنه است، کفایت نمی کنند. مطالعه ای جدیدتر نشان داده است که مردان مستعد آکنه که ۲۵ گرم شکلات تلخ ۹۹ درصد در روز مصرف می کردند، تنها پس از گذشت دو هفته با افزایش تعداد ضایعات آکنه مواجه شدند. این که چرا شکلات ممکن است موجب افزایش آکنه شود، همچنان به طور دقیق مشخص نیست، اگر چه یک مطالعه نشان داده است که مصرف شکلات موجب افزایش واکنش پذیری سیستم ایمنی به باکتری های مسبب آکنه می شود که ممکن است به توضیح رابطه بین مصرف شکلات و افزایش شدت آکنه کمک کند.

پودر پروتئین آب پنیر

پروتئین آب پنیر یک مکمل غذایی محبوب است. این محصول سرشار از اسید آمینه ها لوسین و گلوتامین است. این اسید آمینه ها رشد سلول های پوست را تقویت می کنند و سرعت تقسیم آنها را افزایش می دهند، که این شرایط ممکن است به بروز آکنه منجر شود. همچنین، اسید آمینه های موجود در پروتئین آب پنیر می تواند در تحریک بدن به تولید سطوح بیشتر انسولین نقش داشته باشد، که این شرایط با بروز آکنه پیوند خورده است.

چندین مطالعه پیوند بین مصرف پروتئین آب پنیر و آکنه در ورزشکاران مرد را گزارش کرده اند. مطالعه ای دیگر نیز پیوند مستقیم بین شدت آکنه و تعداد روزهای مصرف مکمل پروتئین آب پنیر را نشان داد.

غذاهایی که به آنها حساسیت دارید

آکنه اساسا به عنوان یک بیماری التهابی در نظر گرفته می شود. این حقیقت که مصرف داروهای ضد التهابی، مانند کورتیکواستروئیدها، درمانی موثر برای آکنه شدید و افراد مبتلا به آکنه که با افزایش سطوح مولکول های التهابی در بدن خود مواجه هستند، محسوب می شود، پشتیبان این مساله است. حساسیت های غذایی یکی از مواردی است که غذا ممکن است به بروز التهاب در بدن منجر شود. حساسیت های غذایی زمانی رخ می دهند که سیستم ایمنی بدن انسان غذا را به اشتباه به عنوان یک تهدید شناسایی کرده و حمله به آن را آغاز می کند. این شرایط به سطوح بالای مولکول های التهابی موجود در بدن منجر می شود، که ممکن است تشدید آکنه را به همراه داشته باشد. از آنجایی که سیستم ایمنی بدن انسان می تواند به مواد غذایی مختلفی واکنش نشان دهد، بهترین روش برای یافتن محرک ها استفاده از یک رژیم غذایی حذفی زیر نظر متخصص تغذیه است.

در رژیم غذایی حذفی مصرف برخی مواد غذایی به طور موقت محدود می شود تا محرک ها حذف شده و علائم تسکین یابند، سپس مواد غذایی به طور سیستماتیک اضافه می شوند، در شرایطی که علائم و الگوها زیر نظر قرار دارند.

در عوض چه چیزی بخوریم

اگرچه مواد غذایی که در بالا به آنها اشاره شد به بروز آکنه منجر می شوند، برخی مواد غذایی و مواد مغذی نیز وجود دارند که ممکن است به حفظ سلامت پوست کمک کنند.

اسیدهای چرب امگا-۳

اسیدهای چرب امگا-۳ از خواص ضد التهابی برخوردار هستند و مصرف منظم آنها با کاهش خطر ابتلا به آکنه پیوند خورده است.

پروبیوتیک ها

پروبیوتیک ها سلامت روده و تعادل میکروبیوم را بهبود می بخشند که این شرایط با کاهش التهاب و خطر کمتر ابتلا به آکنه پیوند خورده است.

چای سبز

چای سبز حاوی پلی‌فنول هایی است که با کاهش التهاب و تولید سبوم پیوند خورده اند. عصاره چای سبز نیز در صورت استفاده موضعی می تواند شدت آکنه را کاهش دهد.

زردچوبه

زردچوبه حاوی پلی‌فنول کورکومین است، که از خواص ضد التهابی سود می برد و می تواند به تنظیم قند خون، بهبود مقاومت به انسولین و مهار رشد باکتری های مسبب آکنه کمک کند.

ویتامین های A، D، E و روی

این مواد مغذی نقشی کلیدی در سلامت پوست و سیستم ایمنی ایفا می کنند، و مشخص شده است از بروز آکنه پیشگیری می کند.

رژیم های غذایی سبک پالئولیتیک

رژیم های غذایی پالئو سرشار از گوشت بدون چربی، میوه ها، سبزیجات و مغزهای خوراکی هستند و از محتوای کم غلات، لبنیات و حبوبات برخوردار هستند. این قبیل رژیم های غذایی با کاهش قند خون و سطوح انسولین پیوند خورده اند.

رژیم های غذایی سبک مدیترانه ای

یک رژیم غذایی مدیترانه ای سرشار از میوه ها، سبزیجات، غلات کامل، حبوبات، ماهی و روغن زیتون است و میزان لبنیات و چربی های اشباع در آن کم است. این رژیم غذایی نیز با کاهش شدت آکنه پیوند خورده است.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha