معاون دفتر سلامت روان وزارت بهداشت تاکید کرد که اقدامات مداخله‌ای در حوزه سلامت روان در مناطق زلزله‌زده کرمانشاه تاکنون توانسته‌ در کاهش بروز رفتارهای پرخطر بسیار موثر عمل کند.

تلاش برای کاهش رفتارهای پرخطر در مناطق زلزله‌زده کرمانشاه

سلامت نیوز:معاون دفتر سلامت روان وزارت بهداشت تاکید کرد که اقدامات مداخله‌ای در حوزه سلامت روان در مناطق زلزله‌زده کرمانشاه تاکنون توانسته‌ در کاهش بروز رفتارهای پرخطر بسیار موثر عمل کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،علی اسدی  درباره چگونگی پیگیری مداخلات در حوزه سلامت روان برای مردم مناطق زلزله‌زده کرمانشاه، اظهار کرد: بیش از چهار ماه است که روانشناسان زیادی در مناطق زلزله‌زده کرمانشاه حضور دارند.

پیش بینی شده‌ است که حضور این نیروها بر اساس نیاز تا سه ماهه اول سال آینده نیز ادامه داشته باشد. کسانی که در این غربالگری‌ها شناسایی می‌شوند، ‌اگر با وجود مداخلاتی که برای آنها انجام می‌شود، بهبود پیدا نکنند، به سیستم نظام سلامت وصل می‌شوند و شاید سال‌ها این خدمات برای آنها ادامه داشته باشد. آنها به خانه‌های بهداشت سپرده می‌شوند و بر اساس پروتکل کشوری خدمات را به صورت انفرادی دریافت می‌کنند.

وی ادامه داد: تاکنون بیش از ۱۵۰ کارشناس سلامت روان از دانشگاه‌های مختلف به کمک دانشگاه کرمانشاه رفته‌اند و در حال حاضر حدود ۳۰ نفر کارشناس در منطقه حضور دارند. این نیروها هر دو هفته یکبار با زمان بندی مشخص از دانشگاه‌های مختلف علوم پزشکی اعزام می‌شوند. البته این تعداد کافی نیست، اما برآورد ما این است که حداقل ۳۰ تا ۵۰ نفر در منطقه حضور داشته باشند. این نیروها همچنان به صورت زنجیره‌ای در منطقه حضور دارند. 

اسدی همچنین ادامه داد: تا نیمه بهمن ماه ۶۳ هزار و ۳۶۶ نفر از جمعیت آسیب دیده در مناطق شهری و روستایی توسط کارشناسان سلامت روان غربالگری شده‌اند. از این تعداد ۱۰۹۳۴ نفر علائم و نشانه‌های روانشناختی مانند اضطراب، وحشت زدگی و ... داشتند.

برای ۱۰۶۶۳ نفر حداقل سه جلسه مداخلات روانشناختی طبق پروتکل کشوری انجام شده است که کمک زیادی به کاهش رفتارهای پرخطر مانند خودکشی، خودزنی و مزمن شدن بیماری‌های روانی بعد از بحران کرده است.


بحران، آسیب اجتماعی را تشدید می‌کند

وی تاکید کرد: اگر این جمعیت غربال نمی‌شدند و مداخله صورت نمی‌گرفت، ممکن بود الان آمار خودکشی بیشتر از این بود. باید اقدامات مثبت همه دستگاه‌ها را ببینیم، از طرف دیگر کمبودها، مشکلات و گرفتاری‌ها را نیز مطرح کنیم. بروز بحران در بروز این رفتارهای پرخطر اثر دارد. کسی که در طول زندگی خود مشکلی داشته، بحران می‌تواند آن را تشدید کند.

مردم در تمام دنیا هنگام بحران تکانه‌های بیشتری از خود نشان می‌دهند. این خیلی غیرعادی نیست که اقدام به خودکشی، خودزنی، گرایش به مصرف، پرخاشگری، خشونت، و... در منطقه‌ای که آسیب دیده افزایش پیدا کند، اما به شدت، مداخلاتی برای کنترل آن انجام شده‌ است.

وی با اشاره به آمارهایی که درباره خودکشی در مناطق زلزله‌زده اعلام می‌شود، گفت: به طور کلی کرمانشاه جزو استان‌هایی است که قبل از زلزله نیز مشکل خودکشی و آسیب‌های اجتماعی در آن بالا بوده است.

آمارها نشان می‌دهد اقدام به خودکشی در سه شهرستان سرپل ذهاب، جوانرود و ثلاث باباجانی در سال ۹۶  نسبت به سال ۹۵، هشت تا ۱۰ درصد افزایش داشته، اما مرگ ناشی از آن نسبت به سال گذشته در طول سال کاهش یافته است. این اطلاعات ثبت شده در نظام سلامت است که از منطقه کرمانشاه جمع‌آوری شده است و شامل بازه زمانی آبان تا بهمن نیز می‌شود.

 معاون دفتر سلامت روان وزارت بهداشت با اشاره به تمرکز رسانه‌ها بر آمار خودکشی در این مناطق، اضافه کرد: اقدام خودکشی با مرگ متفاوت است. این ادبیات باید اصلاح شود. این وظیفه رسانه است. ما تاحد امکان باید سعی کنیم اطلاعاتی که بار منفی در جامعه ایجاد می‌کند، مدیریت کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha