یك فوق تخصص اطفال گفت‌: زمانی كه كودك در هنگام شب از شیر به ‌خصوص شیر خشك تغذیه می‌كند، اسید لاكتیك در دهان تولید می‌شود كه بر مینای دندان اثر سوء گذاشته و در نهایت موجب سیاه شدن دندان شیرخوار می‌شود.

سلامت نیوز :یك فوق تخصص اطفال گفت‌: زمانی كه كودك در هنگام شب از شیر به ‌خصوص شیر خشك تغذیه می‌كند، اسید لاكتیك در دهان تولید می‌شود كه بر مینای دندان اثر سوء گذاشته و در نهایت موجب سیاه شدن دندان شیرخوار می‌شود.

احمد هاشمی در گفت‌وگو با  فارس  در خصوص بهداشت دهان و دندان در كودكان شیرخوار اظهار داشت: از بدو تولد، دهان نوزاد در معرض محیط كانال زایمانی، اطاق عمل و محیط خارج قرار می‌گیرد و با میكروب‌های مختلف نیز در تماس است؛ پس از دوران شیرخوارگی نیز عادات غذایی، سوء تغذیه، تماس با میكروب‌های ضعیف و عواملی دیگر در سلامت دندان كودكان مؤثر است.

وی با بیان اینكه از 6 ماهگی، رویش دندان در كودكان آغاز می‌شود، افزود: پوسیدگی دندان در شیرخوارانی كه از شیر خشك تغذیه می‌كنند، بیشتر دیده می‌شود؛ زمانی كه كودك در هنگام شب از شیر به‌خصوص شیر خشك تغذیه كند، اسید لاكتیك در دهان تولید شده و همین امر بر مینای دندان اثر سوء می‌گذارد و در نهایت موجب سیاه شدن دندان شیرخوار می‌شود البته سیاه شدن دندان در شیرخورانی كه از شیر مادر تغذیه می‌كنند بسیار كمتر دیده می‌شود و حتی در بعضی از اوقات نیز دیده نمی‌شود.

هاشمی اضافه كرد: به دلیل اینكه سیستم دفاعی بدن نوزاد ناقص است، تجمع میكروب‌ها در دهان شیرخوار بیشتر می‌شود و از طرفی در هنگام رویش دندان، تعداد این میكروب‌ها افزایش می‌یابد و همین مسئله موجب آسیب رسیدن به دندان‌ها خواهد شد.

وی با بیان اینكه در هنگام خواب، بزاق دهان كمتر می‌شود، افزود: ترشح بزاق موجب شست‌وشوی دهان می‌شود همچنین ماده‌ای در دهان وجود دارد كه میكروب‌ها را كاهش داده و از بین می‌برد؛ از آنجایی كه بزاق دهان در شب كاهش می‌یابد میكروب‌های محافظ دهان غیر فعال شده و همین مسئله بر روی دندان‌ها تأثیر می‌گذارد همچنین این موضوع ممكن است موجب خشكی دهان شود و در نهایت خرابی دندان شیرخوار را به دنبال داشته باشد.

این فوق‌تخصص اطفال در پایان خاطرنشان كرد: توصیه می‌شود مادران پس از شیر دادن، مقداری آب به شیرخوار بدهند چرا كه این كار می‌تواند در پیشگیری از خرابی دندان‌های شیرخوار مؤثر باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha