سه‌شنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۵
کد خبر: 237639

متفورمین دارویی است که برای درمان افراد مبتلا به دیابت نوع 2 طراحی شده است. متفورمین را افراد مبتلا به پیش دیابت نیز می توانند به عنوان پیشگیری کننده استفاده کنند. متفورمین یک داروی محبوب است چون به خوبی کار می کند، عوارض جانبی کمی دارد و هزینه اش نیز آنچنان بالا نیست.

استفاده از متفورمین برای لاغری بی خطر است؟

سلامت نیوز: متفورمین دارویی است که برای درمان افراد مبتلا به دیابت نوع 2 طراحی شده است. متفورمین را افراد مبتلا به پیش دیابت نیز می توانند به عنوان پیشگیری کننده استفاده کنند. متفورمین یک داروی محبوب است چون به خوبی کار می کند، عوارض جانبی کمی دارد و هزینه اش نیز آنچنان بالا نیست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت دکتر کرمانی، در کنار دیابت، متفورمین نشان داده می تواند مزایایی برای سندروم تخمدان پلی کیستیک نیز داشته باشد. دلیل اصلی بروز سندروم تخمدان پلی کیستیک مشخص نیست و این بیماری، یک عدم تعادل هورمونی در خانم ها است که می تواند شامل بی نظمی در قاعدگی، کیست در تخمدان ها و هورمون آندروژن اضافی شود.

یکی از عوارض جانبی معمول دریافت متفورمین، کاهش وزن است. کاهش وزن معمولا برای کاهش خطر دیابت نوع 2 مطلوب است و به همین دلیل متفورمین برای کاهش و کنترل دیابت نوع 2 مفید است.

چون کاهش وزن می تواند نتیجه خوردن متفورمین باشد، آیا همه می توانند از آن برای کاهش وزن استفاده کنند؟


آیا متفورمین برای استفاده بی خطر است؟

کمی اما نه به صورت کامل. تحقیقات نشان داده متفورمین برای درمان مشکل اضافه وزن در افراد چاق، بی خطر است. با این حال شاید دریافت متفورمین برای همه انتخاب مناسبی نباشد، مخصوصا آنهایی که اضافه وزنشان آنچنان بالا نیست.

مطلع کردن پزشکتان قبل از دریافت هرگونه دارویی ضروری است.


متفورمین چگونه عمل می کند؟

متفورمین در سال 1950 به عنوان داروی ضد دیابت معرفی شد و از آن زمان به بعد به عنوان یک داروی شایع برای درمان و پیشگیری دیابت نوع 2 مورد استفاده قرار می گیرد.

یکی از روش های اصلی که متفورمین با آن کار می کند، کاهش مقاومت به انسولین است. مقاومت به انسولین از دلایل اصلی ابتلا به دیابت است و همچنین می تواند منجر به سندروم تخمدان پلی کیستیک شود.

با اینکه مکانیزم اصلی اینکه چگونه متفورمین به کاهش وزن کمک می کند، کاملا مشخص نیست اما همین که باعث می شود مقاومت به انسولین کاهش بیابد، یکی از عوامل کمک کننده به کاهش وزن است.

متفورمین، مقدار تولید گلوکز توسط کبد و جذب گلوکز توسط روده را کاهش می دهد و جذب گلوکز توسط عضلات را بالا می برد.

متفورمین بیشتر به عنوان دارویی برای حساس کردن بدن به انسولین کاربرد دارد تا یک داروی کاهش وزن. در واقع کاهش وزن یکی از عوارض جانبی است که متفورمین در بدن به همراه دارد.


آیا متفورمین به کاهش وزن کمک می کند؟

در یک تحقیق که سال 2012 انجام گرفت،  بی خطر بودن و تحمل پذیری متفورمین برای کاهش وزن آزمایش شد. این آزمایش روی داوطلبانی انجام شد که در برنامه پیشگیری از دیابت شرکت کرده بودند. در گروهی که متفورمین استفاده می شد، هیچگونه مشکلی دیده نشد.

همچنین گروهی که متفورمین استفاده می کردند، در مقایسه با گروه دیگری که شبه دارو به آنها داده می شد وزن پایین تر و میان تنه لاغر تری پیدا کردند.

همچنین شرکت کنندگان به مدت دو سال مصرف متفورمین و دارونما را ادامه دادند. بعد از دو سال مشاهده شد گروهی که متفورمین استفاده می کنند، به کاهش وزنشان ادامه داده اند.

محققان به این نتیجه رسیدند که متفورمین، دارویی مفید برای پیشگیری از دیابت است و تا بیش از 10 سال دوام دارد.

دیگر تحقیقات نشان دادند متفورمین به تنهایی کالری دریافتی را کاهش می دهد و تاثیری بر درصد چربی بدن ندارد. همچنین مصرف متفورمین در کنار ورزش، تاثیر بالاتری روی کاهش وزن بدن نسبت به ورزش تنها دارد.

با این حال، همه تحقیقات با استفاده از متفورمین به کاهش وزن قابل توجهی دست پیدا نکردند. برخی تحقیقات نیز نشان دادند کاهش وزن با استفاده ازمتفورمین فرآیندی سریع نخواهد بود. شاید یک تا دو سال طول بکشد تا متوجه کاهش وزن محسوسی با استفاده از متفورمین شوید.
در صورت نداشتن مشکل دیابت آیا می توان متفورمین استفاده کرد؟

متفورمین به نوعی طراحی شده تا به افرادی که دچار مشکل دیابت نوع 2 هستند، کمک کند قند خون خود را کنترل کنند.

اگر مشکل قند خون نداشته باشید، می توانید از متفورمین استفاده کنید؟ در یک تحقیق که سال 2013 انجام شد محققان به آزمایش کاهش وزن در افراد چاقی پرداختند که عده ای از آنها مشکل مقاومت به انسولین داشتند و گروهی نیز خیر.

متفورمین، میزان کاهش وزن را در هر دو گروه افزایش داد. با این حال افرادی که بیشتر به انسولین مقاوم بودند، از کسانی که به انسولین حساس بودند وزن بیشتری کم کردند.

این تحقیق نشان داده متفورمین می تواند به کسانی که مشکل مقاومت به انسولین دارند و کسانی که سالم هستند در کاهش وزن کمک کند.

با این حال، تحقیقات دیگر کاهش وزن چشمگیری را در افرادی که مشکل قند خون نداشتند نشان نمی دهند. به همین دلیل تحقیقات بیشتری برای تاثیر متفورمین روی کاهش وزن نیاز است.

 نویسنده: هولی کلامر

منابع:

ffectiveness of Metformin on Weight Loss in Non-Diabetic Individuals with Obesity – https://www.thieme-connect.com/products/ejournals/html/10.1055/s-0032-1327734

Long-Term Safety, Tolerability, and Weight Loss Associated With Metformin in the Diabetes Prevention Program Outcomes Study – http://care.diabetesjournals.org/content/35/4/731.short

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha