یکشنبه ۳ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۹:۲۳
کد خبر: 23729

پزشك متخصص گوش، حلق و بینی و مدیر گروه راینولوژی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی گفت: پلیپ بینی، راه تنفسی را مسدود می كند و در نتیجه آن، اكسیژن كمتری به بدن می رسد و موجب ضایعات قلبی و عروقی می شود.

سلامت نیوز : پزشك متخصص گوش، حلق و بینی و مدیر گروه راینولوژی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی گفت: پلیپ بینی، راه تنفسی را مسدود می كند و در نتیجه آن، اكسیژن كمتری به بدن می رسد و موجب ضایعات قلبی و عروقی می شود.
 
سیدعباس صفوی نایینی در گفت و گو با ایرنا افزود: پلیپ، یك تورم مخاطی است كه بطور معمول در طولانی مدت به دلیل التهاب و انسداد مجاری بینی و نیز عفونت و آلرژی سینوس ها در بینی ایجاد می شود.
وی ادامه داد پلیپ ها در مراحل اولیه به راحتی با درمان دارویی و تركیبات موضعی با كمترین عوارض جانبی، بهبود می یابند اما در طولانی مدت با بروز علایمی مانند خرخر شبانه و گرفتگی بینی، تیغه وسط بینی را به یك طرف متمایل می كنند كه نیاز به عمل جراحی دارد.
این استاد دانشگاه خاطرنشان كرد: بهترین روش جراحی پلیپ های بینی نیز جراحی اندوسكوپی است كه با فراهم كردن دید بهتر پزشك، دسترسی به محل پلیپ را آسان تر می كند و میزان برگشت پلیپ را كاهش می دهد.

صفوی نایینی گفت: همچنین با استفاده از روش جراحی آندوسكوپی، امكان آسیب رسیدن به عناصر تشریحی مجاور سینوس ها مانند چشم، مغز و عروق عصبی كمتر می شود و شكافی نیز در صورت بیمار داده نمی شود.

به گفته وی، بهبودی بیمار از طریق این عمل جراحی سریع تر و زمان بستری او كمتر است.

این پزشك متخصص گوش و حلق و بینی اظهار داشت: اگر عمل جراحی مناسب نباشد و پلیپ بطور كامل برداشته نشود، امكان برگشت پلیپ 50 درصد است.

صفوی نایینی افزود: گونه ای دیگر از پلیپ ها موسوم به پلیپ های قارچی نیز در افرادی كه نقص ایمنی بدن دارند، ایجاد می شوند اما به هرحال پلیپ ها، ضایعات خوش خیمی به شكل خوشه انگور خاكستری تیره یا زرد رنگ در اندازه های متفاوت هستند.

وی، آلودگی هوا، دود سیگار، بیماری های خاص ویروسی و باكتریایی، آلرژی، قارچ و التهاب های مزمن را از جمله عوامل مستعد كننده بروز پلیپ برشمرد.
این استاد دانشگاه یادآور شد هرگونه التهاب و عفونت ساده درون بینی می تواند منجر به بیماری سینوس ها شود. در هر طرف جمجمه صورت ، پنج گروه از سینوس ها (فضاهای خالی صورت) قرار دارند كه از طریق مجاری با درون و پشت بینی در ارتباط هستند.صفوی نایینی ادامه داد: این سینوس ها همیشه بطور طبیعی دارای ترشحاتی هستند كه از طریق مجاری ارتباطی به درون بینی تخلیه می شوند و هر علتی كه موجب انسداد این مجاری شود ، سینوس را دچار بیماری می كند.

وی تاكید كرد مراحل اولیه تشخیص و درمان پلیپ از اهمیت ویژه ای برخوردار است چراكه در صورت سهل انگاری و بی توجهی به پلیپ بینی، این بیماری پیشرفت و با گسترش به فضاهای مجاور، مشكلات جدی مانند مشكلات ریوی و قلبی ایجاد می كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha