ریزگردها نه‌تنها خود تهدیدی جدی برای سلامتی به‌شمار می‌آیند، بلکه می‌توانند محملی باشند برای انتقال ویروس‌ها، قارچ‌ها، میکروب‌ها و حتی فلزات سنگین مانند روی و آرسنیک به درون سیستم تنفسی انسان و موجب تحریک و التهاب سیستم تنفسی شوند.

هشدار فوق‌تخصص ریه بیمارستان اهواز درباره عواقب تداوم آلودگی هوا

سلامت نیوز:ریزگردها نه‌تنها خود تهدیدی جدی برای سلامتی به‌شمار می‌آیند، بلکه می‌توانند محملی باشند برای انتقال ویروس‌ها، قارچ‌ها، میکروب‌ها و حتی فلزات سنگین مانند روی و آرسنیک به درون سیستم تنفسی انسان و موجب تحریک و التهاب سیستم تنفسی شوند.

 
به گزارش سلامت نیوز به نقل از  تسنیم، محمد کرمی، فوق‌تخصص کلینیک ریه بیمارستان گلستان اهواز در گفت‌وگو با تسنیم نسبت به آثار تداوم آلودگی هوا بر سلامت مردم در استان خوزستان هشدار داد.

کرمی با بیان اینکه اثرات سوء ناشی از ریزگردها، به‌طور مشخص بر دستگاه تنفسی و گاه بر سیستم قلب و عروق بیماران، به‌وضوح مشهود است گفت: موضوعی که چند سال اخیر استانهای غربی کشور و بیش از همه، استان خوزستان را درگیر خود کرده، موضوع ریزگردهاست که به‌مرور و با تکرار و شدت این پدیده، به مشکل بزرگی بدل شده است.

وی ادامه داد: ریزگردهای موجود در هوا معمولاً از ترکیبات مختلفی تشکیل شده‌اند، اما به‌طور کلی اندازه‌ ذرات معلق در هواست که بر شدت ابتلای شهروندان به بیماری‌های تنفسی اثرگذار است. ذراتی که اندازۀ آنها بیش از 10 میکرون باشد معمولاً در مجاری فوقانی تنفسی یعنی بینی و دهان توسط مژک‌ها و مخاط تصفیه شده و عبور نمی‌کنند اما مهمتر از همه ذرات ریزتر، یعنی با اندازه‌های زیر 5 میکرون و به‌خصوص کوچکتر از 2.5 میکرون هستند که نه‌تنها از مجاری فوقانی تنفسی، بلکه به‌راحتی می‌توانند از سد دفاعی ریه هم بگذرند و به پایین‌ترین قسمت دستگاه تنفسی یعنی آلوئول‌ها (کیسه‌های هوایی) نفوذ کرده و موجب بروز بیماریهای پیشرفته‌تری شوند.

کرمی یادآور شد: این ریزگردها نه‌تنها خود تهدیدی جدی برای سلامتی به‌شمار می‌آیند، بلکه می‌توانند محملی باشند برای انتقال ویروس‌ها، قارچ‌ها، میکروب‌ها و حتی فلزات سنگین مانند روی و آرسنیک به درون سیستم تنفسی انسان و موجب تحریک و التهاب سیستم تنفسی شوند که اثرات اولیه آن در دستگاه تنفس فوقانی معمولاٌ با خارش، گرفتکی و آبریزش بینی و همچنین ریزش اشک مشهود است.

وی افزود: اگرچه ذرات درشت‌تر موجب آزار بیمار می‌شوند لکن چندان مهم نیستند، اما بسیاری از بیماران مبتلا به مشکلات زمینه‌ای دستگاه تنفسی مانند آسم، برونشیت، فیبروز ریه، آمفیزن و برونشکتازی کسانی هستند که از این ریزگردها، بدترین ناراحتی و آسیب را می‌بینند، زیرا عوامل فوق به‌صورت ریسک‌فاکتور، موجب تشدید و بروز بیماریهای عمده‌تر می‌شوند مثلاً یک فرد مبتلا به آسم یا یک بیمار سیگاری مبتلا به سیوپیدی (انسداد مزمن ریه)، علاوه بر اینکه خود دچار ناراحتی است، ریزگردها نیز باعث تشدید بیماری در وی می‌شوند.

فوق‌تخصص کلینیک ریه بیمارستان گلستان اهواز همچنین گفت: گاه افرادی هستند که بیماری‌های زمینه‌ای به‌صورت خاموش در بدن آنها نهفته است اما معضل آلودگی هوا به‌یک‌باره دیگر اختلالات زمینه‌ای را هم در آنها پدیدار می‌نماید که البته متأسفانه تعداد این بیماران کم نیست.

وی با بیان اینکه ریسک فاکتورهای زمینه‌ای که از آنها نام برده شد، با ورود آلودگی به دستگاه تنفس تحتانی، تحریک و خس‌خس سینه را به‌دنبال دارند و موجب بروز آسم و پنومونی (عفونت مزمن ریوی) شده و در درازمدت با ایجاد یک سیکل التهابی و حتی تغییرات ژنی، ممکن است در ابتلاء فرد به کنسرهای ریه (سرطان) مؤثر باشند گفت: بنابراین با تمام مشکلات و عوارضی که آلودگی هوا و ریزگردها می‌توانند حیات بشری در استان خوزستان را تهدید کنند، شایسته است تمام دستگاه‌ها و نهادهای ذی‌ربط و مسئول برای حذف سایۀ این پدیدۀ شوم از زندگی مردم بکوشند.

کرمی تأکید کرد: لازم است بیماران ریوی که در محدودۀ خطر قرار دارند (مبتلایان به آسم، کودکان، زنان باردار و افراد مسن) شناسایی شوند و تا حد ممکن از تماس با هوای آلوده اجتناب کنند، از ماسک‌های مناسب استفاده کرده و حتی المقدور از منزل خارج نشوند.

وی افزود: اگرچه ماسک‌های معمولی برای جلوگیری از ذرات درشت به دستگاه تنفس فوقانی مفید هستند اما بهتر است برای جلوگیری از ذرات ریز و خطرناک‌تر، حتماً از ماسک استاندارد N95 استفاده شود چرا که این ماسک قادر است تا 95 درصد ذرات معلق در هوا را تصفیه کند. ماسک‌های معمولی نهایتاٌ تا 2 ساعت و ماسک‌های استاندارد N95 تا 24 ساعت اعتبار مصرف دارند و پس از این مدت باید تعویض شوند.

کرمی در پایان یادآور شد: به‌هنگام بروز آلودگی هوا افزایش میزان مصرف مایعات و لبنیات و به‌ویژه شیر برای کمک به دفع آلودگی کمک می‌کند. دستگاه‌های تصفیه هوای موجود در بازار اگر از لحاظ فنی و مکانیزم عملکرد، مورد تأیید قرار داشته باشند می‌توانند اثربخش باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha