سه‌شنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۴
کد خبر: 237651

حتی اگر تا به امروز از پوست خود مراقبت نمی کردید، هنوز هم برای شروع دیر نیست.

چگونه از پیری پوست جلوگیری کنید؟

سلامت نیوز: حتی اگر تا به امروز از پوست خود مراقبت نمی کردید، هنوز هم برای شروع دیر نیست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت دکتر کرمانی، پوست از اواسط 20 سالگی شروع به پیر شدن می کند و ممکن است اصلا متوجه آن نشوید. محصولات مورد علاقه تان ممکن است مثل همیشه کار نکند، دلیل این تغییرات ژن ها، عادات روزانه و نور خورشید است. ممکن است بخواهید از یک متخصص پوست بپرسید چگونه می توانید پوستی جوان تر، نرم و صاف تر داشته باشید.


از یک پاک کننده سبک استفاده کنید

برای پوست خشک، از یک نوع خامه ای استفاده کنید و یا می توانید از نوع بدون روغن آن استفاده کنید. اگر پوستی حساس دارید، با متخصص پوست صحبت کنید تا بفهمید چطور می شود از سوزش جلوگیری کرد. پوستتان را با آب سرد یا گرم بشویید. آب گرم می تواند رطوبت طبیعی پوست را از بین ببرد، پس هنگام شستشو، به آرامی پوست خود را بمالید.


برای پوست صورت از مرطوب کننده استفاده کنید

مرطوب کننده از پوست محافظت و آن را تقویت می کند. حتی اگر پوستی چرب و یا جوش زده دارید، می توانید روزانه از یک مرطوب کننده سبک بدون روغن استفاده کنید. اگر پوستی خشک دارید، ممکن است بیش از یک بار در روز به مرطوب کننده احتیاج پیدا کنید. در حالی که هنوز پوستتان مرطوب است، به آرامی کرم را روی صورت پخش کنید.

هر روز از ضد آفتاب استفاده کنید

در طول روز  برای محافظ از اشعه های خورشید، به ضد آفتاب نیاز دارید. مهم نیست اگر نور آفتاب به شما نتابد و یا داخل ساختمان باشید. اشعه های خورشید می توانند از ابرها و پنجره ی خانه عبور کنند. بنابراین همیشه در معرض اشعه ها خواهید بود. بسیاری از مرطوب کننده ها، خاصیت ضد آفتاب نیز دارند. اگر مرطوب کننده ی شما این خاصیت را ندارد، از ضد آفتابی با SPF حداقل 30 استفاده کنید. فراموش نکنید به لب ها نیز ضد آفتاب بزنید و اگر عرق کردید و یا مدت زیادی بیرون بودید، حتما دوباره از ضد آفتاب استفاده کنید تا پوستتان محافظت شود.

می توانم از دیگر محصولات پوستی هم استفاده کنم؟

بله، ابتدا پوست خود را تمیز کنید و سپس کرم یا ژل تجویز شده را استفاده کنید. صبح ها از مرطوب کننده، ضد آفتاب (اگر مرطوب کننده ضد آفتاب نداشته باش ) و سپس محصولات آرایشی استفاده کنید. شب ها، محصولات ضد پیری پوست (اگر استفاده می کنید  و مرطوب کننده بدون ضد آفتاب استفاده کنید.

پوست مرده را کنار بزنید

پوست خود را لایه برداری کنید تا بدرخشد. می توانید سلول های مرده پوست را توسط یک لیف نرم، یا یک دستگاه تمیز کننده پوست چرخنده از روی پوست جدا کنید. اگر پوستی خشک دارید، هفته ای یک بار لایه برداری کنید و یا این کار را یک یا دوبار در هفته انجام دهید. اگر پوستتان جوش دارد یا حساس است، با متخصص پوست صحبت کنید، چون لایه برداری ممکن است پوستتان را تحریک کند.

 لایه ی تازه ای از پوستتان را آشکار کنید

برخی محصولات مراقبت از پوست، دارای مواد تشکیل دهنده ای است که می تواند لایه ی مرده پوست را بردارد و لایه ی زیرین آن که پوست تازه است را آشکار کند. داروهای آکنه یا محصولات ضد پیری پوست ممکن است حاوی سالیسیلیک اسید یا رتینوئیدها باشند. برای مثال می توانید برای لایه برداری از لایه بردار های شیمیایی استفاده کنید. انواع این محصولات را می توانید با تجویز متخصص پوست تهیه و استفاده کنید.

پوست تیره نیاز به مراقبت مخصوص دارد

اگر پوستی تیره دارید، ممکن است به آفتاب و مواد شیمیایی حساس باشید. یک برنامه ی سبک مراقبت از پوست را در پیش بگیرید. همیشه از مرطوب کننده و ضد آفتاب استفاده کنید. حتی اگر تا به حال دچار آفتاب سوختگی نشده اید، باید از ضد آفتاب استفاده کنید تا از سرطان پوست، چین و چروک و لکه های سیاه در امان بمانید.

کدام یک از مواد غذایی به شما کمک می کند؟

پوست بدن مانند دیگر اعضای بدن همیشه در جستجوی مواد مغذی سالم است. برخی تحقیقات نشان داده و ثابت کرده است که مواد مغذی می تواند از پوست محافظت کند. کرم ها و سرم ها که حاوی ویتامین C و E هستند، می توانند پوست را در برابر آسیب های نور خورشید محافظت کنند. آن دسته هم که دارای ویتامین A و B3 هستند، می توانند آسیب نور خورشید بر پوست را ترمیم کنند. البته با وجود این نوع محصولات، هنوز هم به ویتامین های موجود در غذاها نیاز دارید.

ارگانیک همیشه بهتر نیست

هیچ مدرک علمی وجود ندارد که ثابت کند استفاده ی محصولات ارگانیک و یا کاملا طبیعی برای پوست امن تر است. در برخی موارد، این محصولات می تواند باعث تحریک پوست شود، مخصوصا اگر پوستی حساس داشته باشید. مانند بسیاری از محصولات محافظ پوست، مواد طبیعی مانند عصاره های گیاهی می تواند باعث واکنش های آلرژیک در بعضی افراد شود. این نوع محصولات را ابتدا در نقطه ای از پوست امتحان کنید که زیاد در دید نیست.

آیا به یک سالن آرایش نیاز دارید؟

برای مراقبت از پوست، حتما به یک فیشال سالن آرایش نیاز ندارید، اما این کار می تواند باعث شود برای مدتی پوستتان صاف تر از قبل به نظر بیاید. حتی ممکن است پوست مدتی احساس آرامش نیز بکند. فیشال سالن آرایش می تواند شامل پاکسازی و لایه برداری باشد. فیشال می تواند در برخی افراد، باعث واکنش های آلرژیک یا تحریک پوست شود. پس اگر پوستی حساس دارید، از این کار اجتناب کنید.

سنم برای جوش زدن بالاست، درست است؟

شما بزرگ شدید، پس چرا هنوز جوش ها و دانه های نوک سیاه از بین نرفته اند؟ هورمون ها، محصولات مخصوص مو و استرس را می توان در کنار برخی دلایل دیگر، از مجرمان اصلی دانست. یک متخصص پوست یا متخصص لوازم آرایشی بهداشتی، می تواند به شما کمک کند بفهمید پوستتان به چه چیزی احتیاج دارد. برخی محصولات، حاوی ترکیبات ضد پیری و ضد آکنه هستند.

درخشیدن را ادامه دهید

    سیگار نکشید باعث پیری پوست و شدت گرفتن چین و چروک می شود.
    برای داشتن پوستی سالم، میوه، سبزیجات، پروتئین بدون چربی، و غلات کامل زیاد استفاده کنید.
    هر روز ورزش کنید، ورزش با بهبود جریان خون به سلامت پوست کمک میکندو عرق کردن کثیفی را از پوست خارج می کند.
    راه هایی پیدا کنید تا استرس را کم کنید. استرس می تواند پوست را حساس تر کند و همچنین جوش ها را بدتر کند.
    از نور خورشید دوری کنید و زیر نور خورشید از کلاه یا روسری استفاده کنید.

منابع:
News releases, American Academy of Dermatology.
American Academy of Dermatology: “Dry skin: Signs and symptoms,” “Sensitive Skin,” “Sunscreens,” “Skin of Color,” “Acne Treatment,” “Physical Procedures for Treating Acne,” “Laser hair removal,” “What dermatologists tell their patients,” “Stress and skin.”
Arbuckle, R. Health and Quality of Life Outcomes, Oct. 16, 2008.
U.S. Department of Health and Human Services, Office on Women s Health: “Skin and Hair Health.”
Amy Derick, MD, dermatologist, Barrington, Ill.
Skin Cancer Foundation: “What Goes On First?”
The Nemours Foundation: “Should I Pop My Pimple?,” “Does Putting Toothpaste on a Pimple Make It Go Away?,” “Hair Removal.”
FDA: “Removing Hair Safely.”
Medscape Reference: “Nonlaser Hair Removal Techniques,” “Chemical Peels.”
Cleveland Clinic: “Tips for Beautiful Skin.”
Leffell, D. Total Skin: The Definitive Guide to Whole Skin Care for Life, Hyperion, 2000.
National Institute of Arthritis and Musculoskeletal and Skin Diseases: “Healthy Skin Matters.”

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha