عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس می‌گوید هنوز ابهامات زیادی درباره مصرف محصولات تراریخته وجود دارد ضمن اینکه آزمایشگاه تشخیص محصولات تراریخته‌ای در ایران وجود ندارد.

آزمایشگاه تشخیص محصولات تراریخته‌ای در ایران نداریم

سلامت نیوز: عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس می‌گوید هنوز ابهامات زیادی درباره مصرف محصولات تراریخته وجود دارد ضمن اینکه آزمایشگاه تشخیص محصولات تراریخته‌ای در ایران وجود ندارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پانا،محمدحسین قربانی با بیان اینکه کنترل فرآورده‌های تراریخته بر عهده وزارت بهداشت قرار دارد، گفت: با توجه به اینکه سلامت مردم مقوله‌ای بسیار مهم است، اولویت واردات یا تولید محصولات تراریخته یا به عبارتی محصولاتی که دستکاری ژنتیکی شده‌اند، باید حفظ سلامتی مردم باشد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی ادامه داد: هنوز برنامه خاصی برای برخورد با محصولات تراریخته در کشور ارائه نشده است و ابهامات زیادی درباره مصرف این محصولات وجود دارد ضمن اینکه آزمایشگاهی که بتواند تشخیص دهد محصولات وارداتی تراریخته است یا خیر، در کشور وجود ندارد. علاوه بر این وزارتخانه‌های بهداشت و جهاد کشاورزی استراتژی واحدی در زمینه محصولات تراریخته در اختیار نمایندگان مجلس قرار نداده‌اند تا به آن استناد شود. البته جلسات متعددی در این زمینه برگزار شده است که طی آن قرار شد این وزارتخانه‌ها برنامه‌ای درباره بررسی سلامت محصولات تراریخته به مجلس ارائه کنند.

قربانی ادامه داد: از آنجا که آمار انواع سرطان‌ها در ایران رو به افزایش است و ایران رتبه اول در افزایش سرطان را دارد، دغدغه ما واردات محصولات تراریخته که هنوز ابهام زیادی برای تأیید آن وجود دارد و معتقدیم مردم باید از تأثیر محصولات تراریخته بر سلامتی خود آگاه شوند و مسئولان نیز در برابر سوالات نمایندگان پاسخگو باشند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی درباره واردات محصولات تراریخته نیز گفت: این موضوع به صلاح کشور و مردم نیست چرا که ارزیابی ریسک در خصوص مصرف محصولات تراریخته هنوز به تأیید نرسیده و نیازمند کار کارشناسی است. انجام تحقیقات در خصوص سلامت یا عدم سلامت محصولات تراریخته نیازمند اقدامات جدی است و مسئولان ابتدا باید ظرفیت تولید محصولات ارگانیک را در کشور فراهم کنند و در مرحله بعد به فکر محصولات تراریخته باشند.

ایرج حریرچی، سخنگوی وزارت بهداشت در آخرین نشست خبری خود درباره سلامت محصولات تراریخته گفت: وزارت بهداشت سلامت این محصولات را بررسی می‌کند و اگر مشکلی نداشته باشند، به آنها مجوز می‌دهد. اکنون تنها سه محصول سویا، ذرت و کلزا به صورت تراریخته وارد کشور می‌شوند. در این حال کشت محصولات تراریخته در کشور به صورت فراگیر انجام نمی‌شود، مگر اینکه اقدامی در این حوزه جنبه تحقیقاتی داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha