سلامت نیوز :مطالعات پژوهشگران نشان می دهد كه احتمال ایجاد تومورهای مغزی در نوزاد مادرانی كه در دوره بارداری هفته ای یك بار یا بیشتر هات داگ مصرف می كردند، بیش از دو برابر است.
به گزارش ایرنا، در برخی موارد تركیبات هات داگ در زمان بارداری، از راه جفت به جنین منتقل و مشكلاتی را برای جنین ایجاد می كند.
این تحقیقات همچنین بیانگر این است كه كودكانی كه در یك ماه بیش از 10 ساندویچ كالباس مصرف می كنند 9 برابر بیشتر در معرض خطر سرطان خون قرار دارند.
به گفته متخصصان تغذیه، نیترات و نیتریت كه به عنوان نگهدارنده به سوسیس و كالباس اضافه می شود، مانع رشد باكتری های خطرناكی مانند كلستریدیوم و بوتولینوم می شود.
همچنین این مواد با تركیب شدن با میوگلوبولین و هموگلوبین گوشت، باعث ایجاد رنگ صورتی در گوشت شده كه به آن حالتی جذاب و تازه می بخشد، اما این دو ماده در بدن به یك ماده سرطان زا به نام نیتروزآمین تبدیل می شوند.
یك متخصص تغذیه در این باره گفت: در شرایط عادی گوشت نمی تواند به این مدت سالم مانده و چنین رنگی داشته باشد، بنابراین این مواد نگهدارنده، شروع فساد گوشت را به تاخیر انداخته و باعث حفظ عطر و طعم ادویه های آن می شود.
فریبا صادقی افزود: مطالعات نشان می دهد كه تركیبات موجود در سوسیس و كالباس تا 67 درصد در ایجاد سرطان پانكراس موثر است.
محمدرضا كلانتری فوق تخصص گوارش نیز با بیان اینكه نیترات و نیتریت جزء مواد سرطان زا است، گفت: وجود این دو ماده در مواد غذایی مانند سوسیس و كالباس تهدید كننده سلامت انسان به خصوص كودكان می باشد.
وی بیان كرد: تحقیقات پزشكی، اثر سرطان زایی تركیبات حاصل از نیترات و نیتریت را در حیوانات آزمایشگاهی و حتی انسان به اثبات رسانده است، به عنوان مثال نیتریت به عنوان یكی از عوامل ایجاد سرطان معده شناخته شده است.
كلانتری خاطر نشان كرد: نیترات و نیتریت موجود در مواد غذایی مثل سوسیس و كالباس، مشكلاتی را در فرایند هضم و جذب دستگاه گوارش ایجاد می كند.
این متخصص گوارش، تولید نیتروزآمین ها در دستگاه گوارش را یكی از این مشكلات برشمرد و گفت: بیشتر نیتروزآمین ها سرطان زا هستند و این واكنش شیمیایی اغلب از سرخ كردن مواد غذایی با حرارت بالا ایجاد می شود.
وی افزود: بسیاری از نیتروزآمین ها در ایجاد تومورهای بدخیم در بدن نقش مستقیم دارند.
یك متخصص تغذیه نیز درباره گسترش مصرف این نوع مواد غذایی گفت: در جامعه كنونی كه زنان نیز در خارج از منزل كار می كنند و وقت كمتری برای پخت و پز دارند، ذائقه كودكان به سمت مصرف غذاهای آماده تمایل پیدا كرده است.
مرتضی صفوی اظهار داشت: كودكان و نوجوان در این شرایط به سمت خوردن ساندویچ های سوسیس و كالباس كشیده می شوند و پدر و مادرها نیز غافل از مضرات این مواد غذایی، كیف مدرسه بچه ها را با این ساندویچ ها پر می كنند.
وی افزود: هر 30 گرم سوسیس، هشت گرم چربی، 19 میلی گرم كلسترول، 320 میلی گرم سدیم دارد و كمتر از سه درصد آهن مورد نیاز را تامین می كند.
وی، بهترین میان وعده برای مدرسه بچه ها را همان لقمه نان و پنیر و گردو، كوكو یا كتلت دانست و افزود: با توجه به اثرات زیانبار مواد نگهدارنده بر سلامتی انسان، در مصرف سوسیس و كالباس نباید زیاده روی شود و ذائقه كودكان را به مصرف این مواد خوراكی نباید عادت داد.
این استاد دانشگاه گفت: بهتر است مصرف سوسیس و كالباس حداكثر به دو هفته یكبار محدود شود.
به نظر كارشناسان تغذیه، برای كاهش خطر تشكیل نیتروزآمین های سرطان زا باید منابع ویتامین C را با سوسیس و كالباس مصرف كرد، زیرا آب مركبات و گوجه فرنگی با محتوای بالا ی ویتامین C تا حد زیادی مانع تشكیل این تركیبات سرطان زا در بدن می شود.
متخصصان توصیه می كنند كه در صورت استفاده از غذاهای آماده از فروشنده بخواهید ساندویچ را در اندازه كوچكتری تهیه كند و سالاد و سبزی بیشتری در آن بگذارد.
كارشناس مسوول واحد بهبود تغذیه اداره بهداشت استان اصفهان در این زمینه گفت: استفاده از نیترات و نیتریت در برخی مواد غذایی یكی از جنجال برانگیزترین موضوعاتی است كه همواره تولید كنندگان سوسیس و كالباس و متخصصان امر بهداشت و تغذیه را رو در روی هم قرار داده است.
سكینه جعفری افزود: درعمل به علت اینكه نگهدارنده مناسب تری به جای نیتریت معرفی نشده است نمی توان افزودن آن را به محصولات گوشتی منع كرد و از سوی دیگر نیز نمی توان با قاطعیت عنوان كرد كه مصرف سوسیس و كالباس، خطر سرطان زایی ندارد.
وی اظهار داشت: اگر فرض را بر این بگذاریم كه تمامی كارخانه های تولید كننده از استانداردهای موجود تبعیت می كنند و فقط در اندازه مجاز از این ماده در تولید سوسیس و كالباس استفاده می كنند، باز هم ریسك خطرزایی این مواد نگهدارنده به جای خود باقی است و هرگز این خطر به صفر نمی رسد.
وی خاطر نشان كرد: در صورت تمایل افراد خانوداه به استفاده ازسوسیس و كالباس، باید در هنگام خرید به مارك، تاریخ تولید وانقضاء، پروانه ساخت محصول و نیز مهر استاندارد دقت شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha