دوشنبه ۴ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۶:۰۶
کد خبر: 23784
 سلامت نیوز : دورگه شدن صدا در یک پسر نوجوان به معنی رشد جسمی اوست و والدین چنین نوجوانی معمولاً احساس غرور می کنند که فرزندشان بزرگ شده اما خود نوجوان اغلب از این حالت خجالت می کشند ، تا آنجا که گاهی از حرف زدن هم خوداری می کند تا مجبور نشود صدای دورگه اش را به گوش همه برساند.

 اما به جز این دلیل ،‌به دلایل دیگری هم گاهی ممکن است صدای ما دورگه شود و آنوقتی است که سرما می خوریم یا لارنژیت (خروسک ) می گیریم . البته این موارد زود گذر هستند و چون با عطسه و سرفه و آبریزش همراه هستند ، به آسانی قابل تشخیص اند و با پرهیز از صحبت کردن و درمان علامتی بیماری خوب می شویم وصدایمان طبیعی می شود .
معمولاً 2 طناب صوتی در حنجره وجود دارد که قدرت باز و بسته شدن دارند و با فرمان هایی که از سیستم عصبی می گیرند ، حرکت می کنند.

حرکت هوا در بین این طناب ها باعث ایجاد صوت می شود اگر به هر دلیل حرکت طنابهای صوتی متوقف یا کند شود یا مانعی در راه حرکت آنها پیدا شود. تغییر حرکت طنابهای صوتی سبب تغییر صدا می شود که اغلب با خشونت صدا همراه است . چند دلیل برای این موضوع وجود داردکه بعضی از آنها خوش خیم (مانند ورم والتهاب طنابهای صوتی که به طور موقت در سرماخوردگی ها و لارنژیت ها دیده می شود ) و بعضی دیگر ، بدخیم هستند.
( مثلا گاهی غده ای در حنجره روی طنابهای صوتی به علت سرطان پیدا می شود یا در دهانه خروج هوا که سوراخ های بینی هستند غده ای تغییر در صدای بیمار خواهد شد) .
حالت دوم زمانی که است که عصب طنابهای صوتی ،‌آسیب ببیند و درنهایت عصب فلج شود. درنتیجه حرکت طنابهای صوتی مختل می شود و صدا تغییر می کند ضایعه این عصب می تواند به علت سرطان حنجره باشد یا از قسمت های پایین تر عصب را گرفتار کند وگاهی نیز درحین جراحی ، عصب آسیب می بیند . مهمترین علت سرطان حنجره ، دخانیات است .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha