سه‌شنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۸
کد خبر: 237166

صرف الكل فقط خطر ابتلا به سرطان‌های مختلف را، از جمله سرطان روده بزرگ و سرطان كبد، افزایش می‌دهد. یك نوشیدنی در یك روز احتمال پیشرفت سرطان پستان را تا ١٠ درصد افزایش می‌دهد.

سلامت نیوز:سرطان پستان شایع‌ترین نوع سرطان در میان زنان اروپایی است. با وجودی كه میانگین بقای پنج ساله -٨٢ درصد- طی ٣٠ سال گذشته به‌شدت بهبود یافته است، اما هنوز هم انتظار می‌رود از هر هشت زن، یك زن دچار سرطان پستان شود. (این مقدار ١٠٠ برابر كمتر از مردان است.)

به گزارش سلامت نیوز، اعتماد نوشت: بسیاری از عوامل خطرناك خارج از كنترل ماست؛ با بالا رفتن سن یا بلندی قد فرد پیشرفت این بیماری بیشتر می‌شود. اگر چه ممكن است این ویژگی‌ها به عواملی مانند رژیم غذایی در كودكی، كه به قد فرد در بزرگسالی مربوط است، نسبت داده شود اما یافته‌های تازه‌ترین تحقیقات نشان می‌دهد كه زنان می‌توانند تا حدی این احتمالات را تغییر بدهند. سوزانا بروان، پ‍ژوهشگر ارشد صندوق بین‌المللی تحقیقات سرطان در لندن، می‌گوید: «اینكه مردم بدانند در برابر این بیماری ضعیف نیستند، خیلی مهم است. گام‌هایی هست كه با برداشتن آنها می‌توان به كاهش بروز خطر كمك كرد.» اوایل سال ٢٠١٧، صندوق بین‌المللی تحقیقات سرطان با همكاری انستیتوی امریكایی تحقیقاتی سرطان، ١٠٠ پژوهش را كه شامل اطلاعات میلیون‌ها زن از سراسر دنیا می‌شود بررسی كرد. آنها شواهد محكمی دال بر كاهش خطر سرطان پستان با روش‌های سبك زندگی ساده كشف كردند. براون می‌گوید: «برای سالم‌تر شدن هیچ‌وقت دیر نیست. اما هر چه زودتر، بهتر.»

با این روش‌ها می‌توانید خطر بروز این بیماری را كمتر كنید:

الكل خادم سرطان است

مصرف الكل فقط خطر ابتلا به سرطان‌های مختلف را، از جمله سرطان روده بزرگ و سرطان كبد، افزایش می‌دهد. یك نوشیدنی در یك روز احتمال پیشرفت سرطان پستان را تا ١٠ درصد افزایش می‌دهد. با نوشیدن دو نوشیدنی این میزان را دو برابر و به ٢٠ درصد می‌رسد. جولیان كیم، سرطان‌شناس در موسسه
CancerCare Manitoba، می‌گوید: «بسیاری از زنان با شنیدن این خبر شوكه می‌شوند. آنها الكل مصرف می‌كنند و فكر می‌كنند تاوان این كارشان را نخواهند پرداخت.» الكل میزان استروژن را بالا می‌برد؛ استروژن مانند هورمون‌های دیگر، پیام‌هایی را كه مربوط به تقسیم سلولی است به مغز می‌رساند. عامل طول عمر افزایش یافته استروژن با سرطان پستان در ارتباط است.

به همین دلیل است كه تجربه نخستین عادت ماهیانه در ١٢ سالگی و تجربه یائسگی پس از ٥٥ سالگی از عوامل خطرناك این بیماری به شمار می‌روند. علاوه بر این‌ها، وقتی الكل وارد سوخت و ساز بدن می‌شود، به سمی به نام استالدهید تبدیل می‌شود كه به دی ان‌‌ای صدمه می‌زند و توانایی ما را برای اصلاح این صدمه مخدوش می‌كند.

ادواردو ازمبوجا، پزشك راهنمای گروه تحقیقاتی داروسازی سرطان پستان اروپا در انستیتو جولز بوردت بروكسل، می‌گوید: «حتی مصرف كم الكل در طول روز هم خطر ابتلا به سرطان پستان را نسبت به كسانی كه الكل مصرف نمی‌كنند، تا ٥ درصد افزایش می‌دهد.»

فعالیت بدنی داشته باشید

ورزش خطر ابتلای به سرطان پستان را كاهش و عدم فعالیت فیزیكی این خطر را افزایش می‌دهد. تاثیرات ایمنی به عوامل مختلفی وابسته است؛ در دوره پس از یائسگی به سر می‌برید یا نه، آیا میزان تمرینات ورزشی‌ای كه انجام می‌دهید، متناسب است یا سخت (سطح تناسب یا سختی ورزش با صحبت كردن راحت در حین انجام ورزش تعیین می‌شود) و چه مقدار زمان به فعالیت بدنی اختصاص می‌دهید. دكتر جیانت وایدیا، جراح پستان و استاد جراحی و سرطان‌شناسی دانشگاه كالج لندن، می‌گوید: «هر چه بیشتر ورزش كنید، خطر ابتلا به سرطان پستان را بیشتر كاهش داده‌اید.» تحقیقات نشان می‌دهد زنانی كه در دوره پیش از یائسگی به سر می‌برند و فعالیت بدنی زیادی دارند این خطر را تا ١٧ درصد كاهش می‌دهند. حداقل ٣٠ دقیقه ورزش پرجست‌وخیز در روز را برای پیشگیری در نظر بگیرید اما به خاطر داشته باشید كه هر نوع فعالیت بدنی بهتر از عدم فعالیت است.

دكتر كریستین فریدریش، دكتر اپیدمیولوژیك در سرویس سلامت آلبرتا كه در تعیین كیفیت و كمیت عوامل تغییر و اصلاح انواع سرطان‌ها در سراسر كانادا نقش داشته است، می‌گوید: «می‌دانیم ورزش هم خطر ابتلا به حداقل ١٣ نوع سرطان را كاهش می‌دهد.» ظاهرا با فعالیت‌های بدنی گوناگونی می‌توان ایمنی جسم را در برابر سرطان پستان فراهم‌ آورد. ورزش سطح استروژن زنانی را كه در دوره یائسگی به سر می‌برند، پایین می‌آورد و سیستم ایمنی بدن آنها را بهبود می‌بخشد. در معرض نور خورشید قرار گرفتن و دریافت ویتامین دی نیز می‌تواند تغییر شگرفی را پیش آورد. هر چند مطالعات بیشتری برای فهم تاثیر گونه‌های مختلف فعالیت بر سلول‌های بدن لازم است.

افزودن برنامه ورزشی به زندگی آشفته و شلوغ‌، چالش‌برانگیز است اما شاون چیری، مدیر ارشد بهبود سلامت در انجمن سرطان كانادایی، می‌گوید می‌توانیم تاثیرات این تغییر رویه را در محل كار و در شهرها اعمال كنیم؛ كارمندان می‌توانند از تخفیف‌های عضویت در باشگاه استفاده كنند یا راه‌هایی برای افزایش سطح فعالیت در محل كار بیابند. شهرها می‌توانند مسیرهایی برای دوچرخه‌سواری تعبیه كنند. او می‌گوید: «بدین شكل محیط زیست این افراد را تشویق می‌كند فعالیت بدنی بخشی از روزشان باشد.»

كنترل وزن در دوران یائسگی

داشتن اضافه وزن یا چاقی در بزرگسالی عامل خطرناك مشهودی برای سرطان پستان در دوران بعد از یائسگی است (مقوله‌ای كه شامل اغلب موارد می‌شود؛ ٨٣ درصد سرطان‌های پستان پس از ٥٠ سالگی تشخیص داده می‌شوند) . افزایش وزن پس از یائسگی احتمال ابتلای به سرطان پستان را افزایش می‌دهد. دكتر جولیان كیم، در موسسه CancerCare Manitoba می‌گوید: «هر ١٠ كیلوگرمی كه در دوران یائسگی به وزن بدن اضافه می‌شود با ١٨ درصد افزایش خطر نسبی ابتلا به سرطان پستان مرتبط است. » («خطر نسبی» به این معناست كه شما ١٨ درصد بیشتر از دیگرانی كه همسن شما هستند و شكل بدنی شما را دارند اما وزن اضافه نكرده‌اند، مستعد ابتلا به سرطان پستان هستید. داشتن وزن سالم بطور پیوسته شما را در برابر گونه‌های دیگر سرطان، دیابت، بیماری‌های قلبی و سكته محافظت می‌كند.) دكتر ازمبوجا می‌گوید: «شواهد محكمی برای مرتبط كردن چاقی با سرطان وجود دارد.» ورزش كردن مشخص می‌كند كه چرا وزن به تنهایی بر خطر ابتلا به سرطان پستان تاثیرگذار است. هر چند پس از دوران یائسگی، بافت‌های چربی منبع اصلی استروژن به شمار می‌روند. محققان رابطه‌هایی میان چاقی و التهاب مزمن بافت‌های چربی كه ممكن است مسوول خطر سرطان فزاینده در پستان باشد، یافته‌اند. همین امر در مورد میزان بالای انسولین به كار می‌رود. علت این امر هر چه كه باشد، كنترل وزن، به خصوص پس از یائسگی، شما را در برابر سرطان پستان محافظت می‌كند.

پیشگیری با یك قرص

دكتر جولیان كیم از CancerCare Manitoba می‌گوید: «از میان سرطان‌های شایع‌تر- مانند ریه و روده- فقط یك نوع سرطان هست كه می‌توان با دارو از بروز آن پیشگیری كرد و آن هم سرطان پستان است. » تاموكسیفن و رالوكسیفن كه مانع‌گیرنده‌های استروژن در سلول‌های پستان می‌شوند، تا ٥٠ درصد خطر نسبی را كاهش می‌دهند. اكزمستین و آناستروزول (exemestane and anastrozole) می‌توانند باقی‌مانده استروژن را در زنانی كه دوره یائسگی را پشت سر گذاشته‌اند، پایین بیاورند كه همین امر می‌تواند به كاهش ٦٥ درصدی «خطر نسبی» بینجامد.

از درمان با تعویض هورمون اجتناب كنید

درمان با تعویض هورمون برای درمان نشانه‌های یائسگی، كه با میزان رو به افول استروژن مشاهده شده مانند گرگرفتگی، اختلال در خواب و خشكی، واژن به كار می‌رود. این درمان شامل مصرف قرص یا برچسب مكمل استروژن- كه گاهی با هورمون دیگری به نام پروژستین تركیب شده است- می‌شود. اما متخصصان تخمین زده‌اند كه درمان با تعویض هورمون، كه سطح استروژن زنانی را كه در دوره بعد از یائسگی قرار دارند بالا می‌برد، و ١٥ درصد بروز موارد جدید سرطان پستان را شامل می‌شود.

دكتر وایدیا می‌گوید: «تصمیم به مصرف داروهای تعویض هورمون، تصمیم پیچیده‌ای است كه زنان باید با مشورت دكتر متخصص به این نتیجه برسند. این داروها خطر ابتلا به سرطان پستان را افزایش می‌دهند اما بهبودی شگرفی به كیفیت زندگی برخی زنان با نشانه‌های یائسگی دشوار می‌بخشد. هر زن باید به‌شدت مزایا و عوارض این داروها را در نظر بگیرد تا با دكترش به نتیجه برسد.»

دكترتان وابسته به علائمی كه در بدن‌تان مشاهده می‌كند، باید درمان استروژن موضعی را پیشنهاد دهد كه شامل دوز پایین استروژن واژنی می‌شود و خطر كمتری دارد؛ چراكه استروژن بسیار كمی وارد گردش خون شما می‌شود. اگر انجام درمان با تعویض هورمون را انتخاب كرده‌اید، این درمان را تا حد امكان در كوتاه‌ترین زمان انجام دهید تا بیشتر از ٥ سال زمان نبرد. خطر پیشرفت سرطان پستان چند سال پس از قطع مصرف داروها با تعویض استروژن از بین می‌رود. دكتر ازمبوجا می‌گوید: «درمان تركیبی استروژن/پروژسترون وقتی بیشتر از سه تا ٥ سال استفاده شود، بیشترین خطر را در پی دارد. بنابراین اگر شما و دكترتان مزایای این درمان را به خطرات آن ترجیح دادید، مصرف آن را بیشتر از این مدت زمان طولانی نكنید.» ازمبوجا در ادامه می‌گوید: «اگر دچار اضافه وزن هستید، رژیم بگیرید و حدود ٨ ساعت در هفته ورزش كنید و همین موارد برای كم كردن چند كیلو كافی است. كاهش وزن نه تنها به شما احساس خوشایندی می‌دهد بلكه خطر ابتلا به سرطان پستان را هم كاهش می‌دهد.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha