سلامت نیوز :پزشک خانواده برای مهر زدن به دفترچه بیمار و ارجاع او به سطح بالاتر نیامده، پزشک خانواده عضوی از خانواده بیمار است و باید از تمام بیمارانش پرونده و سابقه داشته باشد.

دکتر محمد شریعتی قائم مقام معاون بهداشتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ضمن بیان این مطلب گفت: گاهی مشاهده می شود پزشکان پس از ویزیتی کوتاه دفترچه بیمار را مهر زده و او را به سطحی بالاتر ارجاع می دهند، در حالی که حداکثر ده درصد بیمارانی که به پزشکان خانواده مراجعه می کنند نیاز به ارجاع دارند، تازه آنهم بعد از بررسی همه مراحل ویزیت بیمار توسط پزشک خانواده، ضمن آن که بعد از ارجاع هم مسئولیت پیگیری سلامت بیمار با پزشک خانواده است.

وی افزود: متاسفانه مواردی می شنویم که امیدواریم دروغ باشد که همکارانی در بخش خصوصی چندتا چندتا با هم مریض می بینند! جلوی یک بیمار از دیگری شرح حال گرفته و برایش نسخه می نویسند. اگر چینین باشد که فاجعه است.

شریعتی تاکید کرد: پزشک خانواده درست شده که انسان ها جای امنی برای درد دل داشته باشند، و بتوانند همه مشکلات مربوط به سلامتی و نه فقط بیماری خود را به او بگویند. پزشک خانواده نه تنها بیمار را سالم که سالم ها را سالم تر می کند.

رییس مرکز توسعه شبکه و ارتقاء سلامت در ادامه اظهار داشت: در مدلی که داریم توسعه می دهیم می گوییم این پزشک موظف است عوامل خطرزای یک فرد، یک خانواده و یک جامعه را بررسی و ارزیابی کرده و یا کاهش داده یا حداقل مدیریت کند.

وی گفت: مثلا برای یک سرماخوردگی ساده وقتی نزد پزشک معمولی بروید یک نسخه ساده می دهد. اما اگر نزذ پزشک خانواده بروید او باید در سوابق شما ببیند که آیا  شما هر ساله در فلان فصل مشکل آبریزش بینی و چشم داشته اید یا نه؟ چشم شما سرخ می شده یا نه؟ و بعد به این تشخصی می رسد که این بیماری شما که موجب آبریزش یا سرخی چشم در شما شده حساسیت فصلی است یا سرما خوردگی؟

وی افزود: همچنین پزشک خانواده با ملاحظه حسایست های بیمار به داروها برای او نسخه می نویسد. او در پرونده الکترونیک بیمار می تواند بیماری های احتمالی دیگر او را هم ببیند و با توجه به آن ها دارو تجویز کند، که هیچکدام از این موارد معمولا توسط پزشکی که بیمار برای نخستین بار به او مراجعه کرده لحاظ نمی شود.

دکتر شریعتی در ادامه افزود: پزشک خانواده باید برای هر بیمار یک پرونده الکترونیک داشته باشد تا در این پرونده حتی شغل بیمار را ببیند، وضعیت اقتصادی و اجتماعی او را بشناسد و بر اساس همه این موارد بیمار را ویزیت کرده و نسخه بنویسد.

وی گفت: پزشک خانواده اگر وضع مالی بیمار خوب نباشد داروی گرانقیمت تجویز نمی کند. چون می داند بیمار آن دارو را نمی خرد و نمی خورد و طبیعتا خوب هم نمی شود. این پزشک  تصمیم می گیرد نوع دارو را به گونه ای انتخاب کند که بیمار در تهیه آن مشکل مالی نداشته باشد. یا مثلا وقتی می بیند این بیمار کم خونی دارد به او نمی گوید برای رفع کم خونی جگر یا گوشت یا کباب بخور، بلکه یک قرص آهن برای او می نویسد تا مصرف کند.

قائم مقام معاون بهداشتی بیان داشت: پزشک خانواده اگر دید یک بیمار هپاتیت دارد، با توجه به ارتباطی که با خانوااده هادارد همسر این بیمار را هم ویزیت می کند تادریابد مشکل از کیست. چرا که ممکن است هپاتیت به او برگردد. یا مثلا بیماری که وبا دارد را از روی پرونده اش تشخیص می دهد در کدام منطقه جغرافیایی است و چند نفر دیگر با او زندگی می کنند. منبع آب مشترک اینها کجاست، لذا به کارشناس بهداشت محیط که در تیم اوست اطلاع می دهد فلان نقطه در آن منطقه یک مورد وبا دیده شده است تا مورد  بررسی قرار گیرد و بدین ترتیب جلوی یک اپیدمی که می تواند در آینده مشکلی برای یک شهرستان ایجاد کند را می گیرد. بنابراین پزشک خانواده پزشک فرد، خانواده و جامعه است.

شریعتی ادامه داد: با توجه به این موارد معتقدیم پزشک خانواده عضو آگاه، دلسوز و کاربلد هر خانواده است.  در عین حال همه این موارد را هم سیستماتیک و تحت پرونده الکترونیک بیمار انجام می دهد. یعنی پزشک خانواده نه تنها باید کارش درست باشد، بلکه ابزار کارش هم باید درست باشد.

وی اظهار داشت: موردی که به شدت وقت ما را می گیرد، همین راه اندازی پرونده الکترونیک سلامت برای یکایک افراد جامعه است. کاری که سال های سال قرار بود انجام شود ولی نشده و در شرایط فعلی شرایط  شکل گیری آن فراهم شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha