دوشنبه ۴ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۵:۱۰
کد خبر: 23776
تنباکو همراه با کاغذ و فیلتر و برخی افزودنی ها، مواد تشکیل دهنده سیگار است. در واقع سوختن این مواد با هم موجب پدید آمدن بیش از ۴ هزار ماده سمی و ۸۰ ماده سرطان زا می شود. شواهد علمی نشان می دهد که تمام محصولات دخانی به هر شکلی مضر است و مرگ و میر و ناتوانی را سبب می شود.به گزارش ایسنا، دود سیگار دارای دو جریان اصلی و فرعی است؛
جریان اصلی هنگام پک زدن، وارد دهان و ریه فرد سیگاری می شد و جریان فرعی که بسیار خطرناک تر است در فاصله پک زدن ها از نوک سیگار انتشار می یابد و در محیط پخش می شود که هم اطرافیان فرد سیگاری از این دود استنشاق می کنند و هم در تنفس بعدی وارد ریه فرد سیگاری می شود.

دود قلیان نیز از این امر مستثنا نیست و آسیب های فراوانی را بر فرد مصرف کننده و اطرافیان وی وارد می کند.با مصرف هر نخ سیگار، فرد سیگاری با سه نوع پدیده اصلی بیماری زا در سیگار روبه رو می شود؛ سمیت حاد یا فوری مانند تنگی نفس بعد از سیگار کشیدن، سمیت مزمن یا طولانی مدت مانند سرطان ریه و اعتیاد.نیکوتین موجود در دود سیگار موجب افزایش ضربان قلب و بالا رفتن فشار خون می شود.

بر اثر استعمال دخانیات قلب مجبور به کار بیشتر می شود و اکسیژن بیشتری نیاز دارد.بنابر اعلام دبیرخانه ستاد کشوری کنترل و مبارزه ملی با دخانیات، بیماری های قلبی عروقی، سکته های مغزی، بیماری های تنفسی و بسیاری از بیماری های کشنده بر اثر استعمال دخانیات دیر یا زود در افراد سیگاری و افرادی که با آن ها زندگی می کنند اتفاق می افتد.
سیگار عامل حداقل ۱۴ سرطان مختلف در بدن انسان است که مهم ترین آن ها عبارت است از:
سرطان ریه، سرطان پوست، سرطان لوزالمعده، سرطان مثانه، سرطان خون، سرطان سینه، سرطان حنجره، سرطان کبد و سرطان روده بزرگ.
به نظر می رسد مرگ و میر زنان و مردان بر اثر سرطان ریه بیشتر از مجموع سرطان های پروستات، سینه و روده بزرگ است.سیگار کشیدن مادران نه تنها در دوران بارداری و بعد از آن برای خودشان مضر است، بلکه دارای آثار طولانی مدت روی نوزادان و فرزندانشان است.

 بسیاری از این بیماری ها مانند بیماری های تنفسی یا کاهش کارکرد تنفسی در نوزادان و کودکان نیز بروز پیدا می کند و سیگار کشیدن هر کدام از والدین شدت این بیماری ها را وخیم تر می کند.هم چنین در مواردی سرطان های لب، زبان و دهان نیز بر اثر جویدن تنباکو بروز پیدا می کند.

استعمال دخانیات روند آترواسکلروز یا تصلب شرائین را تسریع می کند. آترواسکلروز ممکن است باعث باریک شدن شریان های پا و در نتیجه درد هنگام راه رفتن شود و ادامه مصرف دخانیات در مواردی به سیاه شدن عضو می انجامد که در این شرایط باید عضو قطع شود.

مطالعات بی شمار نشان داده است که مهم ترین علت قطع اندام تحتانی، بیماری های عروق محیطی است که مهم ترین عامل بروز این بیماری ها مصرف دخانیات است.استعمال دخانیات عامل ۹۰ درصد سرطان های ریه، ۸۰ درصد برونشیت مزمن و ۲۵ درصد بیماری های ایسکمیک قلبی است، به طور کلی سیگار کشیدن روی تمام قسمت های بدن آثار سوء خود را می گذارد؛ از پوست که باعث تیرگی و چین و چروک و پیری زودرس در آن می شود تا استخوان ها که به بروز استئوپروز (پوکی استخوان) در آن ها می انجامد.هیچ یک از اعضای بدن از آثار زیان بار سیگار در امان نیست.

بعد از ۲۰ سال سیگار کشیدن از هر ۴ نفر سیگاری یک نفر فوت می کند و ۳ نفر به یک بیماری ناشی از سیگار کشیدن مبتلا می شوند و بعد از ۴۰ سال سیگار کشیدن از هر ۲ نفر سیگاری، یک نفر فوت می کند و یک نفر به بیماری حاصل از این عادت ناپسند مبتلا می شود.

سیگار عامل حداقل ۱۴ سرطان مختلف در بدن انسان است. ۹۰ درصد سرطان های ریه و ۸۳ درصد مرگ و میر ناشی از سرطان ریه بر اثر استعمال دخانیات است.
منبع:روزنامه خراسان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha