یکشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۳
کد خبر: 238008

یک متخصص طب ایرانی گفت: صنعتی شدن، تغییر رژیم غذایی و بی‌حرکتی منجر به افزایش یبوست در جامعه شده است؛ بین اختلالات حرکتی دستگاه گوارش مثل یبوست مزمن و استرس‌های روانی از قبیل افسردگی و نگرانی نیز ارتباط مستقیم وجود دارد.

نگرانی‌ و استرس از عوامل بروز "یبوست"

سلامت نیوز: یک متخصص طب ایرانی گفت: صنعتی شدن، تغییر رژیم غذایی و بی‌حرکتی منجر به افزایش یبوست در جامعه شده است؛ بین اختلالات حرکتی دستگاه گوارش مثل یبوست مزمن و استرس‌های روانی از قبیل افسردگی و نگرانی نیز ارتباط مستقیم وجود دارد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از تسنیم، محمد عسکرفراشاه درباره یبوست اظهار کرد: طب ایرانی از دفع مواد زائد بدن تحت عنوان استفراغ نام برده و یکی از مهمترین راه‌هایی دفعی بدن از طریق دستگاه گوارش است که دفع نامناسب از این طریق بیماری یبوست نام دارد.

وی افزود: یبوست از دیدگاه طب ایرانی "ام‌امراض" یعنی مادر بیماری‌ها نامیده می‌شود, در بسیاری از منابع طب جدید، دفع کمتر از سه بار در هفته یبوست واقعی در نظرگرفته می‌شود حال آنکه در دیدگاه طب ایرانی دفع باید مطابق با وعده‌های غذایی اصلی هر فرد صورت گیرد همچنین قوامی بسیار نرم (مانند عسل خام‌) داشته باشد در نتیجه دفع کمتر از دوبار در روز و هر‌گونه سختی و احساس فشار در زمان دفع، یبوست در نظر گرفته می‌شود و با توجه به این نکته آمار یبوست در جامعه بسیار بالا خواهد بود.

این متخصص طب ایرانی تصریح کرد: یبوست از جمله مشکلات شایع گوارشی به خصوص در جوامع صنعتی است, یبوست ممکن است ساختاری و عملکردی باشد به غیر از دوره نوزادی، شایع‌ترین علت یبوست عملکردی است که به آن ایدیوپاتیک یا "با علت ناشناخته" هم گفته می‌شود, یبوست عملکردی غیرپاتولوژیک بیشتر به علت حرکت روده‌ای دردناک و در نتیجه نگه داشتن مدفوع برای جلوگیری از یک اجابت مزاج ناخوشایند است.

عسکرفراشاع خاطرنشان کرد: صنعتی شدن، تغییر رژیم غذایی و بی‌حرکتی منجر به افزایش یبوست در جامعه شده است, مطالعات حاکی از آن است که بین اختلالات حرکتی دستگاه گوارش مثل یبوست مزمن و استرس‌های روانی از قبیل افسردگی و نگرانی نیز ارتباط وجود دارد.

وی توضیح داد: در طب ایرانی به یبوست، "اعتقال بطن" گفته می‌شود البته منظور از اعتقال بطن نوعی از یبوست است که در آن مدفوع به علل مختلف سفت شده و به علت سختی مدفوع، عبور آن از مجاری گوارشی به سختی صورت می‌گیرد.

این متخصص طب ایرانی اضافه کرد: نوع دیگری از یبوست وجود دارد که به دلیل تنبلی دستگاه گوارش ایجاد  شود, این نوع یبوست معمولاً ناشی از غلبه سردی بر امعا یا روده و معده است که در حالت شدید آن سردی به کبد نیز کشیده شده و در این حالت اصطلاحاً "حصر بطن" ایجاد می‌شود.

عسکرفراشاه ادامه داد: در این نوع با وجود قوام مناسب مدفوع به علت وجود رطوبت در امعا، فواصل بین اجابت مزاج طولانی می‌شود؛ هرچند که ممکن است بیمار در دفع مدفوع مشکلی نداشته باشد, آنچه بیشتر دیده می‌شود آمیزه‌ای از این دو حالت را دارند.


این متخصص طب ایرانی گفت: به علت مزمن بودن بیماری یبوست در نوع دوم نیز علی‌رغم وجود رطوبت کافی، با کمترین تغییرات در زندگی از جمله استرس‌های روانی، مسافرت و کاهش فیبر غذایی روزانه دچار خشکی مدفوع و به دنبال آن درد و فشار هنگام اجابت مزاج می‌شوند وقتی مواد دفعی در زمان مناسب از روده‌ها خارج نشود امکان بازجذب و بازگشت آنها به دستگاه گردش خون وجود دارد.

وی یادآور شد: یبوست هم به دلیل ایجاد حس ناخوشایند و هم به دلیل دفع نشدن مواد زاید علاوه بر تاثیرات منفی جسمی می‌تواند به شدت بر حالات روانی فرد نیز اثر منفی بگذارد, داروهای رایج درمان قطعی یبوست نیستند و به محض قطع آنها شاهد برگشت یبوست هستیم؛ بسیاری از این داروها با عوارضی چون نفخ و تهوع همراهند و تاثیر آنها به تدریج کاهش می‌یابد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha