سه‌شنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۰
کد خبر: 237646

پژوهشگران اسپانیایی در بررسی جدید خود نشان داده‌اند که شوخی به خود موجب سلامتی است.

تاثیر "خندیدن به خود" روی سلامتی

سلامت نیوز: پژوهشگران اسپانیایی در بررسی جدید خود نشان داده‌اند که شوخی به خود موجب سلامتی است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا و به نقل از دیلی‌میل، پژوهشگران "مرکز پژوهش ذهن، مغز و رفتار" (CIMCYC) در اسپانیا نتیجه گرفتند که ممکن است شوخی با خودتان، شما را به شخص شادتری تبدیل کند.

یافته‌های این پژوهشگران، پژوهش‌های پیشین انجام شده در مورد این موضوع که ادعا می‌کردند شوخی پیوسته با خود، تنها به تاثیرات روانی منفی مرتبط است، رد می‌کند.

"جورج تورس مارین" (Jorge Torres Marín)، پژوهشگر این گروه در مورد این بررسی که در مجله "شخصیت و تفاوت‌های فردی"Personality and Individual Differences) (به چاپ رسید، توضیح داد: ما به خصوص، کشف کرده‌ایم که تمایل بیشتر به استفاده از شوخی با خود، نشان‌دهنده امتیازات بالا در ابعاد سلامت روانی مانند خوشحالی و به میزان کمتر، اجتماعی بودن است.

اما مشخصات این یافته براساس محل زندگی متفاوت هستند.

مطابقت با مفاهیم مثبتی که به طور معمول به عمل "خندیدن به خود" در هر کشور نسبت داده می‌شوند، نشان می‌دهد که تاثیرات شوخی با خود بر سلامتی، براساس جایی که پژوهش در آن انجام می‌شود، متفاوت خواهد بود.

به همین دلیل، گروه مارین، خواستار پژوهش بیشتری در مورد این موضوع هستند تا نقشه‌ای ایجاد کنند که مشخص کند کار آنها در کجا و تا چه حد، قابل اجرا است.

مارین ادامه داد: در نتیجه، ما باور داریم، انجام بررسی‌های جدید با هدف تحلیل تفاوت‌های فرهنگی احتمالی استفاده از این نوع شوخی، لازم است.

براساس این گزارش، تفاوت‌های موجود در عبارت حس شوخ طبعی، موجب ابهام در پژوهش‌های پیشین انجام گرفته در این زمینه شد.

مفاهیم برآمده از تفاوت‌های فرهنگی یا فردی در قالب حس شوخ طبعی، به دو دلیل اصلی، در پژوهش‌های روانشناسی به درستی پرداخته نشده است: دلیل اول این است که مردم به خاطر فرهنگ‌های متفاوت، موضوعات گوناگونی را خنده‌دار می‌دانند.

دلیل دوم این که، بسیاری از روش‌های بیان شوخی، پژوهشگران را گیج کرده‌اند. نظرات و رفتارهای بسیاری که در مقوله طنزآمیز قرار می‌گیرند، مانع ایجاد یک چهارچوب نظری استاندارد برای یکی کردن همه اطلاعات گردآوری شده در ادبیات علمی تا این تاریخ شده اند.

اما پژوهشگران این گروه، برای انجام بررسی خود، خارج از این مرزها کار کردند.

"هوگو کارترو دیوز" (Hugo Carretero Dios) از پژوهشگران این گروه توضیح داد: پژوهش ما، با یکی از مدل‌های نظری تناسب دارد که بر این محدودیت‌ها غلبه می‌کند و روانشناسی طنز را با دانش تئوری مستدل و دقیقی ارائه می‌دهد.

در این بررسی سبک‌های سازگار شونده شامل شوخی است که هدفش محکم‌تر کردن روابط اجتماعی است. سبک‌های گوناگون شوخی را در هم می‌شکند که است.

نویسندگان این پژوهش دریافتند افرادی که شوخی با خود را تمرین می‌کنند، در مدیریت خشم بهتر نیستند اما احتمال تسکین خشم آنها بیشتر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha