سه‌شنبه ۴ بهمن ۱۳۹۰ - ۲۰:۳۹
کد خبر: 23794

اگرچه خودارضایی طبیعی است، اما اگر به شکل یک اعتیاد دربیاید، در این مرحله ناسالم و مشکل ساز می شود. توقف یا کاهش خودارضایی مستلزم تعهد است. اگر نگران هستید که عادات خودارضایی شما اجباری یا مشکل ساز شده است، همیشه صحبت با یک متخصص توصیه می شود.

چگونه می توان خودارضایی را ترک کرد؟

چه زمانی خودارضایی مشکل ساز می شود؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از چوزینگ تراپی، خودارضایی یک فعالیت طبیعی و سالم است. با این حال، زمانی که باعث افکار و رفتارهای اجباری بی وقفه می شود، باعث می شود سایر فعالیت هایتان را نتوانید انجام دهید، بر سلامت روان تأثیر گذاشته و یا از نظر جسمی دردناک می شود و مشکل ایجاد می کند.

اگرچه هنوز در مورد اینکه آیا اعتیاد به خودارضایی وجود دارد یا نه، بحث وجود دارد، افراد زیادی در سراسر جهان با خودارضایی اجباری دست و پنجه نرم می کنند.

خودارضایی ممکن است مشکل ساز باشد اگر: 

  • خودارضایی زمان و انرژی زیادی از شما می گیرد
  • زندگی شخصی شما به دلیل خودارضایی با مشکل مواجه شده است
  • ممکن است دیر به جلسات بروید، رویدادها را لغو کنید یا قرارهای اجتماعی را زودتر ترک کنید تا خودارضایی کنید
  • شما در مکان های عمومی یا مکان های ناراحت کننده خودارضایی می کنید زیرا نمی توانید برای رسیدن به خانه صبر کنید
  • شما خودارضایی می کنید حتی زمانی که احساس نمی کنید برانگیخته جنسی هستید
  • هنگامی که احساسات منفی را احساس می کنید، مانند عصبانیت، اضطراب، استرس یا غم و اندوه، پاسخ اصلی شما این است که برای راحتی خود خودارضایی کنید.
  • بعد از خودارضایی احساس گناه، پریشانی یا ناراحتی می کنید
  • شما حتی اگر نخواهید خودارضایی می کنید
  • برای شما دشوار است که به خودارضایی فکر نکنید

هر یک از این علائم می تواند مشکل ساز باشد، اما اگر مشکلات متعددی را تجربه می کنید، این نشانه یک مشکل بزرگتر است.

بیشتر بدانید: دروغ‌هایی که در مورد خودارضایی گفته می شود

تاثیرات منفی خودارضایی بیش از حد

خودارضایی بیش از حد ممکن است منجر به یک سری مسائل، چه شخصی و چه بین فردی شود که باعث ناراحتی جسمی، روانی و اجتماعی می شود. اغلب اوقات یک پیشرفت تدریجی به سمت افراط وجود دارد و بسیاری از کسانی که خود را در حال مبارزه می بینند می خواهند آسیب وارده را متوقف کنند. خودارضاییبیش از حد اغلب با سایر مسائل زندگی یا اختلالات سلامت روان و یا اعتیاد قابل تشخیص همراه است. 

خودارضایی بیش از حد، اجباری یا مزمن می تواند اثرات منفی داشته باشد مانند:

  • تحریک پوستی
  • ادم (تورم)
  • ناتوانی در برقراری ارتباط با شریک جنسی
  • ایزوله سازی اجتماعی
  • مشاهده بیش از حد محتوای مستهجن
  • ناکامی در انجام موفقیت آمیز وظایف مهم زندگی (مثلاً فرزندپروری، کار، رفتن به مدرسه)
  • بی علاقگی به فعالیت هایی که زمانی از آن لذت می بردید
  • کاهش عزت نفس
  • احساس گناه یا شرمندگی
  • افسردگی، اضطراب و سایر عوارض سلامت روان
  • اگر در حال خودارضایی در اماکن عمومی و سایر مکان‌های ممنوعه دستگیر شوند، احتمال بروز مشکلات قانونی وجود دارد
  • پتانسیل اعتیاد به خودارضایی

تأثیرات گفته شده به هیچ وجه فراگیر نیستند و بر حسب نوع و شدت آنها متفاوت است.

بیشتر بدانید: خود ارضایی باعث چه بیماری هایی میشود؟

نکاتی برای ترک خودارضایی

خوشبختانه راه های زیادی برای کنترل هوس ها وجود دارد. برخی ممکن است بهتر از دیگران کار کنند، اما مهمترین عامل، داشتن انگیزه برای تغییر است. 

اگر می‌خواهید خودارضایی را متوقف کنید، در اینجا نکاتی به شما آموزش داده شده است، اگرچه جامع نیست، اما می تواند برای شروع به شما ایده هایی بدهد:

در مورد آن با شخص معتمدتان صحبت کنید

این می تواند کمک کند که در مورد مشکل خودارضایی با شریک عاشقانه یا شخص دیگری که به آن اعتماد دارید صحبت کنید. این افراد ممکن است ضمن کمک به شما در پیگیری پیشرفت خود، حمایت عاطفی نیز ارائه دهند. اگرچه این موضوع در بسیاری از موارد تابو است و صحبت کردن در مورد آن ناراحت کننده است، این احتمال وجود دارد که هر کسی که صحبت با او را انتخاب می کنید در حال حاضر خودارضایی کرده یا در گذشته این کار را انجام داده باشد و بتواند شما را راهنمایی کند. 

 صمیمیت فیزیکی، بخش مهمی از هر رابطه است. شاید این کمبود در رابطه باشد که باعث می شود شما خودارضایی کنید. در موارد دیگر، ممکن است موضوع اضطراب عملکرد یا سایر افکار و احساسات منفی باشد. در هر صورت، رسیدگی به علت اصلی اغلب اولین قدم برای ایجاد تغییر است. چه به صورت انفرادی و چه به صورت زوجی، سکس درمانی می تواند در حرکت رو به جلو مفید باشد.

بیشتر بدانید: خودارضایی باعث آکنه صورت و بدن می شود؟

زمان تنهایی را محدود کنید

هر چه زمان بیشتری برای تنهایی داشته باشید، فرصت های بیشتری برای خودارضایی نیز پیدا می کنید. محدود کردن زمانی که تنها می مانید، می تواند باعث بشود که خودارضایی را به مرور ترک کنید.

تماشای پورن را متوقف کنید

این امری عادی است که هنگام تماشای پورنوگرافی خودارضایی کنید، بنابراین اگر برای شما هم چنین است، وقت آن رسیده است که تماشای پورن را متوقف کنید. قدرت پورنوگرافی این است که شما را تحریک می کند تا خوارضایی کنید.  اگرچه صحبت آشکار در مورد پورنوگرافی نیز اغلب تابو محسوب می‌شود، اما آمارهای اخیر نشان می‌دهد که تقاضای زیادی برای محتوای مستهجن به‌ویژه آنلاین وجود دارد (که ممکن است مشکلی در رابطه شما باشد، به‌ویژه اگر شریک زندگی شما به همواره به دیدن پورن فکر کند .

راه‌های توقف تماشای پورن ممکن است شامل قرار دادن مسدودکننده‌ها در وب‌سایت‌های مربوطه، اجتناب عمدی از آنها باشد. افزایش مشاهده فیلم های پورنوگرافی، ممکن است شما را در خطر افزایش اعتیاد به پورن قرار دهد.

روال روزانه خود را تغییر دهید

اگرچه خودارضایی می تواند خود به خودی باشد، اما اغلب در ساعات خاصی از روز اتفاق می افتد. این موارد ممکن است شامل زمانی باشد که از خواب بیدار می شوید، دوش می گیرید، از مدرسه یا محل کار به خانه می آیید، قبل از خواب، یا هر زمان دیگری که به روال شما تبدیل شده است.

 اگر این درست باشد، ممکن است انجام کاری متفاوت کمک کند. اگر یک دوش آب گرم طولانی یکی از این مواقع است، سعی کنید یک دوش آب سرد و سریع بگیرید. اگر سر ساعت مشخصی از صبح خودارضایی می کنید، با زنگ هشدار از رختخواب بلند شوید و با هر چیزی که در برنامه بعدی قرار می گیرد روز خود را شروع کنید؛ مانند شروع با یک صبحانه سالم. اگر قبل از خواب است، چیز آرامش بخش دیگری مانند گوش دادن به موسیقی آرامش بخش با چشمان بسته را امتحان کنید.

مراقبه کنید

مدیتیشن یک فعالیت بسیار قدرتمند است و دارای مزایای شناخته شده متعددی است. توانایی آن در پرورش مسیر ذهن-بدن-روح عمیق است و می تواند برای توقف خودارضایی نیز مفید باشد.

 تمرکز بر روی چیزهای مثبت مانند یک مانترا یا داشتن افکار شاد در حالی که عمداً نفس عمیق می کشید می تواند افکار شما را به سمت چیزی غیر از خودارضایی سوق دهد. در طول این مدت، تمایلات جنسی شما ممکن است فروکش کند.

از تجسم های غیر تحریک کننده استفاده کنید

خودارضایی اغلب در حالی انجام می شود که فرد چیزی که برانگیختگی را افزایش می دهد را تجسم می کند. به جای تمرکز بر چیزی محرک، گزینه را در نظر بگیرید که برعکس عمل می کند. به عنوان مثال، به جای اینکه در مورد کسی که به نظر شما جذاب است فکر کنید، کسی یا چیزی را تجسم کنید که مخالف ترجیح شماست.  مهم این است که چیزی باشد که به جای تحریک، میل به خودارضایی را منحرف کند.

حواس پرتی سالم ایجاد کنید

حواس پرتی سالم می تواند هر چیزی باشد: خواندن یک کتاب، نوشتن یک خاطره، بازی روی تخته، باغبانی و غیره همه فعالیت های سالمی هستند که شما را در سطوح مختلف درگیر می کنند. حتی فعالیت های کمتر سالم مانند پخش رسانه یا بازی های ویدیویی در حد اعتدال کاملاً خوب هستند. از نظر اجتماعی، این ممکن است شامل بیرون رفتن با دوستان، برقراری تماس تلفنی، ارسال پیامک متفکرانه یا هر چیز دیگری باشد که دیگران را نیز درگیر کند. 

ورزش کنید

ورزش که به دلیل فواید سلامت جسمانی اش شناخته شده است، سلامت روان را نیز بهبود می بخشد. ترشح اندورفین باعث کاهش درد و تنش می شود و در عین حال اثر آرام بخشی ایجاد می کند.

در حین ورزش دوپامین نیز ترشح می شود که خلق و خوی شما را بالا می برد. 

یک مزیت اجتماعی دیگر ورزش کردن می تواند حضور دوستان شما باشد. چه در حضور دیگران یا نه، ورزش می تواند به منحرف کردن حواس و رهایی از تنش میل خودارضایی کمک کند. با گذشت زمان، ممکن است احساس بهتر و ظاهر بهتری نیز داشته باشید.

ورزش را می‌توان با پیاده‌روی، تمیز کردن خانه، مراقبت از باغچه، استفاده از پله‌ها به جای آسانسور و راه‌های بسیار دیگری که معمولاً در نظر نمی‌گیرید، ساده نگه داشت. تنها فعالیت مهم است. به حرکت ادامه دهید.

تعیین اهداف و علامت گذاری پیشرفت

مانند هر چیز دیگری، ترک مستقیم می تواند (در ابتدا) به ظاهر غیرممکن باشد. با کاهش تدریجی تعداد دفعات در روز شروع کنید. این کار ممکن است روزانه یا هفتگی انجام شود، اما هدف این است که رفتار مورد نظر به مرور کاهش یابد.

با گذر زمان و مشاهده پیشرفت، اعتماد ایجاد خواهد شد.  شکست در زمان ترک خودارضایی محتمل است و می تواند دلسرد کننده باشد. با این حال، شما تنها کسی هستید که می توانید در نهایت خود را به مسیر درست برگردانید.

در شب لباس اضافی بپوشید

اگرچه پوشیدن لباس های اضافی در شب ممکن است ناراحت کننده باشد، اما یک لایه محافظ اضافی ایجاد می کند. برهنه خوابیدن یا با لباس کم، دسترسی به بدن را راحت تر می کند. در صورت نیاز لباس های ضخیم تر یا اضافی بپوشید تا بتوانیدجلوی تحریک کردن بدن خود را بگیرید.

روی هر چیز دیگری که نیاز به کار دارد کار کنید

منحرف کردن توجه خود به سایر زمینه‌های نیاز، تمرکز بر خودارضایی را کاهش می‌دهد و در عین حال منجر به بهبود کلی زندگی می‌شود. این ممکن است شامل رفتن به مدرسه یا مصاحبه برای یک شغل جدید باشد. یا ممکن است فعالیتی اجتماعی باشد که باعث افزایش کیفیت روابط با دیگران می شود. همه ما چیزی داریم که دوست داریم آن را بهبود بخشیم. هر چه که هست، یک هدف سالم در اطراف آن بسازید و بر اساس آن پیش بروید.

با یک پزشک صحبت کنید

اگر خودارضایی بیش از حد شما را آزار می دهد، در این مورد، صحبت با یک مشاور یا متخصص اعتیاد یک شروع عالی می تواند برای شما باشد.  آنها دانش، تجربه و ابزارهایی برای کمک به شما برای حل مشکل دارند. این احتمال وجود دارد که چالش های درونی با افکار و احساسات منفی مانند اضطراب، افسردگی و شرم وجود داشته باشد. اینها طبیعی هستند و می توان برای حل آنها کمک پزشکی دریافت کرد.

با توجه به اینکه بسیاری از افرادی که با اعتیاد دست و پنجه نرم می کنند، اختلالات سلامت روان را دوگانه تشخیص داده اند، یک برنامه درمانی جامع، مستلزم کار بر روی هر دو (یا به تعداد فعلی) است. عدم انجام این کار، احتمال تأثیرات منفی یک وضعیت بر دیگری را افزایش می دهد. در صورت اعتیاد متقابل ، خودارضایی بیش از حد ممکن است جایگزین مصرف مواد یا رفتار مشکل ساز دیگری شود. تصحیح این موضوع از ریشه اصلی و در عین حال تلاش های عمدی و مداوم، احتمال موفقیت بلندمدت را افزایش می دهد.



عادات سالم را در خود تقویت کنید

 از تصاویر محرک جنسی اجتناب کنید، به جوک های مبتذل گوش ندهید، دوستان سالم برای خود انتخاب کنید و از پوشیدن زیر پوش های تنگ و چسبان خودداری نمایید.

از مصرف بیش از اندازه ی گوشت گاو، به ویژه در وعده غذایی شام خودداری کنید. مصرف یک وعده غذای حیوانی آن هم در نهار کافی است.



اجتناب از هر گونه تحرک جنسی

 اگر کسی انتظار داشته باشد که هر شب در برابر برنامه جنسی و فیلمهای مستهجن باشد و قمست مهمی از وقت گرانبهای خود را به مطالعه رمانهای عشقی  باشد و در کوچه و خیابان به اندام دختران و زنان نگاه کند و با این حال بخواهد که هیچ گونه آلودگی پیدا نکند سخت در اشتباه است . این گونه تحریکات مصنوعی که هیچ گونه ضرورتی ندارد مسیر فکری هر جوانی را از مسائل اصولی تغییر می دهد و به سوی مسائل جنسی حاد می کشاند . این تحریکات دائمی بهترین فصول زندگی یعنی دوران جوانی را بر باد می دهد و اعصاب جوانان را در هم می کوبد . پس لازم است که همه مبتلایان بشدت از این امور بپرهیزند و از دیدن این فیلمها و مطالعه رمانها و عکسها و چشم چرانی های بی مورد و عمدی اجتناب کنند و اعصاب نیرومند خود را بااعصاب دائمی تضعیف نکنند . و برای این کار لازم است خود را به کارهای دیگری مثل ورزش ، مطالعه ، و... سرگرم کنند .
 



 عادتی باید جانشین شود

 این مورد را خودتان بهتر از بنده می دانید که برای ترک هر عادتی باید عادت دیگری جایگزین ان شود و به عبارت دیگر انرژی خاصی که تحت تاثیر انگیزه عادت در آنها ایجاد می شودباید به سمت دیگری کشیده شود تا شاهد هیچ گونه واکنش نامطلوبی نباشد.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha