سه‌شنبه ۵ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۲:۲۳
کد خبر: 23799

با این که کارشناسان همیشه به افراد چاق توصیه می‌کنند وزن خود را کاهش دهند، اما تحقیقات نشان می‌دهد این کار می‌تواند عوارضی هم به همراه داشته باشد.

سلامت نیوز : با این که کارشناسان همیشه به افراد چاق توصیه می‌کنند وزن خود را کاهش دهند، اما تحقیقات نشان می‌دهد این کار می‌تواند عوارضی هم به همراه داشته باشد.
در آخرین مطالعاتی که در نشریه نیچر به چاپ رسیده است دانشمندان متوجه شدند با کاهش وزن ممکن است برخی از آلودگی‌های محیطی وارد جریان خون انسان شوند.
چربی‌های بدن انواع خاصی از آلودگی‌ها مانند حشرکش‌ها، د.د.ت و مانند آن را در خود ذخیره می‌کند. اگر یک فرد برای کاهش وزن تصمیم بگیرد و حجم زیادی از چربی‌های بدن آب شود، این ترکیبات شیمیایی می‌تواند در جریان خون بدن آزاد شده و منجر به بیماری شود.
محققان دانشگاه ملی کیونگ‌پوک در کره جنوبی در این باره اعلام کردند: همیشه عقیده بر این است که کاهش وزن برای بدن مفید و افزایش وزن خطرناک است. اما مطالعات نشان می‌دهد این حالت همیشه هم برقرار نیست. وارد شدن این آلودگی‌ها در بدن می‌تواند منجر به افزایش فشار خون، دیابت نوع دوم و بیماری‌های قلبی شود.
محققان مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در بین سال‌های 1999 تا 2002 مطالعاتی را در مورد انواع آلودگی‌ها انجام دادند. آن‌ها 7 آلودگی را که بیش‌ترین میزان را در خون انسان‌ها دارند انتخاب کردند و وضعیت آن را روی هزار فرد بالای 40 سال بررسی کردند.
این مطالعات نشان داد با افزایش وزن میزان این آلودگی‌ها در خون کاهش پیدا می‌کند و در عوض افرادی که تصمیم به کاهش وزن می‌گیرند میزان این آلودگی‌ها به طور قابل توجهی در جریان خون آن‌ها بیش‌تر می‌شود.
البته بدون شک کاهش وزن فواید خاص خودش را دارد. با این کار میزان قند خون، چربی و فشار خون کاهش پیدا می‌کند اما به هر حال افزایش آلودگی‌های محیطی در جریان خون یکی از اثرات منفی این کار است.
با این که استفاده از بسیاری از این ترکیبات در کشورهای جهان ممنوع اعلام شده است، اما آن‌ها هنوز هم در محیط زیست و هم‌چنین در بدن انسان‌ها وجود خواهند داشت چرا که تجزیه آن‌ها زمان بسیار زیادی به طول خواهد انجامید.
منبع :خبرآنلاین

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha