دوشنبه ۴ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۵:۳۲
کد خبر: 23778

مشكلات ارتودنسی از نظر كلی به 2 بخش تقسیم می‌شوند. گروه اول مشكلات مرتبط با استخوان‌ها و گروه دوم مشكلات مربوط به دندان‌ها هستند. مشكلات فكی با رشد كم یا زیاد یك یا 2 فك بروز پیدا می‌كند. رابطه فك بالا با فك پایین در تامین زیبایی، كارایی و سلامت فرد تعیین‌كننده است.

سلامت نیوز : مشكلات ارتودنسی از نظر كلی به 2 بخش تقسیم می‌شوند. گروه اول مشكلات مرتبط با استخوان‌ها و گروه دوم مشكلات مربوط به دندان‌ها هستند. مشكلات فكی با رشد كم یا زیاد یك یا 2 فك بروز پیدا می‌كند. رابطه فك بالا با فك پایین در تامین زیبایی، كارایی و سلامت فرد تعیین‌كننده است.

نقش متخصص ارتودنسی بررسی این رابطه و مشخص نمودن این مساله است كه كدام یك از فك‌ها در ایجاد این مشكل نقش بیشتری دارند. اهمیت این مساله در طرح‌ریزی درمان است و در صورت تشخیص نادرست فایده‌ای به بیمار نخواهد رسید.

به طور كلی مشكلات استخوان‌های فك با رشد كم یا زیاد فك بالا و فك پایین در هر 3 بعد فضا یعنی بعد افقی، عرضی و عمودی ایجاد می‌شود.

علت بسیار عمده این مشكلات، ارث و انحراف فرایند رشد و تكامل از برنامه طبیعی است. در كشور ما بین مشكلات عنوان شده بخش عمده‌ای از این مشكلات مربوط به رشد كم فك پایین است كه با عقب‌تر قرار گرفتن فك پایین نسبت به فك بالا مشخص می‌شود.

بنابراین رشد زیادی فك بالا و رشد كم فك پایین مشكل مشابهی ایجاد می‌كنند. مشكل اسكلتی دیگر كه خوشبختانه شیوع كمتری دارد، جلو بودن فك پایین و رشد زیاد آن است.

در این بیماران نیز ممكن است تركیب رشد زیاد فك پایین با رشد كم فك بالا باعث ایجاد ناهنجاری شود. تشخیص دقیق این مساله و مداخله بموقع توسط متخصص ارتودنسی در بیماران دارای مشكل اسكلتی اهمیت بسیار زیادی دارد.

عمده این مشكلات در دوره سنی قبل از بلوغ با مراجعه بموقع و همكاری كامل بیمار قابل درمان است. درمان در این گروه سنی با استفاده از دستگاه‌های اصلاح رشد قابل انجام است. از آنجایی كه بهترین نتیجه با و سایل متحرك به دست می‌آید، همكاری بیمار و استفاده براساس نظر متخصص ارتودنسی اهمیت ویژه‌ای دارد.

مشكلات در حد خفیف تا متوسط در دوره قبل از بلوغ با این روش درمان می‌شوند در صورتی كه این مشكلات در این دوره درمان نشوند ، بعد از دوره بلوغ 2 راه درمانی پیشنهاد می‌شود، درمان‌های ارتودنسی به تنهایی كه برای استتار مشكل اسكلتی با حركت دندان‌ها انجام می‌شود و در موارد شدیدتر درمان تركیبی ارتودنسی به همراه جراحی فك برای این بیماران توصیه می‌شود. این درمان‌ها محدودیت سنی ندارد.

گروه دوم مشكلات یعنی نامرتبی دندان‌ها هیچ محدودیت سنی نداشته ودر فاصله سنی تقریبی 12 تا 60 سال قابل انجام است. امروزه با افزایش آگاهی افراد جامعه و درك اهمیت زیبایی دندان‌ها بخش عمده‌ای از بیماران متخصصان ارتودنسی را افراد بزرگسال تشكیل می‌دهند.

تفاوت چندانی در درمان افراد بزرگسال نسبت به افراد نوجوان وجود ندارد و تنها تفاوت قابل توجه طول دوره درمان است كه در برخی از افراد بزرگسال برای كسب بهترین نتیجه طول دوره درمان در حد چند ماه ممكن است طولانی‌تر شود.

منبع : دكتر محمد‌امین نریمانی -متخصص ارتودنسی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha