عضو انجمن جراحان كودكان ایران گفت: با تعرفه های پزشكی غیر واقعی و غیر كارشناسی فعلی بیمارستانهای دولتی و هیئت امنایی سقوط می‌كنند و بیش از همه مردم صدمه می‌بینند.

سلامت نیوز : عضو انجمن جراحان كودكان ایران گفت: با تعرفه های پزشكی غیر واقعی و غیر كارشناسی فعلی بیمارستانهای دولتی و هیئت امنایی سقوط می‌كنند و بیش از همه مردم صدمه می‌بینند.

به گزارش فارس، جلسه رؤسای انجمن‌های علمی – تخصصی علوم پزشكی كشور با حضور سیدشهاب‌الدین صدر، رئیس‌كل و تعدادی از معاونان سازمان نظام پزشكی، اعضای شورای‌عالی و روسای بیش از 80 انجمن علمی تخصصی علوم پزشكی كشور در سازمان نظام پزشكی برگزار شد.

در ابتدای این جلسه، صدر، با اشاره به روند تصویب موادی از قانون برنامه پنجم توسعه در مجلس كه پس از تأیید شورای نگهبان به سلب اختیارات سازمان نظام پزشكی از تعرفه‌گذاری بخش غیردولتی منجر شد، گفت: 3 عامل مهم در طرح این موضوع و كسب آرای مثبت نمایندگان مجلس به آن تأثیر گذار بود.
عامل اول تفاوت ساختاری دیدگاه وزارت بهداشت و مجموعه دولت با سازمان نظام پزشكی است كه این تفاوت باعث شده همواره تمام دولت‌ها از جمله دولت فعلی در پی سلب اختیارات سازمان نظام پزشكی و افزودن تعرفه‌گذاری بخش غیردولتی بر امور حاكمیتی خود باشند.
وی افزود: عامل دیگری كه باعث چالش و شكاف بین وزارت بهداشت و وزارت رفاه با سازمان نظام پزشكی شد، شیب تند افزایش تعرفه‌های خصوصی در سال 1384 و در انتهای دوره فعالیت مئؤولان قبلی سازمان بود و ما نیز مجبور شدیم همان تعرفه‌ها را حفظ كنیم كه همین موضوع باعث شده در محافل مختلف نظام پزشكی را متهم كنند كه تعرفه‌ها را خیلی بالا برده است.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی، عامل سوم اثرگذار در سلب اختیارت تعرفه گذاری سازمان نظام پزشكی را تخلف عده معدودی از اعضای جامعه پزشكی دانست كه به ویژه در تخصص‌های جراحی این تخلفات و افزایش دریافتها باعث آزار و نارضایتی بخشی از مردم شد.

وی تأكید كرد: با توجه به فضای نامناسبی كه در چند سال گذشته به صورت مزمن و طولانی مدت علیه تعرفه‌گذاری خدمات درمانی غیردولتی در سازمان نظام پزشكی وجود داشت، خواسته دولت در برنامه پنجم توسعه محقق شد و دفاع منطقی و كارشناسی مسئولان نظام پزشكی و دلسوزان جامعه پزشكی نیز مؤثر واقع نشد و حتی در مواردی سازمان نظام پزشكی متهم به جانبداری از پزشكان متخلف شد.

صدر در ادامه، تشكیل كمیته مشترك سازمان نظام پزشكی و وزارت بهداشت برای تعیین تعرفه‌های بخش دولتی و غیردولتی سال 1390، همفكری و هماهنگی با نیروی انتظامی برای تأمین امنیت جامعه پزشكی، بهبود تفاهمنامه مالیاتی سال 1388 نسبت به گذشته، صدور پروانه مطب پزشكان 9 ماه پیش از موعد مقرر، ساماندهی رسیدگی به پرونده‌های جامعه پزشكی در هیئت‌های انتظامی و شوراهای حل اختلاف نسبت به گذشته و اخذ مجوز اعتباربخشی آموزش مداوم جامعه پزشكی از وزارت بهداشت را از جمله اقدامات مهم سازمان نظام پزشكی در چند ماهه اخیر عنوان و اظهار كرد: سازمان نظام پزشكی علاوه بر برگزاری همایش‌های بازآموزی كه با همكاری و كمك انجمن‌های علمی تخصصی رشد و توسعه چشمگیری داشته است، بهمن سال جاری نیز همایشی را در سطح كلان نظام سلامت به منظور بررسی ابعاد مختلف طرح پزشك خانواده در كشور برگزار خواهد كرد و پس از آن نیز همایشی با موضوع آثار هدفمند كردن یارانه‌ها در حوزه سلامت توسط این سازمان برپا خواهد شد.

رئیس‌كل سازمان نظام پزشكی كشور، با بیان اینكه اجرای قانون مهم هدفمند كردن یارانه‌ها قطعاً آثار و نتایجی در حوزه سلامت كشور دارد كه باید مورد شناسایی قرار گیرد، اعلام كرد: بیش بینی می‌شود اجرای این قانون باعث افزایش 40 تا 60 درصدی هزینه‌های حوزه سلامت در كشور شود كه این موضوع باید در محافل علمی و صنفی به خوبی بررسی شده و تمهیدات لازم برای جلوگیری از اثرات سوء اقتصادی آن اندیشیده شود.

وی اضافه كرد: سازمان نظام پزشكی بنا به مسئولیتی كه در حوزه سلامت كشور عهده‌دار است، ضمن ایجاد بستر مناسب جهت شناسایی آثار اجرای قانون هدفمند كردن یارانه‌ها در حوزه سلامت از طریق انجام پژوهش و تحقیق در استان‌های مختلف كشور و برگزاری همایش علمی در این خصوص، از دولت نیز خواسته است تا با اختصاص تسهیلات جبرانی و حمایتی از مراكز درمانی غیردولتی و صاحبان حرف پزشكی، از آثار سوء ناشی از افزایش هزینه‌ها جلوگیری نماید.

صدر، ضمن تأكید بر فعال‌تر شدن انجمن های علمی تخصصی علوم پزشكی در ارائه نظرات كارشناسی و مشاوره در امور مختلف علمی و صنفی حوزه سلامت به سازمان نظام پزشكی، خواستار توجه جدی این انجمن‌ها و اعضای آنها به رعایت تعرفه‌های اعلام شده از سوی این سازمان و نیز التزام به قوانین مختلف صنفی از جمله مقررات مربوط به تبلیغات حوزه سلامت شد.

علیرضا زالی، معاون نظارت و برنامه‌ریزی سازمان نظام پزشكی با اشاره به برخی اقدامات در دست اقدام این سازمان در حوزه سلامت گفت: انجام تحقیق میدانی در برخی از استان‌ها و مناطقی از شهر تهران برای بررسی تأثیر اجرای هدفمند كردن یارانه‌ها در هزینه‌های حوزه سلامت در جریان است كه نتایج آن به زودی اعلام خواهد شد.

زالی، همچنین با بیان اینكه بومی سازی تعرفه‌های درمانی در كشور توسط مجمع تشخیص مصلحت در جهت عمل به فرمایشات و رهنمودهای مقام معظم رهبری در حوزه سلامت در حال پیگیری است، خواستار همكاری جدی انجمن‌های علمی تخصصی در تعیین تعرفه‌های بومی كشور شد.

وی همچنین از حمایت سازمان نظام پزشكی از طراحی شورای‌عالی سلامت با حضور نمایندگان این سازمان و جایگزینی آن با شورای عالی بیمه در صورت موافقت دولت و مجلس خبر داد.

نوروزی، نایب رییس شورای‌عالی نظام پزشكی و نماینده انجمن اورولوژی و انجمن باروری و ناباروری ایران در این جلسه، با اشاره به برخی اقداماتی كه از سوی این شورا و سازمان نظام پزشكی برای جلوگیری از سلب اختیارات سازمان نظام پزشكی در تعرفه گذاری خدمات درمانی غیردولتی صورت گرفت، پیش‌بینی كرد با ناموفق بودن این اقدامات و ازجمله اجرای ماده 36 قانون برنامه پنجم توسعه مبنی بر الزام پزشكان به اشتغال در یكی از بخش‌های دولتی یا غیردولتی، سال 1390 سال سخت و ناآرامی در حوزه سلامت كشور باشد.

صاحب الزمانی، دبیر شورای‌عالی نظام پزشكی و نماینده انجمن علوم آزمایشگاهی كشور نیز در این جلسه با اظهار تأسف از عدم وجود انسجام كاری و فكری و تعامل ارگان‌ها وسایر دستگاه‌های متولی حوزه سلامت مانند وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشكی به عنوان ارگان صنفی جامعه پزشكی، عنوان كرد: اینكه اجلاسی با عنوان و موضوع سلامت در كشور برگزار شود و شرایط لازم برای حضور نمایندگان جامعه پزشكی و سازمان صنفی آنها فراهم نشود بسیار عجیب و مأیوس كننده است.

وی تصریح كرد: نادیده گرفتن نقش سازمان نظام پزشكی در سیاستگذاری‌ها و طرح‌های حوزه سلامت، علاوه بر كاهش بار كارشناسی این طرح‌ها و سیاست‌ها، منجر به خسارت و زیان به سلامت مردم جامعه می‌شود.

صاحب‌الزمانی، با تأكید بر اجرای طرح مهم و مفید هدفمند كردن یارانه‌ها، از نادیده گرفتن برخی واقعیات در خصوص اثرات اجرای این طرح در حوزه سلامت گلایه كرد و افزود: نمی‌توان با ارایه گزارش‌های خلاف و غیركارشناسی، جامعه پزشكی و متخصصان را ساكت كرد. باید پذیرفت كه جامعه پزشكی تا حدی می‌تواند بار مالی ناشی از افزایش هزینه‌های خدمات درمانی را پس از اجرای طرح هدفمند كردن یارانه‌ها را تحمل كند و از همین رو چاره‌اندیشی درباره جبران این افزایش هزینه‌ها نیز باید در دستور كار دولت قرارگیرد.

در ادامه جلسه رؤسای انجمن‌های علمی تخصصی علوم پزشكی كشور، حسن ابوالقاسمی، رئیس انجمن هماتولوژی آنكولوژی اطفال، با اشاره به حضور بی‌سابقه تعدادی از پزشكان و متخصصان رشته‌های علوم پزشكی در مجلس شورای اسلامی، بر استفاده از ظرفیت‌های مثبت قانون برنامه پنجم توسعه كه مصوب همین مجلس است، تأكید كرد.

صلاح الدین دلشاد نیز به نمایندگی از انجمن‌ جراحان كودكان ایران و انجمن علمی تشخیص و درمان جنین، در این جلسه گفت: سازمان نظام پزشكی نماینده جامعه‌ای است كه بزرگترین افتخارات را برای كشور كسب كرده است.

وی افزود: جامعه پزشكی همیشه در كنار نظام و مسئولان ایستاده و علاوه بر جانفشانی در دوران دفاع مقدس، در عرصه سازندگی و جهش علمی كشور نیز نقش مهم و پررنگ ایفا كرده است اما متأسفانه قدرشناسی كافی از آن جامعه صورت نگرفته است.

دلشاد اعلام كرد: تعرفه‌های فعلی غیركارشناسی و غیرواقعی است. در حالی كه جامعه پزشكی ایران، یك پنجم پزشكان بنگلادشی، یك پانزدهم پزشكان پاكستانی، یك بیستم پزشكان تركیه‌ای و یك بیست و پنجم پزشكان اماراتی درآمد دارند، بدترین شرایط زندگی در میان تحصیلكردگان علمی كشور را می‌گذرانند در حالی كه از شایستگی علمی و فنی بالایی برخوردارند.

وی تأكید كرد: با تعرفه‌های غیرواقعی موجود، بیمارستان های دولتی و هیئت امنایی سقوط می‌كنند و بیش از همه مردم از این وضعیت صدمه خواهند دید.

در بخش دیگری از این جلسه، سیم فروش رئیس انجمن علمی آندویورولوژی و یورولاپاروسكوپی ایران، با بیان اینكه رشد آموزش پزشكی یكی از افتخارات نظام بوده است، گفت: مهارت و تسلط دانشجویان و فارغ‌التحصیلان ایرانی در دنیا درخشان است و كلیه امور تشخیصی و درمانی بیماران به واسطه آموزش پزشكان متخصص و فوق تخصص ماهر، دركشور صورت می‌گیرد.

همچنین در این جلسه، عكاشه رئیس انجمن ارتوپدی ایران، جواد باستار، رئیس انجمن توراكس، رازی، رئیس انجمن جراحی زانو، مجردی، رئیس انجمن باروری و ناباروری، سیدمهدی رئیس انجمن پاتولوژی، فاتحی از انجمن رادیولوژی ایران و امینی از انجمن اختلال كنترل دفع ایران یپرامون مسائل و مشكلات مبتلابه جامعه پزشكی كشور مطالبی را بیان كرده و از رئیس كل سازمان نظام پزشكی درخواست كردند تا برای رفع این مشكلات چاره اندیشی شود.

در انتهای این جلسه، صدر با اشاره به برخی ابهامات و سؤالات رؤسای انجمن‌های علمی علوم پزشكی، درباره روند رسیدگی به پرونده‌های پزشكان در هیئت‌های انتظامی سازمان نظام پزشكی، نحوه عملكرد این هیئت‌ها را از جمله منظم‌ترین و منسجم‌ترین بخش‌های این سازمان عنوان و اظهار كرد: كارشناسان خوشنام و خبره رشته‌های تخصصی مختلف با حضور در هیئت‌های انتظامی نظر كارشناسی خود را در خصوص پرونده‌های پزشكی اعلام می‌كنند كه این روند كاملاً براساس قانون و دقیق است.

وی افزود: با وجود اینكه متأسفانه اتهام جانبداری از جامعه پزشكی در پرونده‌های مورد بررسی در هیئت‌های انتظامی سازمان نظام پزشكی همواره از سوی برخی افراد و گروه‌ها مطرح می‌شود، دستگاه قضایی تفاهم خوبی با این هیئت داشته و وضعیت رسیدگی به پرونده‌ها در هیئت‌های انتظامی سازمان نظام پزشكی با حضور و استقبال قضات و نمایندگان دستگاه قضایی روندی قانونی و به دور از حاشیه را طی می‌كند.

رئیس‌كل سازمان نظام پزشكی همچنین باردیگر با تأكید بر ضرورت رعایت تعرفه‌های اعلام شده از سوی سازمان نظام پزشكی توسط جامعه پزشكی، تصریح كرد: اگر فردی از جامعه پزشكی حتی یك ریال بیشتر از تعرفه‌های اعلامی سازمان نظام پزشكی از بیمار دریافت كند نباید توقع داشته باشد كه این سازمان از وی و حقوقش دفاع كند. و حتماً برخودهای قانونی لازم صورت می‌گیرد.

صدر، با بیان اینكه سازمان نظام پزشكی برخی اقدامات و سیاست‌های وزارت بهداشت و سایر دستگاه‌های متولی حوزه سلامت را مناسب نمی‌داند، اظهار داشت: ادغام عجولانه دانشگاه علوم پزشكی یا برگزاری اجلاسی كه در آن برخی از ارگان‌های محوری نظام سلامت حضور ندارند مورد انتقاد است و سازمان نظام پزشكی با این اقدامات همراهی نمی‌كند.

وی عنوان كرد: متأسفانه تز و سیاست برخی افراد كه عضو جامعه پزشكی هستند و در گذشته نیز در این عرصه صاحب مسئولیت بوده‌اند،حاكمیت تفكرات سوسیالیستی در حوزه سلامت كشور است و با پیروی از این سیاست گاهی در مقابل جامعه پزشكی و نهادهای صنفی آنها قرار گرفته و به آن آسیب زده‌اند.

رئیس كل سازمان نظام پزشكی خاطرنشان كرد: سازمان نظام پزشكی با اقتدار در چهارچوب اختیارات.قانونی خود فعالیت كرده و از تمام ظرفیت‌های قانون نظام پزشكی برای ساماندهی بهداشت و درمان كشور استفاده می‌كند ما تمام تلاش و كوشش خود را خواهیم كرد تا با بررسی‌های كارشناسی و اقدامات قانونی از حقوق بیماران و قداست حرفه پزشكی دفاع كنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha