عضو هیئت مدیره انجمن جراحی زانو، آرتروسکوپی و آسیب های ورزشی، گفت: انحراف پا پرانتزی به دلیل اینکه وزن بدن از وسط زانو رد نمی شود در درازمدت ممکن است باعث ایجاد آرتروز شود.

احتمال بروز آرتروز در افراد پا پرانتزی

سلامت نیوز:عضو هیئت مدیره انجمن جراحی زانو، آرتروسکوپی و آسیب های ورزشی، گفت: انحراف پا پرانتزی به دلیل اینکه وزن بدن از وسط زانو رد نمی شود در درازمدت ممکن است باعث ایجاد آرتروز شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  مهر، دکتر امین مرادی در آستانه پنجمین کنگره بین المللی دو سالانه انجمن جراحی زانو، آرتروسکوپی و آسیب های ورزشی، اظهارداشت: هدف اصلی این کنگره جراحان ارتوپدی، متخصصان پزشکی ورزشی و متخصصان مرتبط با پزشکی ورزشی از جمله متخصصان توانبخشی، فیزیوتراپیست ها و سایر کارکنان مرتبط پزشکی خواهند بود تا در زمینه جراحی زانو و آرتروسکوپی مفاصل و تمام جوانب آسیب های ورزشی، همچنین در زمینه روش های درمانی محافظه کارانه و تکنیک های جراحی و مداخلات درمانی با کمترین میزان تهاجمی، دانش خود را گسترش داده و مهارت های جراحی خود را ارتقا بخشند.

وی ادامه داد: میلیون ها نفر در سراسر جهان به استئوآرتریت زانو مبتلا هستند که یکی از شایع‌ترین دلایل ناتوانی عضلانی اسکلتی محسوب می شود. مدیریت موفق استئوآرتریت زانو به شناخت نشانه های اولیه، تشخیص دقیق و درمان مناسب بستگی دارد.

این متخصص خاطرنشان کرد: آرتروز زانو در حقیقت تخریب و فرسایش مزمن غضروف مفصلی زانو است. غضروف مفصلی روی استخوان های مفصل زانو (پشت کشک زانو، پایین استخوان ران و بالای استخوان درشت نی) را می پوشاند. این غضروف در زمان بروز آرتروز زانو دستخوش تغییراتی تدریجی می شود، خاصیت کشسانی خود را از دست می دهد، به مرور سخت و سفت می شود، ترک بر می دارد و حین انجام فعالیت یا در اثر ضربه راحت تر از پیش آسیب می بیند و فرسوده می شود. بنابراین چون استخوان ها نمی توانند به سهولت روی غضروف ناهموار حرکت کنند، استخوان تحریک می شود و باعث زانو درد می گردد.

مرادی بیان کرد: در صورتی که تخریب غضروف مفاصل که بافت زنده‌ای هستند بیشتر از میزان بازسازی آن باشد ، زانو دچار آرتروز شده و به صورت آبشاری تخریب صورت می‌گیرد.

عضو هیت مدیره انجمن حراحی زانو، آرتروسکپی و آسیب های ورزشی، اظهار داشت: در صورتی که تخریب غضروف در مرحله اولیه باشد امکان درمان آرتروز زانو وجود دارد اما وقتی میزان تخریب بیشتر از حد باشد ، آرتروز دیگر درمان ندارد و فقط باید پیشگیری کرد یا  مانع از گسترش آن شد که حداقل فرد بتواند به زندگی روزمره خود ادامه دهد.

وی افزود: در مراحل اولیه آرتروز، حرکات ناگهانی و نادرست در مفصل زانو باعث بروز درد و تورم در زانو می شود که اگر با داروهای ضد التهابی و یک دوره درمان غیر جراحی و فیزیوتراپی ۲ الی ۳ ماهه می‌توان مشکل را حل کرد.

مرادی خاطرنشان کرد: بیشتر مراجعات جوان ها به پزشک، بیماری کندرو مالاسی یا نرم شدگی و ساییدگی غضروف کشکک زانو است که با خم کردن زانو، صدای خش خش صدا از زانو شنیده می شود که پیش زمینه آرتروز است و با تغییر شیوه زندگی و ورزش مناسب و یا درست گرم کردن بدن و روی نیاوردن سریع به برخی از ورزش ها می‌توان این نوع مشکل زانو را برطرف کرد . فیزیو تراپی و آب درمانی زیر نظر پزشک متخصص نیز در این امر تاثیرگذار است.

عضو هیت مدیره انجمن حراحی زانو، آرتروسکپی و آسیب های ورزشی در پاسخ به این پرسش که چه راهکاری برای پیشگیری از آرتروز زانو وجود دارد، گفت: برای پیشگیری از آسیب زانو باید از خم کردن طولانی مدت زانو، بالا و پایین رفتن زیاد از پله مخصوصا پله بلندتر از حد استاندارد، بالا و پایین رفتن زیاد در مسیرهای دارای سراشیبی و به طور کلی هر حرکتی که در زانو فشار زیاد و درد ایجاد کند، باید پرهیز کرد.

مرادی افزود: عضله چهار سر زانو را که در حقیقت مثل بالشتک زانو است باید تقویت شود تا نیرو ی کمتری وارد غضروف زانو شود و از وارد آمدن نیروهای ناگهانی به زانو خودداری گردد. هر چند عضله چهار سرزانو تقویت شود، احتمال بروز آرتروز کمتر می گردد.

این متخصص ارتوپدی اظهار کرد: انحراف پا پرانتزی به دلیل اینکه وزن بدن از وسط زانو رد نمی شود در درازمدت ممکن است باعث ایجاد آرتروز در فرد شود. البته همه افراد دارای پای پرانتزی نیاز به درمان ندارند، مگر اینکه باعث ایجاد درد یا مشکل شود. در این صورت فرد باید به پزشک متخصص مراجعه کند تا درمان های لازم صورت گیرد.

مرادی در مورد ارتباط چاقی با آرتروز زانو، گفت: افزایش وزن با وارد آوردن نیروی زیاد به مفصل زانو موجب ایجاد آرتروز می‌شود که با کاهش مصرف مواد غذایی و ایجاد تحرک لازم و  انجام ورزش های مناسب می توان به وزن ایده آل رسید .

وی افزود: متاسفانه تعداد کسانی که به مطب متخصص زانو مراجعه می‌کنند بیشتر شده است. شاید یکی از علل آن شیوه زندگی نامناسب باشد که موجب بالا رفتن وزن و ضعف عضلات  اطراف مفصل زانو  و در نهایت موجب باعث تخریب غضروف زانو می شود. اگر می‌خواهید  از آرتروز پیشگیری کنید  با شروع درد در ناحیه زانو حتما به متخصص مراجعه کنند زیرا در مرحله ابتدایی می توان تا حدودی جلوی تخریب مفصل را گرفت و مشکل را برطرف کرد. همچنین در صورت احساس قفل شدن و یا بی ثباتی در زانو و نیز وجود انحراف در اندام داشتید به پزشک  متخصص مراجعه کنید. در درازمدت انجام ورزش هوازی و شنا می تواند به درمان  آرتروز کمک کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha