بخش هایی از جامعه پزشکی وقتی می بیند سود اصلی یک دستورالعمل و یا مجوز به جیب یک جریان مالی خاص می رود حق دارد نسبت به اهداف پشت پرده چنین تصمیماتی تشکیک کند و آیا تصمیمی که باعث خروج میلیارد دلاری ارز از کشور ( برای نیازی که اصلا وجود ندارد) می شود تصمیمی طبیعی است؟

خروج میلیارد دلاری ارز از کشور/ رد پای مافیای تجهیزات پزشکی در تصمیمات وزارت بهداشت

سلامت نیوز-*دکتر محمد مهدی احمدی: اخیرا وزارت بهداشت با صدور دستورالعملی علاوه بر متخصصان رادیولوژی ، متخصصان زنان و مامایی را نیز مجاز به انجام سونوگرافی در حوزه بیماری های زنان دانسته اند. تصمیمی که با واکنش هایی در جامعه پزشکی مواجه شده است. در این نوشته بنا نیست این تصمیم وزارت بهداشت ، از بعد علمی بررسی شود زیرا به نظر می رسد تبعات اقتصادی این بخشنامه ابعاد و زوایای پنهان و مبهمی دارد.

محاسبه گردش مالی
به گزارش سلامت نیوز، یک محاسبه ساده نشان می دهد که این دستورالعمل به ظاهر ساده چه ابعاد اقتصادی ای دارد. با اجرای این بخشنامه جمعیت چند هزار نفری متخصصان زنان پس از دوره های کوتاهی قادر به انجام سونوگرافی خواهند بود بنابراین احتیاج به ورود چندین هزار دستگاه سونوگرافی خواهد بود. با در نظر داشت متوسط قیمت هر دستگاه سونوگرافی بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان و ضرب آن در این تقاضا، به عدد چند هزار میلیارد تومانی خواهیم رسید.

اگر به این عدد لوازم و قطعات مورد نیاز دستگاه جهت تعمیرات  و همچنین فارغ التحصیل شدن سالانه حدود ۳۰۰ متخصص زنان را نیز اضافه کنیم عدد سرسام آر تر خواهد شد. از سوی دیگر عمر مفید ۲ تا سه ساله دستگاه سونوگرافی نیز نشان می دهد چه گردش مالی سنگینی در این حوزه پدید خواهد آمد.


سود کلان در جیب چه کسانی؟
با توجه به عدم تولید دستگاههای سونوگرافی در کشور ، سه الی چهار شرکت تجهیزات پزشکی در زمینه واردات این دستگاهها فعال می باشند که این دستگاهها را عمدتا از کره، آلمان و یا با واسطه از آمریکا وارد می کنند. پس مشخصا این گردش و سود کلان مالی نصیب این چند شرکت خواهد شد و البته تولیدکنندگان کره ای و آلمانی و آمریکایی نیز بی نصیب نخواهند بود.

هر چند که این شرکت های تجهیزات پزشکی منتظر چنین بخشنامه ای نبودند. در سال های قبل نیز این شرکت های تجهیزات پزشکی با برگزاری دوره هایی چند روزه برای سایر گروههای پزشکی و حتی غیر پزشکان در سایه سکوت سوال برانگیز وزارت بهداشت، تقاضای القایی تهیه دستگاههای سونوگرافی ایجاد می کردند. اقدامی که تبعات ناخوشایندی برای سلامت عمومی داشته و دارد.


ضرورت این تصمیم
چنین دستورالعملی با این تاثیر عمده اقتصادی قاعدتا باید ضرورت غیر قابل انکاری داشته باشد. به طور مثال در دهه ۶۰ و اوایل دهه ۷۰ به علت کمبود پزشک در کشور ، پزشک از کشورهای پاکستان و هند و بنگلادش وارد می شد و به محض خودکفایی در آموزش پزشکی در کشور، واردات پزشک متوقف شد. اما در مورد این تصمیم وزارت بهداشت با این تبعات سنگین تاکنون نیاز و ضرورت خاصی اعلام نشده است.

هم اکنون از زمان احتیاج یک بیمار در اقصی نقاط کشور به سونوگرافی تا انجام  آن حداکثر چند ساعت فاصله است و با افزایش غیر منطقی ظرفیت های دستیاری تخصصی در دولت یازدهم در همه رشته ها و به ویژه رادیولوژی به نظر می رسد تا چند سال آینده این حوزه به اشباع کامل برسد.

همانگونه که مشخص است هیچ نیاز و کمبودی در این حوزه وجود ندارد که احتیاج به دستورالعمل یا بخشنامه ای داشته باشد آن هم چنین دستورالعملی با این پیامدهای زیانبار. این تصمیم آنقدر غیر طبیعی است که اگر هم اکنون وزارت بهداشت با وجود بیکاری تعداد زیادی از پزشکان عمومی کشور تصمیم به واردات پزشک عمومی می گرفت کمتر از صدور این بخشنامه تعجب برانگیز بود.


ابهامات پشت این دستورالعمل
بدیهی است که این نوشته قصد متهم کردن  بخش هایی از وزارت بهداشت به  زد و بند با شرکت های تجهیزات پزشکی را ندارد اما با توجه به شواهد موجود ، برای افکار عمومی جامعه پزشکی سوالاتی ایجاد شده است به طوری که در سایه این ابهامات ، جامعه پزشکی به درست یا غلط «مافیای تجهیزات پزشکی» و تصمیم سازی این مافیا در برخی حوزه های وزارت بهداشت را عامل بسیاری از مشکلات خود می داند.

بخش هایی از جامعه پزشکی وقتی می بیند سود اصلی یک دستورالعمل و یا مجوز به جیب یک جریان مالی خاص می رود حق دارد نسبت به اهداف پشت پرده چنین تصمیماتی تشکیک کند  و آیا تصمیمی که باعث خروج میلیارد دلاری ارز از کشور ( برای نیازی که اصلا وجود ندارد) می شود تصمیمی طبیعی است؟


با توجه به اینکه وزارت بهداشت تاکنون جواب قانع کننده ای به این سوالات و ابهامات نداده است به نظر می رسد لازم است نهادهای نظارتی همچون کمیسیون اصل نود مجلس با ورود به چنین پرونده هایی تخلفات احتمالی را بررسی و با متخلفان قاطعانه برخورد کنند.

*دبیر سابق هیات موسس اتحادیه شوراهای صنفی دانشگاههای علوم پزشکی کشور

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha