رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در کسوت معاون رئیس قوه قضاییه همیشه محتاط است و مراقب واژه‌ها اما دیروز عنان صبر از کف داد و حرف‌های خاصی زد.

توقف بودجه در ایستگاه زمین‌ خواری

سلامت نیوز:از فروردین تا شهریور امسال20 هزار و 341 هکتار از اراضی ملی رفع تصرف و 47 هکتار دیوار و ساختمانی که زمین‌خواران و سوء‌استفاده‌گران در این زمین‌ها ساخته بودند، قلع و قمع شد؛‌ این آمار محسنی‌اژه‌ای سخنگوی دستگاه قضاست.

به گزارش سلامت نیوز، جام جم نوشت: با این‌که او گفته است پرونده‌های زمین‌ خواری در12 مرکز استان به صفر رسیده اما زمین‌خواری تمام نشده و رودخواری و کوه‌خواری و چشم دوختن به زمین‌های متروکه هنوز باقی است، هشدارش را هم رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور دیروز داد.

احمد تویسرکانی به جمع خبرنگاران آمده بود تا گزارش عملکرد 10 ماهه سازمانش را به مناسبت دهه فجر ارائه دهد، این کار را هم کرد ولی عملا مسیر گفت‌وگوها به سمت تصرف اراضی ملی رفت که او می‌گفت هنوز جدی است. این بحث از یک سوال شروع شد، از پرسش خبرنگار جام‌جم درباره بودجه سال آینده سازمان و چشم‌انداز طرح‌های ملی همچون کاداستر،‌ سند حدنگار.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در کسوت معاون رئیس قوه قضاییه همیشه محتاط است و مراقب واژه‌ها اما دیروز عنان صبر از کف داد و حرف‌های خاصی زد.

او گفت در این 10 ماه، سازمان ثبت با ارائه نزدیک به 74 میلیون خدمت ثبتی به مردم، 1450 میلیارد تومان درآمد به خزانه واریز کرده ولی برای گرفتن 20 درصد از این مبلغ که حق و حقوق قانونی سازمان است و قرار است برای توسعه زیرساخت‌ها و رهایی از بروکراسی‌های سنتی و کاغذی خرج شود باید التماس کند.

او خودش را به گدای سامره تشبیه کرد که مدام به مسئولان خزانه و دولت برای گرفتن بودجه التماس می‌کند، ولی این اواخر به او گفته‌اند «اصلا در مورد اعتبارات عمرانی حرف نزن».

تویسرکانی گفت درآمدهایی را که سازمان ثبت وصول می‌کند می‌دهند به هلال‌احمر (با دریافتی 600 میلیارد تومان) و ده‌ها دستگاه که بود و نبودشان فرقی ندارد و خدمات فانتزی و غیرضروری ارائه می‌کند درحالی که طرح ملی کاداستر بر زمین مانده است.

کاداستر که سند حدنگار است و مختصات اراضی و املاک را بر اساس نقشه‌های هوایی در سندهای تک برگی ثبت می‌کند، امکان هرگونه دخل و تصرف، ادعاهای باطل و دست درازی به املاک و اراضی اشخاص را از بین می‌برد و فرصت زمین خواری و دست‌اندازی به عرصه‌های منابع طبیعی را از سودجویان حقیقی و حقوقی سلب می‌کند، در حالی که رئیس سازمان ثبت می‌گوید به دلیل ناقص اجرا شدن طرح کاداستر اکنون محاکم دادگستری با پرونده‌های متعدد و نزاع‌های گوناگون دست به گریبان هستند.

110 میلیون هکتار زمین، سند ندارد

کشورمان 140 میلیون هکتار اراضی ملی دارد، از مراتع گرفته تا بیابان‌ها و جنگل‌ها. این پهنه‌ها متعلق به همه مردم ایران است برای همین به آن می‌گویند اراضی ملی. اما از این پهنه عریض و طویل تا امروز فقط 27 میلیون هکتارش سند کاداستری دارد؛ آماری که دیروز مسعود منصور، معاون حفاظت و امور اراضی سازمان جنگل‌ها در اختیارمان گذاشت و البته گفت این رقم تا پایان سال به 30 میلیون هکتار افزایش خواهد یافت. او گفت، قانونگذار ما را مکلف‌ کرده تا نقشه اراضی ملی را رقومی کنیم ( تبدیل نقشه‌های کاغذی به دیجیتال) و دراختیار سازمان ثبت قرار دهیم که این کار را انجام داده‌ایم و امروز بیش از 114 میلیون هکتار از اراضی را جانمایی کرده‌ایم.

البته فاصله بین زمین‌های ملی که سنددار شده اند و زمین‌هایی که فقط نقشه هایشان دیجیتال شده، زیاد است؛ فاصله‌ای به بزرگی 87 میلیون هکتار. منصور نیز وجود این فاصله را قبول کرد و به ما گفت به سبب مضیقه‌های مالی، کار کندتر از حد انتظار پیش می‌رود.

طبق برآوردهای انجام شده، تهیه سند کاداستر برای هر هکتار از اراضی ملی حدود 5000 تومان هزینه دارد که اگر در 114 میلیون هکتار وسعت اراضی ضرب شود، حاصلش عدد بسیار بزرگی می‌شود که به گفته منصور، نیازمند توجه ویژه دولت، مجلس و سازمان برنامه وبودجه است.

معاون سازمان جنگل‌ها می‌گوید: با تخصیص سالانه 10 تا 20 میلیارد تومان به اجرای طرح کاداستر، سنددار شدن همه اراضی ملی سال‌ها زمان می‌برد در حالی که برنامه ششم توسعه تکلیف کرده این کار حداکثر تا پایان برنامه پنجساله ششم باید به سرانجام برسد.

اما احمد تویسرکانی دیروز بصراحت گفت، مدیرانی که دراین حوزه تصمیم گیر هستند، جنس کار را نمی‌شناسند و نمی‌دانند اگر برای حدنگاری اراضی ملی ده ریال خرج کنند به واسطه کاهش جرایم و دعاوی صد ریال عاید کشور خواهد شد.

پیش از این نیز محمدجواد حشمتی، معاون حقوق عامه دادستان کل کشور حفظ اراضی ملی، دست اندازی‌ها و تغییر کاربری‌ها را جزو ده مورد اولویت دار حقوق عامه معرفی کرده بود که هرچقدر سنددار شدن اراضی ملی به تاخیر بیفتد، حقوق عامه بیشتر خدشه می‌بیند.

از سوی دیگر، اگر حدود مالکیت اراضی با نقشه‌های دقیق کاداستری تعیین نشود، دستگاه‌هایی که مسئول حفاظت از عرصه‌های ملی هستند فقط به ماشین‌های تخریب ساخت و سازها و رفع تصرفات تبدیل می‌شوند؛ معضلی که دیروز رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک به آن نقد داشت.

او گفت چرا باید کار به جایی برسد که در غفلت دستگاه‌های مسئول، اراضی ملی تصرف شود و بعد از سال‌ها ساخت وسازهایی که میلیاردها تومان سرمایه برایش خرج شده، تخریب شود. او حرفش پیشگیری از زمین خواری و تجاوز به حریم ثروت‌های ملی بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha