آلودگی هوا، جان مردم را نشانه گرفته است و هر سال دریغ از پارسال. طبق گزارش سامانه شرکت کنترل کیفیت هوا، تعداد روزهای هوای پاک در سال جاری 15 روز بوده است.

تزریق تدریجی مرگ به‌جان ها

سلامت نیوز: آلودگی هوا، جان مردم را نشانه گرفته است و هر سال دریغ از پارسال. طبق گزارش سامانه شرکت کنترل کیفیت هوا، تعداد روزهای هوای پاک در سال جاری 15 روز بوده است.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه قانون در ادامه نوشت: این در حالی است که گروه های حساس، 88 روز به علت تنفس در این هوا در معرض خطر بوده اند. دیروز محسن فرهادی، معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی به ایرنا گفت: « میانگین آلودگی هوای تهران بالای 150 واحد است، یعنی آلودگی هوا در شرایط قرمز قرار دارد و همه مردم باید تا جای ممکن از تردد در خیابان پرهیز کنند». محسن فرهادی در ادامه صحبت هایش گفت: « وضعیت آلودگی هوای تهران روز سه‌شنبه از شاخص 200 عبور کرد و به وضعیت بنفش رسیده است. به همین علت وزارت بهداشت بر اساس دستورالعمل وزارت کشور و شورای هماهنگی ترافیک کشور درخواست کرد که ادارات دولتی با دو ساعت تاخیر شروع به فعالیت کنند که استانداری تهران قبول نکرد».

او درباره توصیه های وزارت بهداشت به مردم نیز گفت:«‌توصیه وزارت بهداشت در وضعیت قرمز آلودگی هوا به مردم این است که به جز موارد ضروری در خیابان تردد نکنند و اگر لازم است در خیابان و هوای آزاد تردد کنند، حتما از ماسک های مورد تایید وزارت بهداشت استفاده کنند. دو ماسک N95 و FFP2 در صورتی که از برندهای معتبر باشند، در شرایط آلودگی هوا البته به شرط اینکه پاره یا خراب نباشند، موثر هستند». همچنین معاون پایش و نظارت اداره کل محیط زیست استان تهران نیز هوا را آلوده اعلام کرده و گفته بر سلامتی افراد اثرات منفی می‌گذارد. در چنین شرایطی تنها اقدام برای کنترل سلامتی این است که مدارس را تعطیل کنند و خبرهایی از تعطیلی ادارات به گوش می رسد که در نهایت تایید نمی شود. در سال 91 شاخص آلودگی هوا 191 بود که تمام مدارس و ادارات را تعطیل کردند اما دیروز شاخص آلودگی هوا 193 بود که تنها مدارس را تعطیل کردند. از طرف دیگر اگر قرار است آلودگی هوا همچنان ادامه داشته باشد، باید چند روز در هفته را تعطیل کنند تا بخشی از جمعیت تهران شهرترک کنند بلکه هوا کمی بیاساید اما در نهایت همین تعطیلی ها تنها راهکاری بوده که تصمیم گیری و عملی شده است. البته این اقدامی بوده که سال هاست برای کنترل آلودگی هوای تهران انجام می شود و در نهایت هیچ اتفاقی هم نمی افتد. تنها صورت مساله را پاک می کنند و دیگر هیچ. از سویی خبر می رسد که سپاه دستگاه های باروری برای ابرها را خریداری و در حال نصب آن است و از سوی دیگر رییس سازمان محیط زیست می گوید برای بهبود کیفیت هوای تهران باید منتظر باد بمانیم. این صحبت رییس سازمان محیط زیست حتی اگر شوخی هم باشد، درست نیست. چون روزهایی را در تهران داشته ایم که باران باریده و فردا دوباره شاخص کیفیت هوا ناسالم بوده است. دلایل آلودگی هوا را از کودکان دبستانی هم بپرسی، یکی یکی برایت ردیف می کنند اما هیچ یک از مسئولان کشور به فکر حل این بحران نیست. سردردهای طولانی مدت و مشکلات تنفسی که روز به روز دامنگیر تعداد بیشتری از افراد جامعه می شود، همه مربوط به آلودگی هواست.

مرگ 4300 نفر در تهران بر اثر آلودگی هوا

اگر گذری هم مسیرتان در روزهای آلودگی هوا به بیمارستان ها خورده باشد، بیمارانی را که بی حال روی صندلی ها و تخت های بیمارستانی افتاده اند،می بینید. توصیه ها برای مردم ادامه دارد اما نه بودجه ای به طور اضطراری برای حل این بحران تصویب می شود و نه گروهی برای کنترل آن اقدامات موثری را انجام می دهد. دیروز عباس شاهسونی،سرپرست گروه سلامت هوای وزارت بهداشت به خبرگزاری ایسنا گفته است:« در مطالعاتی که در کرج داشتیم، هزینه مستقیمی که مردم برای بیماری‌هایی مثل سکته قلبی و مغزی به خاطر انتساب به آلودگی هوا می‌پردازند، ۱.۱ میلیارد تومان بوده و هزینه مرگ منتسب به آلودگی هوا ۱۵۰ میلیارد تومان است. این مبالغ، مبالغ بسیاری است که به دولت تحمیل می‌شود». طبق صحبت های او بر اساس برآورد وزارت بهداشت در سال ۹۴، در ۲۵ شهر بامجموع ۳۰ میلیون نفر جمعیت، ۱۲۸۰۰مرگ منتسب به آلودگی هوا بوده است. همچنین در همین سال در تهران ۴۳۰۰ نفر بر اثر آلودگی هوا فوت شده‌اند. افزون بر این در سال ۹۵ در شهر تهران با ا فزایش غلظت آلاینده‌ها، مرگ ۴۸۱۰ نفر منتسب به آلودگی هوا بوده است». شاهسونی در پاسخ به ایسنا که پرسیده بود تعطیلی مدارس چه کمکی به کاهش تبعات آلودگی هوا در این گروه های سنی دارد، گفت:« در این زمینه توقع‌مان آن است که اگر تعطیلی اعلام می‌شود، والدین فرزندان‌شان را روانه پارک‌ها و سایر فضاهای آزاد نکنند؛ چراکه آلودگی هوا دو راه حل کلی دارد؛ یا باید غلظت آلودگی را کاهش دهیم یا مواجهه افراد با آن کم شود. اکنون شرایط طوری است که آلودگی پایدار بوده و ادامه دارد. بر این اساس این تعطیلات به دلیل آن است که مواجهه کودکان با آلودگی به عنوان گروه سنی که بیشتر در معرض خطر هستند، کمتر شود و توقع داریم آن‌ها در منازل بمانند».

آدم های می میرند و اتفاقی نمی افتد

صحبت‌های شاهسونی در حالی مطرح می شود که هیچ شهروندی نمی تواند به طور مستقیم برای عزیزش که از آلودگی هوا فوت کرده است، شکایت کند؛ چون چندی پیش رییس سازمان پزشکی قانونی کشور گفته بود: در کالبدشکافی هم مرگ‌ها به علت آلودگی هوا قابلیت تشخیص ندارند. به این ترتیب آدم ها می میرند، بدون اینکه هیچ اتفاقی برای نجات‌شان بیفتد. صادق حسنوند،عضو کمیته علمی ششمین همایش ملی مدیریت آلودگی هوا و صدا، آلودگی هوا را فاجعه نامیده و گفته این اتفاق در حال گسترش است. او گفت:« در سال 2016، آلودگی هوا باعث مرگ 33 هزار نفر شده و بر اساس تحقیقات انجام‌شده در زمینه کاهش آلاینده‌ها در هوای آلوده، تنها راهکار مهم برای رفع این مشکل در تمامی کلانشهرهای دنیا، افزایش استانداردها و فرهنگ عمومی مردم برای استفاده بیشتر از وسایل نقلیه عمومی است». او با بیان اینکه از سال 93 تا 96، آمار نسبی مرگ و میر در کشور بر اثر آلودگی دو برابر شده است، گفت:« یعنی از پنج درصد کل مرگ و میرها به 10 درصد رسیده است».

حسنوند در ادامه بسیاری از مرگ ها را به صورت غیرمستقیم مرتبط به آلودگی هوا دانسته و گفت:« بیشتر آلودگی کشور در کلانشهرها شامل تهران، کرج، مشهد، اصفهان، تبریز، شیراز ، اهواز و چند شهر صنعتی دیگر مانند اراک، یاسوج و نیز شهرها و مناطقی که تحت تاثیر عواملی مانند ریزگردها قرار دارند مانند کرمانشاه و برخی مناطق استان های غربی و استان سیستان و بلوچستان بروز و ظهور دارد. جمعیت این نواحی و شهرها به طور تقریبی 20 تا 25 میلیون نفر خواهد بود؛یعنی 30 تا 35 درصد جمعیت کشور. البته طبیعی است که داده ها از مناطق کشور و جمعیت آن‌ها تقریبی و غیررسمی است اما چون آمار و داده های رسمی دقیقی وجود ندارد به آن‌ها متوسل شده ایم. به بیان ساده تر، آماری که می گوید از هر 10 مرگ یک مرگ بر اثر آلودگی در همین مناطق تحت تاثیر آلودگی است؛ یعنی اگر فقط 30 تا 35 درصد مناطق کشور که تحت تاثیر آلودگی هستند،در نظر بگیریم آمار مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا به بیش از 30 درصد خواهد رسید که یک فاجعه تمام عیار است». آماری که حسنوند اعلام کرده در شرایطی رسانه ای می شود که همچنان شهرداری ها و نهادهای مختلف دولت و محیط زیست در برابر آن سکوت کرده اند.

سرفه‌های پی در پی و طولانی مدت، بی حوصلگی و پایین آمدن راندمان کاری در ادارات و نهادهای مختلف و در نهایت ضعف هایی که از علاوه بر ضربه زدن به سلامتی مردم و مرگ آن‌ها منجر به ناامیدی مردم از مسئولان کشور می شود. اینکه در جمع های خانوادگی درصد آلودگی شهرهای مختلف دنیا را با ایران مقایسه می‌کنند و به چشم می بینند که هر سال وضعیت بدتر حال و روزشان را خراب می کند. در این شرایط فرماندار تهران در گفت و گو با مهر معتقد است باید برای رفع شرایط بحرانی آلودگی هوا به فرهنگسازی رو بیاوریم.

عیسی فرهادی گفت: « در بحث آلودگی هوا وقتی مردم قانون زوج و فرد از در منزل را رعایت کنند، به جای سه روز تعطیلی شاهد یک روز تعطیلی خواهیم بود اما وقتی رعایت نمی کنند و فرهنگسازی برایش نشده، وضعیت همین می شود که شاهد هستیم».

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha