سلامت نیوز :نایب رییس شورای عالی نظام پزشكی پیش بینی كرد كه در صورت ناموفق بودن قوانین اخیر حوزه سلامت سال 1390 سالی سخت و ناآرام در حوزه سلامت كشور باشد.

به گزارش  ایسنا، دكتر نوروزی، نماینده انجمن اورولوژی و انجمن باروری و ناباروری ایران در جلسه روسای انجمن‌های علمی – تخصصی علوم پزشكی كشور با اشاره به روند تصویب موادی از قانون برنامه پنجم توسعه در مجلس، درباره برخی اقداماتی كه از سوی این شورا و سازمان نظام پزشكی برای جلوگیری از سلب اختیارات سازمان نظام پزشكی در تعرفه‌گذاری خدمات درمانی غیردولتی صورت گرفت، پیش بینی كرد: با ناموفق بودن این اقدامات و از جمله اجرای ماده 36 قانون برنامه پنجم توسعه مبنی بر الزام پزشكان به اشتغال در یكی از بخش‌های دولتی یا غیر دولتی، سال 1390 سال سخت و ناآرامی در حوزه سلامت كشور باشد.

 دبیر شورای عالی نظام پزشكی:

برخی واقعیات در خصوص اثرات اجرای قانون هدفمندی در حوزه سلامت نادیده گرفته شده است

دكتر صاحب الزمانی، دبیر شورای عالی نظام پزشكی و نماینده انجمن علوم آزمایشگاهی كشور نیز در ادامه این جلسه با اظهار تاسف از عدم وجود انسجام كاری و فكری و تعامل ارگان‌ها و سایر دستگاه‌های متولی حوزه سلامت مانند وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشكی به عنوان ارگان صنفی جامعه پزشكی عنوان كرد: اینكه اجلاسی با عنوان و موضوع سلامت در كشور برگزار شود و شرایط لازم برای حضور نمایندگان جامعه پزشكی و سازمان صنفی آنها فراهم نشود بسیار عجیب و مایوس كننده است.

وی تصریح كرد كه نادیده گرفتن نقش سازمان نظام پزشكی در سیاست گذاری‌ها و طر‌ح‌های حوزه سلامت،‌ علاوه بر كاهش بار كارشناسی این طرح‌ها و سیاست‌ها، منجر به خسارت و زیان به سلامت مردم جامعه می‌شود.

دكتر صاحب الزمانی، با تاكید بر اجرای طرح مهم و مفید هدفمند كردن یارانه‌ها، از نادیده گرفتن برخی واقعیات در خصوص اثرات اجرای این طرح در حوزه سلامت گلایه كرد و افزود: نمی‌توان با ارایه گزار‌ش‌های خلاف و غیركارشناسی، جامعه پزشكی و متخصصان را ساكت كرد. باید پذیرفت كه جامعه پزشكی تا حدی می‌تواند بار مالی ناشی از افزایش هزینه‌های خدمات درمانی را پس از اجرای طرح هدفمند كردن یارانه‌ها را تحمل كند و از همین رو چاره اندیشی درباره جبران این افزایش هزینه‌ها نیز باید در دستور كار دولت قرار گیرد.

تعرفه‌های فعلی غیركارشناسی و غیر واقعی است

در ادامه جلسه روسای انجمن‌های علمی تخصصی علوم پزشكی كشور، دكتر حسن ابوالقاسمی، رییس انجمن هماتولوژی آنكولوژی اطفال، با اشاره به حضور بی سابقه تعدادی از پزشكان و متخصصان رشته‌های علوم پزشكی در مجلس شورای اسلامی، بر استفاده از ظرفیت‌های مثبت قانون برنامه پنجم توسعه كه مصوب همین مجلس است، تاكید كرد.

دكتر دلشاد نیز به نمایندگی از انجمن جراحان كودكان ایران و انجمن علمی تشخیص و درمان جنین، در این جلسه گفت: جامعه پزشكی همیشه در كنار نظام و مسوولان ایستاده و علاوه بر جانفشانی در دوران دفاع مقدس در عرصه سازندگی و جهش علمی كشور نیز نقش مهم و پررنگ ایفا كرده است اما متاسفانه قدرشناسی كمافی از آن جامعه صورت نگرفته است.

دكتر دلشاد اعلام كرد كه تعرفه‌های فعلی غیر كارشناسی و غیر واقعی است و در حالی كه جامعه پزشكی ایران یك پنجم پزشكان بنگلادشی، یك پانزدهم پزشكان پاكستانی، یك بیستم پزشكان تركیه‌ای و یك بیست و پنجم پزشكان اماراتی درآمد دارند.‌

وی تاكید كرد كه با تعرفه‌های غیر واقعی موجود، بیمارستان‌های دولتی و هیات امنایی سقوط می‌كنند و بیش از همه مردم از این وضعیت صدمه خواهند دید.

دكتر سیم فروش، رییس انجمن علمی آندویورولوژی و یورولاپاروسكوپی ایران، رشد آموزش پزشكی را از افتخارات نظام عنوان كرد و گفت: مهارت و تسلط دانشجویان و فارغ التحصیلان ایرانی در دنیا درخشان است و كلیه امور تشخیصی و درمانی بیماران به واسطه آموزش پزشكان متخصص و فوق تخصص ماهر، در كشور صورت می‌گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha