سلامت نیوز :مدیر گروه سلامت روان دانشگاه علوم پزشكی تهران گفت: ماده روانگردان و محرك جدید مفدرون كه حجم عظیمی از آن در چین تولید و از طریق اینترنت با نام تجاری نمك و گیاه دارویی فروخته می‌شود.

شهرام خرازی‌ها در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: اخیراً ماده روانگردان و محرك جدیدی به نام "مفدرون " از طریق اینترنت به صورت عمده در بسته‌های یك كیلویی و به صورت تك‌فروشی در بسته‌های یك تا 5 گرمی با نام تجاری نمك و گیاه دارویی عرضه و ارسال می‌شود.

وی افزود: این دارو نخستین بار در سال 2007 ارائه شد اما مصرف آن در اوایل سال 2008 به میزان قابل توجهی افزایش یافت و حتی در پاره‌ای موارد جایگزین اكستازی شد.

خرازی‌ها ادامه داد: مفدرون به شكل قرص، كپسول و پودر سفید رنگ است و از طریق بلعیدن، استنشاق و تزریق مورد سوءمصرف قرار می‌گیرد. همچنین تأثیرات و عوارض جانبی آن شبیه قرص‌های اكستازی است.

وی با بیان اینكه حجم عظیمی از داروی مفدرون در چین تولید می شود اضافه كرد: سوءمصرف مفدرون سبب ایجاد حالت خوشی مفرط كاذب، احساس كذایی رهایی و بی‌خیالی، آسیب مركز حافظه كوتاه مدت در مغز، تپش قلب، كاهش اشتها و افزایش دمای بدن می‌شود.

خرازی‌ها گفت: در برخی كشورها فروش داروهایی مثل مفدرون منع قانونی ندارد؛ لذا این مسئله موجب انتقال آزاد دارو به چنین كشورهایی می‌شود كه طبعاً در این راستا مسیر جدیدی برای قاچاق ایجاد می‌شود. همچنین توزیع‌كنندگان از تفاوت‌های موجود در قوانین ملی مربوط به مواد مخدر و فقدان قوانین لازم و كافی در كشورهای مختلف سوءاستفاده كرده و با دورزدن زیركانه قوانین محصولات خود را به عنوان جایگزین مواد ممنوعه فعلی تبلیغ و توزیع می‌كنند.

مدیر گروه سلامت روان دانشگاه علوم پزشكی تهران خاطرنشان كرد: خوشبختانه در ایران اخیراً با همسان‌دانستن مواد محرك و مخدر از نظر حقوقی، خلاء قانونی برطرف‌شده و با تولید كنندگان، توزیع‌كنندگان و مصرف كنندگان مواد محرك و داروهای روانگردان و كسانی كه این مواد و اقلام دارویی را نگهداری می‌كنند، برخورد قضایی می‌شود.

 كمیسیون اروپا خواستار ممنوعیت داروی احتمالا مرگبار "مفدرون " - یك داروی پارتی پرطرفدار مشابه اكستازی با نام "میو میو " - شد كه بر روی اینترنت فروخته می‌شود و در 12 كشور اتحادیه اروپا نیز در دسترس است.

در این گزارش آمده است مفدرون كه "بابل " یا "نئو- دوو " هم خوانده می‌شود در اتریش، بلژیك، انگلیس، دانمارك، استونی، فرانسه، آلمان، ایرلند، ایتالیا، لاتویا، لوكزامبورگ، مالتا، لهستان، رومانی وسوئد ممنوع شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha