باز هم آلودگی هوای تهران باعث تعطیلی مدارس شد؛ موضوعی كه در طول پاییز و زمستان بارها و بارها تكرار شده است تا جایی كه صدای بسیاری از كارشناسان و منتقدین را درآورده، چرا كه آنها مدعی‌اند این‌همه تعطیلی فقط باعث كاهش كیفیت آموزش در مدارس خواهد شد.

استاندار به دنبال اجرای قانون است

سلامت نیوز:باز هم آلودگی هوای تهران باعث تعطیلی مدارس شد؛ موضوعی كه در طول پاییز و زمستان بارها و بارها تكرار شده است تا جایی كه صدای بسیاری از كارشناسان و منتقدین را درآورده، چرا كه آنها مدعی‌اند این‌همه تعطیلی فقط باعث كاهش كیفیت آموزش در مدارس خواهد شد.

به گزاش سلامت نیوز، اعتماد نوشت: ر ضمن آنكه منتقدان شهری نیز براین باورند كه این تعطیلی‌ها تاثیری در كاهش آلودگی هوا ندارد. دكتر حسین الماسی، مدیربحران استانداری تهران اما بر این باور است كه تعطیلی مدارس براساس پروتكل‌های قانونی است.

برای چندمین بار آلودگی شدید هوا باعث شد تا مدارس تهران و برخی شهرهای حاشیه‌ای آن تعطیل شوند. به نظر می‌رسد تعطیلی مدارس تنها راهكار دولت و مسوولان برای رویارویی با پدیده آلودگی هوا باشد. واقعا چرا اینچنین است؟ یعنی تنها راه برای مواجهه با آلودگی هوا این است كه مدارس را تعطیل كنیم؟ فكر نمی‌كنید این راهكار به نوعی، فرار از مساله باشد؟

نباید این‌گونه به مسائل نگاه كرد. اصولا ما برای مواجهه با آلودگی هوا، پروتكلی مشخص و روشن داریم كه در آن ذكر شده كه برای هر میزان از آلودگی هوا چه باید كرد؟ تعطیلی مدارس هم در همین راستاست یعنی وقتی شاخص آلودگی هوا از یك حدی بالاتر رود آن پروتكل توصیه موكد می‌كند كه باید مدارس تعطیل شوند. درثانی، مگر اشكالی دارد كه به سبب سلامت و جان فرزندان‌مان، مدارس را تعطیل كنیم.

خب پس دانش‌آموزان كی باید درس بخوانند؟ فكر نمی‌كنید این‌همه تعطیلی باعث پایین آمدن كیفیت آموزش در مدارس ما بشود؟

هر تصمیمی كه در این زمینه گرفته می‌شود با اطلاع و هماهنگی با آموزش و پرورش است. مسلما آنها نیز همه جوانب را می‌سنجند.

ولی تا كی باید این وضعیت وجود داشته باشد؟

ببینید، بخشی از این شرایط به وضعیت جوی تهران برمی‌گردد و اینكه هر سال با پدیده وارونگی هوا روبرو هستیم. درچنین شرایطی چه باید كرد؟ ما كه نمی‌توانیم جلوی طبیعت را بگیریم، فقط می‌توانیم كاری كنیم كه آلودگی بیشتر نشود. برای همین هم هست كه آقای استاندار چند وقتی است كه دارند با مسوولان مرتبط با بحث آلودگی هوا جلسه می‌گذارند تا بلكه به یك نتیجه‌ای در مورد آلودگی برسیم.

از این جلسات زیاد تشكیل می‌شود ولی مشكل آنجاست كه اصولا چنین جلساتی خروجی خاصی ندارد. آقای استاندار در این جلسات به دنبال چه چیز جدیدی هستند؟

فكر نمی‌كنم ایشان به دنبال چیز جدیدی باشند بلكه بیشتر به دنبال آن هستند كه قانون اجرایی شود. چون قانون وظیفه دستگاه‌های مختلف را در مورد آلودگی مشخص كرده است ولی مشكل آنجاست كه این وظایف قانونی اجرایی نمی‌شود. الان آقای استاندار تهران به دنبال این هستند كه در جلساتی كه با مدیران نهادهای ذی‌ربط دارند ضمن بررسی وظایفی كه هر كدام از آنها در قبال آلودگی دارند، از آنها بخواهد تا وظایف‌شان را تا مدت‌زمان مشخصی انجام دهند.

می‌شود مثالی بزنید؟

مثلا الان قرار شده علاوه بر اتوبوس‌ها، تمامی خودروهای عمومی یا شخصی سازمان‌ها و ارگان‌ها و تاكسی ها نیز موظف شده‌اند تا فیلتر روی خودروهای خود نصب كنند. این خیلی موضوع مهمی است. حتی قرار شده از این پس با پیمانكارانی قرارداد ببندند كه خودروهای‌شان فیلتر داشته باشند. به پیمانكاران قدیمی هم مدتی زمان داده می‌شود تا خودروهای‌شان را به فیلتر مجهز كنند و درغیر این صورت با آنها قطع همكاری می‌شود.

آقای مقیمی، چه تضمینی دارد كه سازمان‌ها و ارگان‌ها، در طول بازه‌ای كه به آنها زمان داده شده است، كاری كه قول داده را برای كاهش آلودگی هوا انجام دهند؟!

تصور شخصی من این است كه ایشان می‌خواهد بعد از این مهلت با مدیرانی كه در این زمینه اهمال كرده‌اند، برخورد كند.

و اینكه بالاخره مسوول مقابله با آلودگی هوا در تهران دولت است یا شهرداری؟

همانطور كه می‌دانید مسوول وضعیت‌های بحرانی در تهران شهرداری است. ولی ما هم به عنوان یك نهاد بالادستی و اجرایی درحال ورود به مساله با پیگیری كردن وظایف سازمان‌های دولتی از آنها هستیم.

فكر نمی‌كنید این هم وعده تازه‌ای نباشد، چون شهردار قبلی تهران یعنی قالیباف مدعی بود كه اگر به وی «اختیارات» بدهند، ٦ ساله مشكل آلودگی هوا را از بین خواهد برد. الان هم دكتر نجفی، یعنی شهردار جدید تهران مدعی شده كه مشكل آلودگی هوای تهران قابل حل است.

فقط همین قدر می‌توانم بگویم كه اگر آقای مقیمی همچنان استاندار باشند و با همین دست فرمان موضوعات را پیگیری كنند در چند سال آینده مشكل آلودگی هوا به شكل محسوسی حل خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha