فلوشیپ جراحی سرطان مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: استفاده از رادیوتراپی هنگام جراحی در بیماران مبتلا به سرطان یک شیوه جدید درمانی است که نیاز به پرتودرمانی بعد از جراحی را برطرف کرده یا به حداقل می رساند.

رادیوتراپی حین جراحی نیاز بیماران سرطانی به پرتودرمانی راکاهش می دهد

سلامت نیوز:فلوشیپ جراحی سرطان مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: استفاده از رادیوتراپی هنگام جراحی در بیماران مبتلا به سرطان یک شیوه جدید درمانی است که نیاز به پرتودرمانی بعد از جراحی را برطرف کرده یا به حداقل می رساند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، رادیوتراپی یا پرتودرمانی (radiotherapy) یکی از روش های مهم درمانی در بیماران سرطانی است. پرتودرمانی به درمان بیماری با استفاده از پرتوهای نافذ مانند پرتوهای ایکس و الکترون می گویند که با استفاده از دستگاه های شتاب دهنده به محل موردنظر تابیده شده یا از داروهایی که حاوی مواد نشاندار هستند، ساطع می‌شوند.


در پرتودرمانی از پرتوهای یون ساز برای از بین بردن یا کوچک کردن بافت‌های سرطانی و جلوگیری از عود تومور استفاده می شود.
پرتودرمانی حین جراحی به این صورت است که جراح درحالی که تومور را از بدن بیمار خارج می کند، برای جلوگیری از عود مجدد تومور با همکاری تیم درمانی ازجمله متخصصان رادیوتراپی، فیزیک هسته ای و بیهوشی و با استفاده از دستگاه شتابدهنده که در اتاق عمل قرار دارد، پرتودرمانی راکه فقط چند دقیقه طول می کشد، انجام می دهد و محل جراحی بسته می شود.


از این روش درمانی در حالی استفاده می شود که بافت بیمار باز بوده و پرتوهای یون ساز به طور مستقیم به بافت سالم به دلیل احتمال عود مجدد تابانده می شود که علاوه بر این سلول های سرطانی باقی مانده را نیز تخریب می کند تا از بازگشت بیماری جلوگیری شود.
دکتر حسن معیری روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا با اشاره به اینکه این روش نوین راهکاری مناسب برای کاهش نیاز به پرتودرمانی بعد از جراحی است، گفت: در حال حاضر بیشتر بیماران سرطانی بعد از جراحی و شیمی درمانی، نیاز به چند هفته رادیوتراپی دارند که با استفاده از این روش حین جراحی و در هنگامی که بیمار در حال بیهوشی است، این اقدام درمانی انجام می شود.


وی اظهار کرد: استفاده از این روش علاوه بر اینکه به نفع بیمار است، موجب کاهش هزینه های درمانی بیماران، دسترسی به خدمات درمانی بهتر، کاهش درد و رنج بیمار و در نهایت عدالت در توزیع خدمت رسانی به بیماران و در بسیاری از موارد سبب تاثیرگذاری مفیدتر نسبت به روش های درمانی معمول می شود.
معیری ادامه داد: هرچند فناوری رادیوتراپی هنگام جراحی را می توان در بسیاری از سرطان ها مانند سرطان های داخل شکم و سارکوم ها نیز استفاده کرد اما به دلیل شیوع سرطان سینه و قابلیت بهتر این روش، در درمان این نوع از سرطان بیشتر استفاده می شود و در تمام دنیا بیشترین استفاده را برای بیماران مبتلا دارد.
وی گفت: با بهره گیری از این روش می توان با کمترین آسیب، بهترین خدمات را به بیمار ارائه کرد تا علاوه بر کاهش درد، شاهد افزایش طول عمر بیمار نیز باشیم.

** بهره گیری از فناوری رادیوتراپی حین جراحی در سه شهر ایران
فلوشیپ جراحی سرطان مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، به بهره گیری از فناوری رادیوتراپی حین جراحی در سه شهر کشور اشاره کرد و گفت: این روش درمانی در شهرهای تهران (بیمارستان های خاتم الانبیا و شهدای تجریش)، شیراز و مشهد استفاده می شود.
معیری ادامه داد: این روش برای اولین بار در مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی مورد استفاده قرار گرفت و در کشور در حال گسترش است.
وی اظهار کرد: هرچند در منطقه خاورمیانه در این زمینه پیشرو هستیم و این مرکز به عنوان نماینده منطقه محسوب می شود اما از آنجایی که این روش از سالها پیش در برخی کشورهای اروپایی و آمریکایی کاربرد یافته است، باید با شتاب بیشتری در این مسیر حرکت کنیم.
معیری به برخی فعالیت های مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اشاره کرد و گفت: این مرکز علاوه بر خدمات درمانی، فعالیت های تحقیقاتی و آموزشی بسیار گسترده ای انجام می دهد تا توانایی های علمی تازه ای در پیشبرد شیوه های نوین درمانی در دنیا داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha