یکشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۹
کد خبر: 236979

محققان انگلیسی آزمایش ساده ای برای حافظه ابداع کرده اند که به وسیله آن می توان آلزایمر را هفت سال قبل از بروز اولین علائم این بیماری تشخیص داد

تشخیص آلزایمر7 سال قبل از بروز اولین علائم

سلامت نیوز: محققان انگلیسی آزمایش ساده ای برای حافظه ابداع کرده اند که به وسیله آن می توان آلزایمر را هفت سال قبل از بروز اولین علائم این بیماری تشخیص داد
به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا ، تا اکنون تمام آزمایش های دارویی برای معکوس کردن بیماری آلزایمر با شکست روبرو شده اند و بیشتر محققان معتقدد که این بیماری را تنها از طریق تشخیص زودهنگام و قبل از بروز آسیب های غیرقابل جبران آن، می توان کنترل کرد.


به گزارش روزنامه تلگراف،محققان دانشگاه کالج لندن در آزمایش جدیدی که در مجله The Lancet Neurology منتشر شده است، نشان دادند که یک آزمایش ساده حافظه می تواند اولین علائم مربوط به زوال عقل را حتی در زمانی که هنوز سایر علائم ظاهر نشده اند، تشخیص دهد.


محققان معتقدند که این آزمایش، زودهنگام ترین روش برای تشخیص تغییرات در وضعیت شناختی افراد است که به بیماری آلزایمر منجر می شوند.
این آزمایش در واقع نحوه خوب عملکردن حافظه را بعد از یک هفته بررسی می کند. محققان در این مطالعه یک گروه 35 نفره را مورد بررسی قرار دادند؛ 21 تن از این افراد حامل جهشی بودند که آنها را در معرض خطر بالاتر ابتلا به آلزایمر در دهه 40 و 50 سالگی قرار می دهد.


محققان از این افراد خواستند که فهرستی از اشیاء، جزئیات یک نمودار و واقعیت های یک داستان را به یاد آورند.
در آزمایش هایی که در حال حاضر برای بررسی حافظه وجود دارند، از افراد خواسته می شود که جزئیات را بعد از 30 دقیقه بیادآورند. اما در این آزمایش جدید، این زمان تا هفت روز به تاخیر افتاده است.


محققان در این مطالعه جدید متوجه شدند که افراد حامل جهش و افرادی که انتظار می رود در عرض هفت سال به آلزایمر مبتلا شوند، توانستند این موضوعات را در 30 دقیقه بیادآورند، اما عملکرد حافظه آنها در هفت روز به اندازه قابل توجهی کاهش یافت.


پروفسور نیک فاکس مدیر مرکز تحقیقات زوال عقل و استاد نورولوژی در دانشگاه کالج لندن، گفت: آزمایش های فعلی در خصوص بسیاری از افراد که احساس می کنند مشکلی در حافظه آنها در حال رخ دادن است، چیزی نشان نمی دهند زیرا 30 دقیقه واقعا مدت زمان کافی نیست.
وی افزود: اما این مطالعه جدید نشان داد که افراد حامل جهش و افرادی که در مرحله ابتدایی ابتلا به آلزایمر قرار داشتند مشکلی در رابطه با یادآوری مطالب بعد از 30 دقیقه نداشتند اما در هفت روز حافظه آنها بسیار بد شد بطوریکه این تفاوت کاملا قابل توجه است.


محققان با وجود اینکه این مطالعه تنها بر افراد حامل جهش ژنتیکی APP انجام شد ، معتقدند که این آزمایش برای بیماری آلزایمر اسپورادیک (نوع بسیار شایع آلزایمر که تقریبا 90 تا 95 درصد از موارد ابتلا به آلزایمر را شامل می شود) نیز کارایی دارد و می تواند در آینده به تشخیص این بیماری کمک کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha