محققان دانشگاه منچستر برای اولین بار توانستند با موفقیت بافت کلیه انسان را درون یک ارگانیسم زنده تولید کنند. این بافت به خوبی کار می‌کند و قادر است ادرار تولید کند.

تولید بافت فعال کلیه انسان درون یک ارگانیسم زنده

سلامت نیوز:  محققان دانشگاه منچستر برای اولین بار توانستند با موفقیت بافت کلیه انسان را درون یک ارگانیسم زنده تولید کنند. این بافت به خوبی کار می‌کند و قادر است ادرار تولید کند.



به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، در این تحقیقات بخش گلومرول کلیه با استفاده از از سلول‌های بنیادی جنین انسان درون ظرف‌های پلاستیکی و در مجاورت یک ماده مغذی موسوم به nutrient broth کشت داده شد.


به گزارش پایگاه خبری ساینس دیلی،درون این ظرف ها یک ماده ژل مانند ریخته شد که عملکردی شبیه بافت پیوند دهنده طبیعی دارد. سپس مقداری از این ماده به زیر پوست موش‌ها تزریق شد.


آزمایش این بافت پس از سه ماه نشان داد که در زیر پوست موش ها ساختارهای میکروسکوپی کلیه موسوم به نفرون تشکیل شده‌اند.
این بافت جدید دربرگیرنده بخش عمده اجزایی بود که در نفرون انسان وجود دارد. همچنین مویرگ‌های انسان نیز درون بدن موش رشد کردند تا خون موردنیاز بافت کلیه را تامین کنند. با وجود این کلیه‌های جدید فاقد سرخرگ هستند و به همین علت عملکرد آن‌ها کامل نیست.


اکنون محققان با همکاری جراحان در تلاشند تا سرخرگی را به کلیه‌ها متصل کنند که خون موردنیاز آن‌ها را به طور کامل تامین کند و عملکرد این کلیه‌ها در شرایط واقعی بررسی شود.


نتایج این تحقیقات زمینه را برای توسعه روش‌های درمانی جدید بیماری های کلیوی فراهم می‌کند.
گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Stem Cell Reports منتشر شده است.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha