زمستان است و بازار سرماخوردگی داغ داغ. وقتی سرما شما را از پای درآورده باشد، احتمالاً آخرین چیزی که به فکر شما می رسد، خوردن یک سرمای دیگر است! اما باید خودتان را آماده کنید زیرا به گفته کارشناسان دور از ذهن نیست که در یک زمان، دو مرتبه سرما بخورید.

آیا ممکن است در یک زمان دو بار سرما بخوریم؟

سلامت نیوز: زمستان است و بازار سرماخوردگی داغ داغ. وقتی سرما شما را از پای درآورده باشد، احتمالاً آخرین چیزی که به فکر شما می رسد، خوردن یک سرمای دیگر است! اما باید خودتان را آماده کنید زیرا به گفته کارشناسان دور از ذهن نیست که در یک زمان، دو مرتبه سرما بخورید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از شفقنا زندگی، محققان با مطالعه روی افرادی که دچار راینو ویروس یا نوع دیگری از ویروس تنفسی شده بودند شواهدی پیدا کردند که نشان می داد برخی از این افراد در آن واحد دچار ویروس دومی نیز بودند. به گفته سرپرست تیم تحقیقاتی در دانشگاه واشنگتن، حق دارید اگر برای احتمال داشتن عفونت ویروسی مضاعف احساس بدتری از زمانی که تنها یک سرماخوردگی گریبانگیرتان کرده است داشته باشید. اما خبر خوب این است که شاید هیچ تفاوتی را در بدن خود احساس نکنید.

این موضوع واقعاٌ به ترکیبی از ویروس هایی که شما دارید وابسته است. برای مثال، اگر مبتلا به دو راینو ویروس شده باشید، این دو عفونت احتمالاً علائم مشابهی تولید می کنند و بعید نیست که شما متوجه هیچ تفاوتی با داشتن یک سرماخوردگی نشوید. از سوی دیگر، اگر هم با یک ویروس سرماخوردگی و هم یک ویروس آنفولانزا غافلگیر شده باشید، ممکن است این ویروس ها بدن شما را به شیوه های متفاوت تحت تأثیر قرار دهد و احساس بدتری به شما دست دهد.

این بدشانسی دوگانه زمانی است که داشتن یک عفونت، بدن فرد را برای دریافت هر نوع دیگری از عفونت دوم مستعدتر می سازد زیرا قدرت دفاعی بدن افت می کند. بنابراین سیستم ایمنی تلاش خود را برای مبارزه با یک عفونت به خرج می دهد و آن یکی به قوت خود باقی می ماند. برای مثال، خیلی شایع است که بچه هایی که سرماخورده اند دچار عفونت باکتریایی گوش نیز شوند. ، این موضوع به شخص بستگی دارد. بعضی افراد که در سیستم خود یک ویروس دارند کمتر احتمال دارد که مبتلا به ویروس دوم شوند.

به هرحال، آنچیزی که تعیین می کند دقیقاً چقدر احساس بیماری کنید تعداد ویروس های بدنتان نیست بلکه میزان استقامت سیستم ایمنی شما در پاسخ به آن است. گاهی اوقات واقعاً خوب است که به مدت 24 ساعت احساس خیلی خیلی بدی داشته باشید. شاید احساس بدتری داشته باشید چون ذخیره انرژی بیشتری را باید برای مقابله با دو عفونت صرف کنید.

با این حال تقریباً غیرممکن است که بتوان گفت آیا دچار دو سرماخوردگی در یک زمان هستید یا خیر. اگر به وقت بهبود یافتن از یک سرماخوردگی علائم جدید ظهور کنند می تواند نشانه عفونت دوم باشد. اما اگر عفونت ها مشابه باشند به راحتی نمی توان گفت. مهم این است که یادمان باشد بدن ما هر روز با میکروب های بسیاری در تماس است. برخی از آنها قوی تر هستند و می تواند سیستم های ما را مختل کنند. اما این بدن شما است که می تواند به خوبی از پس عفونت ها برآید.

منبع: Live Science

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha