یکشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۶
کد خبر: 238015

نگاهی به خودتان بیندازید. نکند تغییرات هورمونی که به‌خاطر شرایط آب‌وهوایی در بدن‌تان اتفاق افتاده، شما را گرفتار افسردگی فصلی کرده باشد!

راه‌های فرار از افسردگی فصلی را بشناسید

سلامت نیوز: نگاهی به خودتان بیندازید. نکند تغییرات هورمونی که به‌خاطر شرایط آب‌وهوایی در بدن‌تان اتفاق افتاده، شما را گرفتار افسردگی فصلی کرده باشد!

به گزارش سلامت نیوز به نقل از هفته نامه آتیه نو، خسته‌اید. امروز هم مثل دیروز، خسته‌اید. انگار قرار نیست که این احساس آزاردهنده، حتی در روزهای تعطیلی که به مبل خانه‌تان پناه برده‌اید، شما را رها کند. با زمین و زمان، سر جنگ دارید؛ زندگی این روزهای‌تان، کسالت‌بارتر از چیزی شده که انتظارش را داشتید و حتی میلی به معاشرت با دوستان، وقت‌گذرانی با همکاران یا قدم‌زدن در خیابان ندارید. نگاهی به خودتان بیندازید. نکند تغییرات هورمونی که به‌خاطر شرایط آب‌وهوایی در بدن‌تان اتفاق افتاده، شما را گرفتار افسردگی فصلی کرده باشد!


هر صبح، دوش بگیرید
روزتان را با دوش آب گرم شروع کنید تا در همان ابتدای روز، کسالت و افسردگی، از روان‌تان شسته شود. آرام‌گرفتن بدن شما زیر جریان آب، می‌تواند وضعیت روان‌تان را بهتر کند و شما را برای آغازکردن روز آرام‌تری آماده کند.

به کاهو پناه ببرید
کم‌شدن تحرک شما در روزهای سرد، نه تنها وزن‌تان را بیشتر می‌کند، بلکه احتمال افسرده‌شدن‌تان را هم افزایش می‌دهد. در این شرایط، بهتر است با کمک رژیم غذایی کم‌چرب و سالم، وضعیت جسم و روان‌تان را بهبود ببخشید. مصرف سبزیجات تازه مانند انواع کلم، کاهو، سبزیجات برگ‌سبز و میوه‌های حاوی ویتامین C، می‌تواند حال روان‌تان را بهتر کند و به کاهش چربی‌های انباشته‌شده در شکم و پهلو‌های‌تان هم کمک کند. از طرف دیگر، در این فصل بهتر است کمتر شکر و شیرینی‌جات و خوراکی‌های حاوی کافئین مصرف کنید تا احتمال مضطرب‌شدن و کج خلقی‌تان، کمتر شود.

کمک کنید
احساس خوشایند موثربودن، حال روان شما را بهتر می‌کند. به همین دلیل بهتر است در آستانه سال نو و در روزهای سرد پایان سال، با کمک‌کردن به دیگران، حال روان‌تان را بهتر کنید. اگر یک عابر مانده زیر باران را با اتومبیل‌تان برسانید؛ اگر برای یک کودک کم‌بضاعت، لباس عید بخرید یا به مادربزرگ‌تان در خانه‌تکانی کمک کنید، احساس بهتری نسبت به خود خواهید داشت.

گروهی ورزش کنید
ورزش‌کردن، یکی از موثرترین راه‌ها برای بهبود خلق و خو و کاهش افسردگی است. البته اگر سراغ ورزش‌های گروهی بروید، قطعا روان‌تان در شرایط بهتری قرار می‌گیرد. بررسی‌های انجام‌شده نشان داده است که در جمع ورزش‌کردن، خندیدن، خاطره تعریف‌کردن و خلاصه وقت‌گذرانی با آدم‌های مثبت‌اندیش، سلامت روان را بیشتر می‌کند و احتمال افسرده‌شدن را کاهش می‌دهد. به گفته محققان، انجام تمرین‌های
کششی-تمرکزی مانند یوگا، پیلاتس و تای‌چی و همچنین ورزش‌کردن در فضای باز و در کنار گروهی از ورزشکاران، به کاهش افسردگی کمک می‌کند.

به گربه‌های پارک، غذا بدهید
وقت‌گذراندن با حیوانات اهلی، راه خوبی برای فرار از افسردگی و بهبود خلق و خوست. اگر در آپارتمان‌تان، امکان نگهداری پرندگان یا دیگر حیوانات اهلی را ندارید، از گربه‌هایی که در روزهای سرد، به سختی برای خود غذایی دست و پا می‌کنند، کمک بگیرید. این حیوانات که با اشتیاق به مهربانی شما پاسخ می‌دهند، احساس خوشایند موثربودن را در شما تقویت کرده و افسردگی‌تان را کاهش می‌دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha