رئیس اداره دامپزشکی شهرستان ری گفت: برای مقابله با بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان، یک میلیون قطعه مرغ آلوده به آنفلوانزای پرندگانطی 2 ماه گذشته در 6 مرغداری این شهرستان معدوم شد.

یک میلیون قطعه مرغ آلوده به آنفلوانزا در شهرستان ری معدوم شد

سلامت نیوز: رئیس اداره دامپزشکی شهرستان ری گفت: برای مقابله با بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان، یک میلیون قطعه مرغ آلوده به آنفلوانزای پرندگانطی 2 ماه گذشته در 6 مرغداری این شهرستان معدوم شد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،محمد وحید تاویلی با بیان اینکه بیماری آنفلوانزای پرندگان از سال گذشته در کشور شیوع بیشتری پیدا کرد، افزود: با توجه به کثرت مرغداری ها در نواحی جنوب تهران، بررسی های بهداشتی این مرغداری های در اولویت دامپزشکی این شهرستان قرار دارد.


وی اظهار کرد: بعد از مشاهده نمونه هایی از این بیماری در 6 واحد از مرغداری های این شهرستان، بلافاصله اقدامات لازم برای قرنطینه، پاکسازی و معدوم سازی طیور آلوده انجام شد و پس از نمونه گیری و تایید، یک میلیون قطعه از مرغ آلوده معدوم شد.


وی تصریح کرد: بازرسان اداره دامپزشکی به صورت شبانه روزی در سطح شهر، روستا و واحدهای صنعتی تولید و پروش مرغ حضور پیدا کرده و هر گونه مورد مشکوک را برای نمونه گیری به آزمایشگاه انتقال می دهند.


تاویلی با بیان اینکه آنفلوانزای فوق حاد پرندگان یک بیماری ویروسی است، گفت: این بیماری در ابتدا از طیور وحشی به طیور بومی سپس از طیور روستایی به مرغداری های صنعتی و واحدهای گوشتی و تخمگذار منتقل می شود.
وی ادامه داد: بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان به وسیله هوا یا به صورت مکانیکی قابل انتقال است و اگر وارد منطقه ای شود، کنترل و مبارزه با آن سخت است.


وی معدوم سازی را یکی از راه های پیگیری از شیوع این بیماری عنوان کرد و گفت: اگر نظارت و معدوم سازی توسط اداره دامپزشکی شهرستان ری نبود امروز باید تعداد بیشتری از مرغ های واحدهای صنعتی شهرستان را معدوم می کردیم.
تاویلی در خصوص نظارت بر پرندگان وحش و مهاجر تالاب ها و آبگیرهای شهرستان ری نیز گفت: اداره دامپزشکی شهرستان ری با همکاری اداره محیط زیست در سد فشافویه و دریاچه عشق آباد تمامی پرندگان را زیر نظر دارد و اگر کوچکترین مورد مشکوکی در خصوص مرگ دسته جمعی پرندگان و یا موارد مشابه سریعا اقدام خواهد کرد.


 علاوه بر سد فشافویه ، تالاب عشق آباد در جنوب استان تهران در محدوده شهرستان ری واقع است. این تالاب یکی از مراکز بسیار عالی برای پرنده نگری در حاشیه تهران است و تا کنون 140 گونه پرنده از این تالاب رکورد شده است که مهاجرت این پرندگان امکان انتقال این ویروس واگیر را در فصل مهاجرت پرندگان افزایش می دهد.
بیماری آنفلوآنزای پرندگان بوسیله ویروس آنفلوآنزای A تیپ H5 N1 و H7 و مورد جدید H5N6 ، در جمعیت حیوانات بخصوص ماکیان ایجاد می شود و می‌تواند به انسان منتقل شود.
این ویروس می‌تواند انسان را آلوده کرده و موجب بیماری شدید با میزان مرگ بالا شود و حتی این توانایی را دارد که خود را با انسان تطبیق داده و به عنوان یک عامل بالقوه بیماری زا برای انسان مطرح شود یا با سایر ویروس های آنفلوانزای انسانی ترکیب شده و موجب پدیدار شدن یک عامل بیماریزای جدید ‌شود.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha