نایب رییس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس، گفت:‌ تشریح جسد فرد مسلمان با مجوز فرد در زمان حیات هیچ مشکل قانونی و شرعی ندارد.

آیا اقدام پزشک قانونی در تشریح جسد فرد مسلمان مشکل شرعی و قانونی دارد؟

سلامت نیوز: نایب رییس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس، گفت:‌ تشریح جسد فرد مسلمان با مجوز فرد در زمان حیات هیچ مشکل قانونی و شرعی ندارد.

به گزارش سلامت نیوز، محمد کاظمی درگفت وگو با خانه ملت،درخصوص اعلام آمادگی 375 نفر برای اهدای جسد خود برای تشریح درپزشکی قانونی، گفت:‌ درطی چند سال گذشته پزشکی قانونی با معضلی به نام کمبود جسد برای تشریح روبه رو شده است ، بنابراین برای رفع این مشکل از چندی پیش طی فراخوانی از افراد درصورت تمایل و با طی روند قانونی برای اهدای جسد دعوت شده است، بنابراین اگر فردی فرم اهدا را پر کرده و مراحل قانونی را طی کند، پزشکی قانونی می تواند پس از مرگ، جسد فرد را برای تشریح در دانشگاه‌ها مورد استفاده قرار دهد.

نماینده مردم ملایر درمجلس شورای اسلامی، با اشاره به اینکه هرفردی صاحب و مالک بدن خود است، افزود:‌ تشریح جسد مسلمان در صورت وجود مجوز از سوی خود فرد هیچ مشکلی ندارد ، بنابراین درشرایطی که خود فرد این اجازه را داده که پس از مرگ جسم و بدن تشریح شود، دیگر نیازی به توجه به موارد و مسائل دیگر نیست؛ بنابراین پزشکی قانونی می تواند بدن را برای آموزش دردانشگاه ها تشریح کند.

وی با بیان اینکه تشریح برای آموزش به دانشجویان رشته پزشکی دردانشگاه ها انجام می شود، تصریح کرد:‌ درشرایطی می توان مواردی مانند مسلمان و غیرمسلمان بودن فرد را مد نظر قرارداد که برای تشریح اجازه ازسوی خود فرد تا قبل از مرگ صادر نشده باشد، اما زمانی که فرد مورد نظر با مراجعه به نهادهای قانونی به صورت کتبی و درسندی این اجازه را صادرمی کند که پس از مرگ جسدش برای تشریح درمراکز پزشکی قانونی مورد استفاده قرار گیرد، به لحاظ قانونی و یا شرعی مشکلی وجود ندارد.

نایب رییس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس، با  اشاره به اینکه درطی سالیان گذشته چنین مسئله ای سابقه نداشته است، گفت:‌ اما به دلیل اینکه پزشکی قانونی برای آموزش به دانشجویان درحال حاضربا مشکلاتی روبه رو شده است، چنین طرحی اقدامی قابل قبول درراستای حل مشکلات پزشکی قانونی است و هرفردی درصورت تمایل می تواند با طی کردن مراحل قانونی مجوزتشریح جسدش را به صورت کتبی صادر کند.

رییس سازمان پزشکی قانونی کشور در خصوص روند اهدای جسد، گفت: افرادی که فرم اهدا را پر کرده و مراحل قانونی را طی کنند، بعد از مرگ، جسد آنها طبق خواسته خودشان برای تشریح در دانشگاه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. برهمین اساس تا کنون ۳۷۵ نفر برای اهدای جسد به منظور تشریح در دانشگاه های علوم پزشکی و استفاده علمی اعلام آمادگی کردند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha