استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به کاهش موارد مرگ و میر بر اثر سرطان پستان در ایران، گفت: در 20 سال گذشته، موارد فوتی بر اثر این بیماری در کشور حدود 20 درصد کاهش یافته است.

کاهش 20 درصدی مرگ و میر ناشی از سرطان پستان در ایران

سلامت نیوز: استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به کاهش موارد مرگ و میر بر اثر سرطان پستان در ایران، گفت: در 20 سال گذشته، موارد فوتی بر اثر این بیماری در کشور حدود 20 درصد کاهش یافته است.

به گزارش سلامت نیوز، دکتر حمیدرضا میرزایی در گفت و گو با ایرنا افزود: البته در این مدت، کاهش مرگ و میر در اغلب کشورهای دنیا رخ داده اما در ایران چشمگیرتر بوده و سبب افزایش متوسط عمر بیماران شده است.
وی ادامه داد: مرگ و میر ناشی از این بیماری در ایران تقریبا به اندازه کشورهای دیگر دنیا شده است و به نظر می رسد بین 10 تا 15 درصد بیماران بر اثر این بیماری جان خود را از دست می دهند.
میرزایی همچنین بر لزوم پیشگیری از این بیماری تاکید کرد و گفت: در صورتی که بیماری در مراحل اولیه شناسایی شود و بیمار به پزشک مراجعه کند، 90 تا 95 درصد، بیماری ریشه کن خواهد شد.
وی ادامه داد: چاق نشدن، استفاده نکردن از دخانیات و مشروبات الکلی و فعالیت مناسب بدنی و به خصوص تغذیه مناسب تا حدی زیادی می تواند از بروز سرطان پستان جلوگیری می کند.
متخصص رادیوتراپی و انکولوژی، عوامل ابتلا به این بیماری را به دو دسته ژنتیکی و محیطی تقسیم کرد و گفت: به نظر می رسد نقش عوامل محیطی در ابتلا به این بیماری از عوامل ژنتیکی بیشتر باشد.
وی، آلودگی های هوایی، غذایی و محیطی، استرس، عوامل هورمونی، نداشتن فعالیت فیزیکی مناسب و چاقی را از عوامل خطر ابتلا به این بیماری اعلام کرد و گفت: به نظر می رسد نداشتن فعالیت فیزیکی و چاقی از مهمترین عوامل ابتلا به سرطان پستان هستند.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تاکید کرد: جامعه ما به سمت چاقی پیش می رود که این موضوع می تواند برای افراد مشکلات عدیده ای از جمله افزایش بروز سرطان پستان را در پی داشته باشد.
میرزایی همچنین بر لزوم پیروی از تغذیه سالم و کاهش مصرف چربی ها در جامعه تاکید کرد و گفت: مصرف برخی از چربی ها باید از غذاهای روزانه حذف شود و به جای آن میوه و سبزی بیشتری مصرف کنیم تا خطر ابتلا به این بیماری را کاهش دهیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha