سه‌شنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۴
کد خبر: 237636

نیکوتین یکی از مضرترین و دردسترس‌ترین مواد مخدر موجود در سراسر جهان است که در فرم متداول سیگار به فروش می رسد. سیگار نوعی بلای خانمانسوز و آفت زندگی است که علاوه بر خسارات جسمانی که به فرد وارد می کند، ضررهای روحی-روانی بسیاری نیز به بار خواهد آورد و خصوصا جوانان و نوجوانان را آهسته آهسته معتاد کرده و در وجودشان رخنه می کند و هرچه بیشتر از زمان اعتیاد فرد به سیگار بگذرد ترک کردن آن دشوارتر خواهد بود.

روشهای ساده برای خلاص شدن از شر سیگار

سلامت نیوز: نیکوتین یکی از مضرترین و دردسترس‌ترین مواد مخدر موجود در سراسر جهان است که در فرم متداول سیگار به فروش می رسد. سیگار نوعی بلای خانمانسوز و آفت زندگی است که علاوه بر خسارات جسمانی که به فرد وارد می کند، ضررهای روحی-روانی بسیاری نیز به بار خواهد آورد و خصوصا جوانان و نوجوانان را آهسته آهسته معتاد کرده و در وجودشان رخنه می کند و هرچه بیشتر از زمان اعتیاد فرد به سیگار بگذرد ترک کردن آن دشوارتر خواهد بود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سلامت آنلاین، امروزه هستند بسیاری از موسسات ترک اعتیادی که با روشهای موثر و روانشناسانه توانسته اند ترک اعتیاد را برای افراد سیگاری آسانتر و امکان پذیرتر کنند. اگر شما نیز از آن دسته افرادی هستید که تصمیم به ترک سیگار گرفته اید اما نمی دانید از کجا شروع کنید و یا بنابر هر دلیلی نمی توانید به این موسسات مراجعه کنید می توانید راهکارهای پیشنهادی زیر را امتحان کنید و بدانید که ترک سیگار سخت است ولی ناممکن نیست.

تصمیم گیری
تصمیم گیری برای ترک سیگار اولین گام برای رسیدن به موفقیت است. اگر می خواهید سیگار را ترک کنید، باید در این باره با فکر تصمیم گیری کنید. نیکوتین به طور باورنکردنی اعتیادآور بوده و ترک آن نیازمند عزم و اراده ای قوی است. باید با خودتان کنار بیایید، زندگی بدون سیگار برای شما خوشایندتر است یا ادامه زندگی به عنوان یک فرد سیگاری را ترجیح می دهید. اگر ترک سیگارواقعا به شما احساس بهتری می دهد، شما دلیل واضحی برای ترک سیگار دارید. با این روش سختی دوران ترک سیگار را راحت تر تحمل می کنید و این دلیل مهم به شما انگیزه خواهد داد. همواره به یاد داشته باشید که کشیدن سیگار چه تاثیرات مخربی بر جنبه های مختلف زندگی شما خواهد گذاشت. سلامت بدن، زیبایی ظاهری، شیوه زندگی و هرآنچه شما دوست دارید تحت تاثیر مضرات سیگار قرار خواهند گرفت بنابراین به این فکر کنید که ترک سیگار چه مزایایی بر ابعاد زندگی شما خواهد داشت و برای ترک انگیزه بگیرید.

تعیین دلایلی که به خاطر آنها تصمیم به ترک گرفته اید
لیستی از دلایل تصمیم به ترک سیگار خود تهیه کنید. این کار به شما کمک خواهد کرد که نسبت به آنچه می خواهید انجام دهید، دید روشن تری داشته باشید. بعدها، در طول مدت ترک نیز اگر گاهی وسوسه شدید که دوباره سیگار بکشید، لازم خواهد شد که به این لیست رجوع کنید. به عنوان مثال می توانید در لیست خود چنین بنویسید:
اگر سیگار را ترک کنم پس از آن می توانم به راحتی بدوم، با فرزندم بازی کنم، انرژی بیشتری داشته باشم، فعالیتهای شغلیم را گسترش دهم و درآمد بیشتری داشته باشم، بدنی سالم تر و عمری طولانی تر داشته باشم، عروسی نوه هایم را ببینم، فعالیت ذهنی با کیفیت تر، روحیه ای شاداب تر و قدرت تصمیم گیری بهتری داشته باشم.

آمادگی برای علایم ترک اعتیاد به نیکوتین
کشیدن سیگار در رساندن نیکوتین به سراسر بدن بسیار موثر است. ترک سیگار ممکن است سبب ایجاد عطش شدید، عصبانیت، افسردگی، سردرد، احساس نگرانی، نا آرامی، بی قراری، افزایش اشتها، افزایش وزن و عدم تمرکز شود.
باید بدانید که برای ترک سیگار باید مصمم باشید و کمی بیشتر از معمول سعی و تلاش خود را بیازمایید. باید صبور باشید. بر طبق آمار گرفته شده در سازمان ترک اعتیاد امریکا، از میان 45 میلیون امریکایی معتاد به  انواع نیکوتین، تنها 5 درصد از آنها موفق می شوند  طی یکبار تلاش، سیگار را ترک کنند.

برای ترک اعتیاد خود، برنامه ریزی کنید
برای شروع برنامه ترک اعتیاد خود، تاریخی را تعیین کنید و آن را روی تقویم مشخص نمایید.تعیین یک تاریخ خاص برای شروع ترک، برنامه ریزی شما را سازماندهی می کند. به عنوان مثال می توانید یک روز مهم مانند تاریخ تولد، تاریخ ازدواج و یا یک مناسبت خاص دیگر و یا عددی را که دوست دارید، برای شروع ترک اعتیاد خود انتخاب کنید. می توانید روزی را طی دو هفته آینده انتخاب کنید. این کار به شما این امکان را می دهد که در این مدت خود را بیشتر برای ترک آماده کنید و از بار استرسی شروع این کار می کاهد. زیرا استرس باعث گرایش مجدد شما به کشیدن سیگار خواهد شد.

روشی را برای ترک اعتیاد خود انتخاب کنید
انتخاب روش ترک سیگار در تداوم آن نقش اساسی دارد. به عنوان مثال می توانید روش ترک خود را با کاهش استعمال سیگار خود به تعداد یک سیگار هر دو روز یکبار شروع کنید و به مرور تعداد روزها را افزایش دهید. این کار باعث می شود که اعتیاد بدن شما به مصرف نیکوتین به تدریج کاهش یابد تا جایی که کاملا قطع شود.


با جایگزین کردن فعالیتهای مختلف و خوراکی های متنوع تمایل خود به مصرف سیگار را سرکوب کنید

برای این منظور می توانید از یک نی یا سیگارهای مصنوعی که همان حس سیگار کشیدن را به شما می دهند در شروع ترک استفاده کنید و یا می توانید هنگامی که تمایل بسیاری به کشیدن سیگار پیدا کردید از خوراکی هایی مانند انواع آجیل، میان وعده های کم کالری، کشمش، آدامس، چوب شور و یا پاپ کورن استفاده کنید. همچنین می توانید برای رهایی از کلافگی ترک سیگار ورزش کنید، پیاده روی کنید، یوگا انجام دهید و یا در انجام کارهای منزل مشارکت کنید.

از بین بردن هر وسیله ای که تمایل شما را به مصرف سیگار تشدید می کند
در مدت ترک حواس پنجگانه شما خلا ناشی از نبود سیگار را بیش از قبل احساس می کنند بنابراین باید سعی کنید هر آنچه باعث تحریک آنها می شود را از بین برده و یا از دید خود مخفی کنید. به عنوان مثال، همه لباسهای خود را بشویید تا بوی سیگار آنها از بین برود. وسیله هایی مانند جا سیگاری، کبریت، فندک و جعبه های سیگار را معدوم کنید. این وسایل خصوصا چندین روز پس از ترک کامل، بسیار محرک خواهند بود و تمایلات شما در کشیدن سیگار را تقویت خواهند کرد.

تقاضای کمک از خانواده، دوستان و اطرافیان
خانواده و دوستان خود را در جریان ترک اعتیاد خود قرار دهید و از آنها بخواهید شما را در این کار حمایت کنند. به عنوان مثال از آنها بخواهید که پیرامون شما سیگار نکشند، به شما سیگار تعارف نکنند و با تشویق شما به ترک سیگار  انگیزه شما را تقویت کنند.

اجتناب از رفتن به مکانها و معاشرت با افرادی که شما را به کشیدن سیگار تحریک می کنند
برخی مکانها و بعضی از اشخاص به واسطه پس زمینه های فکری و تاثیراتی که بر روح شما می گذارند موجب تحریک مجدد شما به استعمال سیگار خواهند شد. بنابراین اگر تصمیم راسخی بر ترک دارید، از آنها اجتناب کنید.

استفاده از مراقبت های پزشکی-درمانی
برخی از افراد سیگاری به واسطه شرایط جسمانی، برخی بیماری های خاص و یا حتی وابستگی بیش از حد بدنشان به نیکوتین، به تنهایی و بدون کمک پزشک متخصص قادر به ترک نیستند. این قبیل افراد بهتر است با مراجعه به پزشک و استفاده از برخی داروهای تجویز شده و مراقبتهای پزشکی، برنامه ریزی و مراقبتهای تغذیه ای خاص، اقدام به ترک سیگار نمایند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha