محققان هشدار می دهند درمان سرطان سینه که شامل شیمی درمانی و پرتودرمانی است می تواند ریسک ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را افزایش دهد.

ارتباط شیمی درمانی و ریسک نارسایی قلبی در مبتلایان سرطان سینه

سلامت نیوز:محققان هشدار می دهند درمان سرطان سینه که شامل شیمی درمانی و پرتودرمانی است می تواند ریسک ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را افزایش دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  مهر، با وجود پیشرفت های پزشکی و افزایش طول عمر مبتلایان به سرطان سینه، اما بازماندگان بعد از سن ۶۵ سال، عمدتا به دلیل بیماری قلبی جان شان را از دست می دهند تا سرطان سینه.

در سرطان سینه HER-۲ و سایر انواع سرطان های سینه از درمان های استفاده می شود که ماهیچه قلب را تضعیف کرده و مشکلی موسوم به نارسایی قلبی ایجاد می گردد.

همچنین سایر درمان ها هم بر عروق قلبی تاثیر گذاشته و موجب بروز بیماری عروق کرونر یا انسداد رگ های خونی می شوند.

«لاکزمی مهتا»، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه ایالتی اوهایو، در این باره می گوید: «هر بیماری که در معرض درمان سرطان سینه قرار می گیرد، چه در ابتدا مبتلا به بیماری قلبی باشد یا نه، باید از عوارض احتمالی درمان بر قلبش آگاه باشد.»

وی در ادامه تاکید می کند که این موضوع به معنای اجتناب از قرارگیری در معرض درمان سرطان نیست. در برخی موارد، پس از قطع درمان و یا اضافه کردن داروهای قلبی می توان عملکرد قلب را بهبود بخشید.

استفاده از داروی شیمی درمانی «دوکسوروبیسین» در درمان سرطان سینه می تواند به سلول های قلب آسیب رساند، اما دادن تدریجی دارو به جای دادن یکجا دارو ممکن است ریسک نارسایی قلبی را کُند نماید.

محققان به استفاده بیشتر از پرتودرمانی تاکید دارند. همچنین رژیم غذایی سالم، عدم استعمال دخانیات، حفظ فشارخون، کلسترول و قندخون سالم می تواند از این آسیب ها پیشگیری کرده یا به حداقل برساند.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha