سخنگوی سازمان غذا و دارو گفت: تاکنونی مجوزی برای فرآورده‌های دمنوش جهت لاغری در کوتاه هترین زمان ممکن از جانب سازمان غذا و دارو صادر نشده است و مردم باید نسبت به مصرف اینگونه محصولات آگاه باشند.

تبلیغ هرگونه دمنوش لاغری در رسانه ممنوع است

سلامت نیوز: سخنگوی سازمان غذا و دارو گفت: تاکنونی مجوزی برای فرآورده‌های دمنوش جهت لاغری در کوتاه هترین زمان ممکن از جانب سازمان غذا و دارو صادر نشده است و مردم باید نسبت به مصرف اینگونه محصولات آگاه باشند.
                                                                                                                                                             
به گزارش سلامت نیوز به نقل از میزان،کیانوش جهانپور  در خصوص ترویج استفاده از دمنوش‌های لاغری گفت:بر طبق ضوابط جاری دمنوش‌هایی که از اداره کل امور فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل مجوز اخذ کرده اند اجازه درج موارد مصرف بر روی بسته بندی فرآورده را دارند. برای اخذ مجوز تولید فرآورده‌ای طبیعی فرآیندی طی می‌شود که پس از تکمیل پرسشنامه‌های مربوط ارائه مدارک و کنترل‌های لازم بر اساس نوع و اجزای فراورده‌ی مورد مصرف برای درمان یا کمکی در درمان تایید و بر اساس آن پروانه ساخت و تولید صادر می‌شود.

وی افزود: در خصوص لاغری و کم کردن وزن نیز بسته به نوع گیاه، ماده‌ی طبیعی به کار رفته در فرمولاسیون مورد مصرف کاهش وزن برای فرآورده مورد تایید قرار خواهد گرفت؛ بنابراین جایگزینی این فرآورده‌ها با دارو‌های صنعتی صرفا بر اساس نظر تخصصی پزشک معالج امکان پذیر است.

سخنگوی سازمان غذا و دارو خاطر نشان کرد: سازمان غذا و دارو تاکید دارد مردم از مصرف فراورده‌هایی که ادعای درمانی داشته، ولی فاقد مجوز این سازمان هستند خودداری کنند. همچنین بر اساس اخرین مستندات علمی پزشکی کاهش سریع وزن در مدت زمان کوتاه برای سلامتی مضر است و تا کنون مجوزی برای این گونه فرآورده‌های طبیعی صادر نشده است؛ بنابراین تبلیغات اغواگرانه‌ای مانند کاهش دوازده کیلو از وزن خلاف مقررات و ضوابط جاری است.

وی در ادامه عنوان کرد:بر اساس ضوابط مندرج در ماده‌ی ۵ قانون مربوط به مقررات امور پزشکی، دارویی، طبیعی و مواد خوردنی و آشامیدنی مصوب سال ۱۳۳۴ و اصلاحات آن معرفی دارو‌های طبیعی و گیاهی دارای مجوز از این اداره کل با رعایت مستندات علمی و سایر ضوابط و مقررات و بدون القای ذهنیت‌های خاص و نیز منوط به دریافت قیمت بر اساس ضوابط مربوط بلامانع است. در حالی که ارائه‌ی موارد مصرف خارج از این مواد دارای مجوز، ممنوع است.

جهانپور در پایان اذعان داشت:با توجه به اینکه ضوابط و مقررات تبلیغات فرآورده‌های طبیعی اعم از اینترنت، صدا و سیما و ... در دست بررسی است تا اطلاع ثانوی هر گونه تبلیغ ممنوع است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha