رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی گفت: در روزهای اخیر میزان ریزگردها در خوزستان و برخی مناطق جنوب غرب کشور از شاخص فوق بحران عبور کرد اما بارندگی هایی که از پریروز شروع شده، وضعیت را اندکی بهتر کرده است.

آلودگی ریزگردها در خوزستان در وضعیت فوق بحران

سلامت نیوز: رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی گفت: در روزهای اخیر میزان ریزگردها در خوزستان و برخی مناطق جنوب غرب کشور از شاخص فوق بحران عبور کرد اما بارندگی هایی که از پریروز شروع شده، وضعیت را اندکی بهتر کرده است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،احمد جنیدی  افزود: بر اساس قانون هوای پاک، مسئولیت وزارت بهداشت در مورد ریزگردها و آلودگی هوا فقط اعلام وضعیت است و مسئولیت کنترل و پیشگیری از این مساله به عهده سازمان حفاظت از محیط زیست و سایر دستگاه ها از جمله شهرداری ها، وزارت نیرو و وزارت کشاورزی است.


ذرات ریز کوچکتر از 2.5 میکرون و ذرات کوچکتر از 10 میکرون مهمترین نوع آلودگی در پدیده ریزگردها هستند، حد مجاز این آلودگی 150 میکروگرم در هر مترمکعب است اما این میزان آلودگی در روزهای اخیر از مرز 8 هزار (بیش از 50 برابر حد مجاز) گذشت و بر اساس اعلام اداره کل محیط زیست خوزستان میزان ریزگردها امروز- چهارشنبه- در اهواز حدود 7 هزار و 135 میکروگرم یعنی 47 برابر حد مجاز و در دزفول و اندیمشک حدود 10 هزار و بیش از 60 برابر حد مجاز است.


رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت گفت: پدیده ریزگردها در روزهای اخیر نه تنها در خوزستان بلکه در مناطق مرکزی کویری ایران و استان سیستان و بلوچستان هم وجود داشته و ادامه دارد.


وی افزود: حل مساله ریزگردها یک کار طولانی مدت و زمان بر است و در شرایط فعلی تنها کاری که می توان انجام داد این است که تا جای ممکن افراد از خانه خارج نشوند و اگر مجبورند حتما از ماسک های موثر مانند ماسک N95 و FFP2استفاده کنند، در این شرایط سازمان های مسئول مانند هلال احمر بین مردم ماسک توزیع می کنند، بیمارستان ها و اورژانس 115 به حالت آماده باش درآمده اند.


جنیدی گفت: افراد حساس و بیماران قلبی باید بیشتر مراقب باشند و تحت نظر پزشک و مراکز درمانی باشند و همه افراد نیز باید از مواد غذایی مناسب که آنتی اکسیدان هستند و حاوی ویتامین سی باشند استفاده کنند. نوشیدن آب نیز به دفع آلودگی ریزگردها کمک می کند.
وی افزود: در روزهای اخیر به طور طبیعی مراجعات بیماران قلبی و تنفسی به بیمارستان های شهرهای مختلف خوزستان افزایش یافته است، البته بعد از بارندگی یکی دو روز اخیر میزان این مراجعات کمتر شده است.


رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت گفت: آلودگی ریزگردها هم منشاء داخلی و هم خارجی دارد، ریزگردهایی که در روزهای اخیر در استان خوزستان و مناطقی از جنوب غربی کشور دیده می شود، بیشتر منشاء خارجی دارد و معنایش این است که اندازه ریزگردها کوچکتر است و می تواند با نفوذ به اعماق دستگاه تنفسی، آسیب های بیشتری وارد کند.


جنیدی افزود: در مورد منشاء خارجی ریزگردها راه حل مساله افزایش فعالیت های دیپلماتیک و جلب همکاری کشورهای همسایه است که خوشبختانه اقدامات قابل توجهی در این زمینه با فعالیت وزارت امور خارجه شروع شده، قرار است در آینده نزدیک یک اجلاس منطقه ای در این زمینه برگزار شود و با امضای تفاهمنامه ای بین المللی بین کشورهای منطقه اقدامات عملی برای کاهش ریزگردها شروع شود.


وی گفت: در مورد منشاء داخلی ریزگردها که خشکسالی و کم آبی سال های اخیر به آن دامن زده است، نیز اقداماتی از طرف سازمان محیط زیست و برخی دستگاه های مسئول شروع شده است اما سرعت کار بالا نیست.


برخی کارشناسان محیط زیست، ساخت بی رویه سد در کشور و برخی کشورهای همسایه و خشک شدن و کم آب شدن تالاب های داخلی از جمله تالاب شادگان و هورالعظیم را از جمله علل تشدید پدیده ریزگردها در چند سال اخیر می دانند و بر لزوم احیای این تالاب ها برای کاهش این پدیده تاکید دارند.


پیش از این، اسماعیل ایدنی، رئیس سابق دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفته بود: دستکاری در طبیعت، سد سازی بی رویه و نداشتن یک برنامه توسعه متوازن در کشور، بی توجهی به اصول زیست محیطی در ساخت و ساز سدها و توسعه عمرانی کشور در سال های اخیر عامل بروز و تشدید پدیده ریزگردها به خصوص در استان خوزستان بوده است که اهواز و برخی شهرهای استان خوزستان را به جمع آلوده ترین شهرهای دنیا وارد کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha