چرا باید به یک پزشک میتوان گفت مثلا ۴۰۰ میلیون تومان برای خرید دستگاه سرمایه گذاری کن ولی در قبال انجام سونوگرافی وجهی دریافت نکن؟وزارت بهداشت باید توجیه منطقی برای جواب این سوال داشته باشد آیا به متخصص زنان در قبال عدم دریافت وجه از سوی بیمار قرار است کمکی از سوی این وزارتخانه بشود؟

چرا باید یک متخصص زنان بدون چشمداشت 400 میلیون هزینه کند؟

سلامت نیوز: ابعاد اعتراض رادیولوژیستها هر روز پیچیده تر وگسترده تر مشود و البته وزارت بهداشت هم مثل همیشه تا موضوعی به بحران تبدیل نشده عادت به بررسی و حل مسائل ندارد. ازهمین رو بود که راه معترضان به سمت نظام پزشکی کج شد تا با کشیدن پای منتخبین پزشکی به موضوع امیدی برای یافتن راه حل پیدا شود.

به گزارش سلامت نیوز، رادیولوژیست ها به این معترض هستند که متخصصان زنان مهارت کافی در سونوگرافی ندارند و طبق قانون برای انجام سونوگرافی نباید وجهی از بیمار بگیرند،اما متخصصان زنان که به منبع درآمد خوبی رسیده اند ممکن است با سونوگرافی های متعدد و خودارجاعی هایی که برای بیمار هزینه بر است برای بیمار خرج تراشی کرده و هزینه های درمان را بالا ببرند.

هرچند معاونت درمان بارها اعلام کرده که متخصصین زنان حق دریافت وجهی بابت سونوگرافی ندارند اما باز هم تخلفاتی که به کرات مشاهده شده نشان میدهد بدون وجود نظارت دقیق این بخشنامه به نظام سلامت آسیب جدی خواهد زد.

در این میان شرکتهای واردات تجهیزات پزشکی هم یک طرف ماجرا هستند که بعد از طرح تحول دارایی های شان را چند برابر کرده و این بخشنامه هم به تنهایی میتواند به افزایش سود و دارایی هایشان منجر شود. قطعا کمپانی های سازنده ی دستگاه های سونوگرافی و دلالان تجاری تنها کسانی هستند که از تبدیل شدن کشور به کارگاه سونوگرافی های تجاری سود هنگفتی می برند.

یک محاسبه ساده نشان می دهد که این دستورالعمل به ظاهر ساده چه ابعاد اقتصادی ای دارد. با اجرای این بخشنامه جمعیت چند هزار نفری متخصصان زنان پس از دوره های کوتاهی قادر به انجام سونوگرافی خواهند بود

آمارهای غیر رسمی حکایت از واردات بیش از دو هزار دستگاه سونوگرافی به کشور دارد. دستگاههایی که اغلب به متخصصان زنان فروخته شده ، اگر به این عدد لوازم و قطعات مورد نیاز دستگاه جهت تعمیرات و همچنین فارغ التحصیل شدن سالانه حدود ۳۰۰ متخصص زنان را نیز اضافه کنیم عدد سرسام آورتر خواهد شد. از سوی دیگر عمر مفید دو تا سه ساله دستگاه سونوگرافی نیز نشان می دهد چه گردش مالی سنگینی در این حوزه پدید خواهد آمد.

هرچند موافقین این طرح معتقدند که مثلا در رشته ریه در همه جای جهان سونوگرافی در کوریکولوم آموزشی است و یا  اکو و داپلر یک نوع سونوگرافی در فیلد قلب است که تبدیل به منبع درآمد خوبی برای متخصصین قلب شده ،  جراح عروق آنژیو گرافی میکند .همچنین فلوشیپی از جراحی اعصاب در کشور وجود داد که آنژیوگرافی میکنند و تا بحال منجر به اعتراض هم نشده است که البته همین خودارجاعی ها آمار انجام اقدامات درمانی قلب در کشوربسیار بالا برده است.

اما چگونه به یک پزشک میتوان گفت مثلا ۴۰۰ میلیون تومان برای خرید دستگاه سرمایه گذاری کن ولی در قبال انجام سونوگرافی وجهی دریافت نکن؟وزارت بهداشت باید توجیه منطقی برای جواب این سوال داشته باشد آیا به متخصص زنان در قبال عدم دریافت وجه از سوی بیمار قرار است کمکی از سوی این وزارتخانه بشود؟

هرچند منتقدین این طرح معتقدند که در حوزه زنان سونوگرافی فقط یک ابزارکمک تشخیصی است و انجام آن توسط متخصصان زنان به شدت به خودارجاعی ها دامن میزند. از طرف دیگر مخاطبین آنها هم مادران بارداری هستند به انجام معاینات دقیق و پروسه ای که پزشک پیشنهاد میدهد شدیدا پایبند هستند.

در نهایت ممکن است این بخشنامه برای عده ای از مردم مناطق محروم کشور راهگشا باشد ولی قطعا در کلانشهرهایی نظیر تهران مشکل آفرین خواهد بود . در واقع بخشنامهای صادر شده که نیاز به نظارت دقیق دارد ولی ما این ابزار نظارتی پرقدرت را نداریم و این میتواند منجر به فساد گسترده در نظام سلامت باشد.

در سالی که به تاکید رهبر انقلاب اقتصاد مقاومتی باید سرلوحه همه دستگاهها باشد و الگوی درمان و سلامت ما برای کشوری که دوران سخت اقتصادی رو تجربه می کند باید الگوی اقتصادی مقاومتی با کنترل شدید هزینه ها و تشدید نظارت و سخت گیری بیمه ای باشد صدور چنین بخشنامه ای منجربه ایجاد تنش در بین گروههای پزشکی و طرح سوالات بیشماری شده که وزات بهداشت از دادن پاسخ صریح و روشن به آن امتناع میکند.

با توجه به اینکه وزارت بهداشت تاکنون جواب قانع کننده ای به این سوالات و ابهامات نداده است به نظر می رسد لازم است نهادهای نظارتی همچون کمیسیون اصل نود مجلس با ورود به چنین پرونده هایی تخلفات احتمالی را بررسی و با متخلفان قاطعانه برخورد کنند.

طرح تحول سلات باید با این هدف که کلیت درمان را ارزانتر کند اجرایی شود نه اینکه با فشار روی بیمه ها و قرار دادن لیست بلندبالای خودارجاعی ها در سبد خدمات بیمه ا ی انها را به سوی ورشکستگی سوق دهد و در نهایت با افزایش تعرفه ها وضعیت کما فی سابق پرداخت را از جیب مردم چندین برابر قبل از اجرای طرح تحول سلامت کند.

اگرچه آنچه مهم است این است که  وزارت داشت تلاش کند فرایندهای درمانی منطبق بر استانداردها و گایدلاین باشد که این خود میتواند به صورت غیرمستقیم کاهش دهنده هزینه های سلامت چه از جیب مردم وچه از جیب دولت باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha