سرپرست ‌آموزش انجمن اوتیسم ایران گفت: طبق آمار رسمی حدود 10 درصد از کودکان مبتلا به اوتیسم در دنیا مستقل و 3 درصد از این افراد دارای مشاغل ساده هستند.

10 درصد از کودکان مبتلا به «اوتیسم» در دنیا مستقل هستند

سلامت نیوز: سرپرست ‌آموزش انجمن اوتیسم ایران گفت: طبق آمار رسمی حدود 10 درصد از کودکان مبتلا به اوتیسم در دنیا مستقل و 3 درصد از این افراد دارای مشاغل ساده هستند.

به گزارش سلامت نیوز، سینا توکلی سرپرست واحد ‌آموزش و پژوهش انجمن اوتیسم ایران در گفت‌وگو با فارس در خصوص بیماری اوتیسم توضیح داد: اوتیسم اختلال نافذ رشدی است که در سه ساله ابتدای زندگی بروز می‌کند. اوتیسم برای همیشه در کنار فردی مبتلا می‌ماند اما علایم این بیماری معمولاً در سن زیر 3 سال مشاهده می‌شود. اگر در سنین بالاتر فردی این علایم را از خود نشان داد این بیماری به احتمال زیاد اوتیسم نبوده و در دسته سایر اختلالات روانی قرار می‌گیرد.

وی در خصوص علایم این بیماری گفت: عدم برقراری ارتباط و تعامل اجتماعی، رفتارهای کلیشه‌ای و خزانه رفتاری، حرکتی و تغذیه‌ای محدود از جمله این علایم به شمار می‌‌رود. کودک مبتلا به اوتیسم از روز اول تولد نمی‌تواند مانند سایر کودکان با پدر و مادر یا پرستار خود ارتباط چشمی مناسبی برقرار کند و همچنین در سنین حدود یک سال به لبخند اجتماعی و بازی کردن پاسخ نمی‌دهد.

توکلی ادامه داد: این کودکان تعاملات اجتماعی با همسالان خود ندارند و نمی‌توانند مانند کودکان عادی با اسباب بازی‌ها بازی کنند و درک درستی از آن ندارند همچنین تفکر انتزاعی در این کودکان بسیار کم است. در برخی موارد این کودکان رفتارهای کلیشه‌ای مانند چرخیدن دور خود یا بازی با یک وسیله خاص را از خود نشان می‌دهند همچنین بعضی از این کودکان علاقه‌مند به حضور در محیط‌های تکراری هستند.

سرپرست ‌آموزش انجمن اوتیسم ایران با بیان اینکه برخی از کودکان مبتلا به اوتیسم از مشکلات حسی برخوردار هستند توضیح داد: بعضی از این کودکان صداها را بیش از حد طبیعی می‌شنوند و یا اینکه بو و نور را بیش از حد طبیعی حس می‌کنند و برخی دیگر از حس کمتری نسبت به افراد عادی برخوردار هستند.

وی افزود: اوتیسم درمان دارویی قطعی ندارد اما یکسری داروها برای کاهش اختلالات روانی آنها تجویز می‌شود و درمان اصلی اوتیسم را می‌توان اقدامات توانبخشی دانست. گفتاردرمانی، کاردرمانی اگر از روزهای اولیه تشخیص به صورت صحیح برای کودک مبتلا به اوتیسم در نظر گرفته شود این کودک می‌تواند مانند سایر کودکان به مدرسه عادی یا حتی دانشگاه برود اما باید توجه داشته باشیم اگر درمان این افراد زودهنگام انجام نشود ممکن است باعث عقب‌ماندگی ذهنی و از دست رفتن کلام آنها شود.

توکلی با تاکید بر اینکه درمان زودهنگام این افراد در زندگی معمولی آنها در آینده تأثیر بسزایی دارد، گفت: اگر بیماری این افراد سریع تشخیص و درمان آنها به صورت زودهنگام انجام شود ممکن است به حدی برسد که قادر به ازدواج کردن باشند. طبق آمار رسمی حدود 10 درصد از کودکان مبتلا به اوتیسم در دنیا مستقل و 3 درصد از این افراد دارای مشاغل ساده هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha