دوشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۹
کد خبر: 237081

یک متخصص رادیولوژی با اشاره به اینکه در زنان کمتر از ۳۰سال بیش از ۲۰درصد سرطانهای پستان در حین بارداری رخ می دهد، توصیه کرد: همه زنان بالاتر از ۴۰سال می‌بایست سالانه ماموگرافی انجام دهند.

۲۰ درصد ابتلا به سرطان پستان حین بارداری رخ می‌دهد

سلامت نیوز: یک متخصص رادیولوژی با اشاره به اینکه در زنان کمتر از ۳۰سال بیش از ۲۰درصد سرطانهای پستان در حین بارداری رخ می دهد، توصیه کرد: همه زنان بالاتر از ۴۰سال می‌بایست سالانه ماموگرافی انجام دهند.

به گزارش سلامت نیوز، دکتر مائده برهمن در گفتگو با مهر در خصوص سرطان پستان در دوران بارداری گفت: از هر صد هزار زن باردار ۳۵ نفر دچار سرطان پستان  می شود. سرطان پستان بارداری را از ابتدای دوران بارداری تا یکسال پس از زایمان می گویند. در خانم های زیر ۳۰ سال بیش از ۲۰ درصد مبتلایان به سرطان پستان در حین بارداری رخ می دهد. اما این آمار به طور کلی برای زنان زیر ۵۰ سال کمتر از ۵ درصد است.

وی افزود: این بیماران به دو روش لوکال و سیستمیک درمان خواهند شد. درمان لوکال شامل جراحی و رادیوتراپی است و درمانهای سیستمیک شامل شیمی درمانی هورومون درمانی و تارگت‌تراپی است.

این متخصص رادیولوژی و آنکولوژی اظهار کرد: رادیوتراپی در دوران بارداری به هیچ وجه توصیه نمی شود. به طور معمول انجام جراحی در کل دوران بارداری بلامانع است.

وی ادامه داد: شیمی درمانی در طول دوران بارداری فقط در سه ماهه اول ممنوع است ولی در سه ماهه دوم و سوم بیمار می توان شیمی درمانی را انجام دهد. برخی داروها هستند که استفاده آنها به نوزاد آسیب نمی زند، در واقع بعضی از داروها امکان رد شدن از جفت را ندارند و بعضی دیگر از داروها حتی اگر از جفت رد شوند عارضه‌ای  برای جنین ندارند و بستگی به تشخیص پزشک معالج دارد که از چه دارو و روشی استفاده کند.

استادیار دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: در جراحی های دوران بارداری معمولا یا کل پستان را خارج می‌کنند و یا فقط قسمتی که تومور در آن وجود دارد. اگر جراحی به صورتی باشد که فقط قسمتی از پستان بیمار جراحی شود حتما می بایست بعد از آن رادیوتراپی نیز انجام داد. به دلیل اینکه انجام رادیوتراپی برای زنان باردار ضرر دارد اغلب توصیه می شود در دوران بارداری کل پستان را جراحی و خارج کنند.

وی ادامه داد: اگر جراحی برای حفظ پستان در نیمه دوم بارداری انجام شود می توان رادیوتراپی را به بعد از زایمان موکول کرد. اما اگر تشخیص در اوایل دوران بارداری باشد به دلیل فاصله زیاد بین جراحی و رادیوتراپی معمول امکان حفظ پستان نیست و در جراحی پستان را به صورت کامل خارج می کنند.

این متخصص رادیولوژی در آخر یادآور شد: توصیه می کنم  همه زنان بالای ۴۰ سال سالانه ماموگرافی انجام بدهند و بعد از سه بار ماموگرافی نرمال فاصله انجام ماموگرافی‌ها می‌تواند بیشتر شود و همچنین زنان زیر ۳۵سال، می‌بایست ماهانه پستان خود را معاینه کنند و هر ۶ ماه یکبار نیز برای معاینه به پزشک مراجعه کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha