حوالی ظهر دیروز یک بالگرد سپاه دم هواپیما را در نزدیکی قله «پازنپیر» رویت کردند پهپادهای نظامی با کمک ماهواره کشورهای همسایه مختصات دقیق سقوط را مشخص کردند ١٠٠ نفر از نیروهای جست‌وجو در کوهستان هلال‌احمر برای انتقال اجساد به محل سقوط هواپیما اعزام شدند

«آسمان» زیر برف ها پیدا شد

سلامت نیوز: تکه‌هایی از لاشه هواپیمای آسمان بالاخره نمایان شد. در سومین روز از عملیات جست‌وجو، نیروهای امدادونجات حاضر در ارتفاعات دنا توانستند قسمت‌هایی از ATR٧٢ را در ارتفاع ٤‌هزار متری کوه دنا شناسایی کنند. آنها با مشخص شدن محل سقوط هواپیما، خودشان را به محل مورد نظر رساندند و تعدادی از جانباختگان این حادثه را از میان برف و یخ بیرون کشیدند. هنوز آمار دقیقی از پیکرهای پیدا شده در دست نیست، اما برخی اخبار از رویت‌شدن پیکر ٣٠ سرنشین این هواپیما حکایت دارد.


به گزارش سلامت نیوز، شهروند نوشت: بالگرد متعلق به سپاه حوالی ساعت ١١ دیروز با مساعد شدن نسبی هوا در منطقه، بخش‌های انتهایی این هواپیما را در چندمتری قله «پازنپیر» پیدا کرد. نیروهای امدادی که از سه روز پیش در این منطقه حاضر بودند با تأیید این خبر از جبهه‌های مختلف به سمت نقطه مورد نظر حرکت کردند تا کار جست‌وجو و انتقال اجساد این پرواز ناتمام هواپیمایی آسمان را انجام دهند. نیروهای هلال احمر که از دقایق اولیه وقوع حادثه در منطقه حضور یافتند ظهر دیروز ١٠٠ نفر از نیروهای تجسس برف و یخ را برای انتقال اجساد به ارتفاعات دنا روانه کردند. نیروهایی که به گفته مسئولان هلال احمر به احتمال زیاد تعدادی از آنها شب را در همان ارتفاعات سپری می‌کنند.  محل برخورد این هواپیما در شیب تند قله پوشیده از برف، صعود به ارتفاع بالای ٣٧٠٠متری و دمای منفی ٢٠درجه در برف و یخ همراه با وزش باد شدید کار را برای رسیدن به محل سقوط هواپیما دشوار کرده است.

با وجود این، نفرات زیادی در قالب تیم‌های مختلف امداد کوهستان راه سخت و پرمخاطره این قله را در پیش گرفته‌اند تا به پیکرهای سرنشینان این هواپیما برسند و هرچه سریع‌تر آنها را از کوه پایین بیاورند. اما همه نیروهای امدادی فرصت زیادی برای پیدا کردن اجساد ندارند، چراکه براساس اعلام هواشناسی، شرایط جوی این منطقه از اواخر روز سه‌شنبه مجددا تغییر کرده و افزایش ابر و مه همراه با بارش برف مانع صعود به ارتفاع و انتقال اجساد می‌شود. به همین دلیل هم احتمال دارد که کار انتقال اجساد چندین روز طول بکشد. به گفته یکی از کوهنوردان محلی، امکان شناسایی برخی اجساد به دلیل بارش برف و یخ‌زدگی وجود ندارد و قسمت اعظم هواپیما و برخی از اجساد زیر برف رفته‌اند که پیدا کردن آنها نیازمند اکیپ‌های مجرب است. هنوز علت این حادثه و دلیل برخورد این هواپیما با کوه به‌درستی مشخص نیست، اما تا این‌جای کار، مرگ همه سرنشینان پرواز ٣٧٠٤ قطعی است. این هواپیما متعلق به شرکت هواپیمایی آسمان صبح یکشنبه از فرودگاه مهرآباد تهران پرواز کرد، اما دقایقی قبل از فرود در فرودگاه یاسوج به دلیل نامشخصی از صفحه رادار محو شد.


پیدا شدن دم «آسمان» در ارتفاع ٤‌هزار متری


این اتفاق حدودا ساعت ٩:٣٠ روز یکشنبه رخ داد، اما نامشخص بودن مکان دقیق سقوط و شرایط بد جوی محل حادثه، کار را برای همه مشکل کرد. نیروهای هلال‌احمر، تیم‌های متعدد کوهنوردی و صخره‌نوردی، نیروهای نظامی ارتش و سپاه و همه افراد و ارگان‌های امدادی که خودشان را به محل تقریبی سقوط هواپیما رسانده بودند، به‌دنبال راهی برای یافتن ردی از هواپیما و سرنشینان آن بودند، اما شرایط نامناسب جوی مانع بزرگی بود. عملا بالگردهای شناسایی امکان پرواز نداشتند. تیم‌های زمینی هم به‌سختی توانستند خودشان را به چند نقطه احتمالی که گفته می‌شد هواپیما در آن‌جا سقوط کرده است، برسانند، اما همه این تلاش‌ها بی‌نتیجه بود. حتی اخباری درخصوص مکان‌یابی اشتباه محل سقوط و کمک از ماهواره‌های کشورهای دیگر هم مطرح شد، اما درنهایت حوالی ساعت ١١ ظهر دیروز تلاش‌ها نتیجه داد و بخش‌هایی از این هواپیما در ارتفاعات دنا دیده شد.

دم هواپیما با نشان شرکت هواپیمایی آسمان تاکنون واضح‌ترین تصویری است که از این هواپیما به دست آمده است؛ تصویر هوایی که توسط یکی از بالگردهای متعلق به نیروی هوافضای سپاه گرفته شده است. کاپیتان علی فراهانی، خلبان این بالگرد که موفق به یافتن لاشه این هواپیما شد، در توضیح بیشتر گفت: «صبح سه‌شنبه وارد منطقه مورد نظر شدیم و از زمانی که گشتزنی را شروع کردیم یک ساعت بعد موقعیت سقوط هواپیما را پیدا کردیم و آن را گزارش دادیم. ما در ابتدا لکه‌ای دیدیم و بعد هم تعدادی از قطعات هواپیما را مشاهده کردیم که درنهایت تأیید شد محل برخورد بوده است. چیزی از هواپیما باقی نمانده بود و لاشه آن خیلی ریز شده بود. ارتفاع بالگرد را کم کردیم و توانستیم قطعاتی بیابیم که متعلق به بدنه هواپیماست و به همین دلیل احتمال زنده ماندن سرنشینان پس از برخورد وجود ندارد.» این خلبان باتجربه درباره موقعیت برخورد هواپیما با کوه و دلایل احتمالی آن هم گفت: «موقعیت سقوط در مسیر پروازی هواپیما قرار داشت. نمی‌دانیم چرا ارتفاع هواپیما کم شده اما مشخص است که این هواپیما دقیقا به نوک قله برخورد کرده است. ارتفاع هواپیمای ATR٧٢ که در موقعیت بالای ٤‌هزار متری لاشه آن پیدا شد، در حالت عادی باید تا ٢‌هزار پا بالاتر از این می‌بود ولی احتمالا اتفاقی افتاده که ارتفاع هواپیما کم شده است. اگر ۵۰ متر بالاتر بود، می‌توانست قله را رد کند ولی ممکن است جریان هوا هواپیما را به پایین کشانده باشد، البته تا زمانی که جعبه سیاه پیدا نشود علت وقوع حادثه مشخص نمی‌شود.»


تلاش نیروهای امدادی برای انتقال اجساد تا قبل از بارش‌های جدید


با تأیید خبر پیدا شدن لاشه هواپیما در ارتفاعات شمالی منطقه نوقل، نیروهای امدادی حاضر در منطقه به سمت محل مورد نظر حرکت کردند. همزمان چند بالگرد هم با پرواز در منطقه بهترین و سریع‌ترین مسیر دسترسی به نقطه مورد نظر را شناسایی کردند و به نیروهای زمینی اطلاع دادند. نیروهای امدادی در تلاش بودند تا قبل از غروب آفتاب سه‌شنبه حداقل تعدادی از جانباختگان این حادثه را از ارتفاعات به پایین منتقل کنند، اما به گفته سردار «مجتبی فدا» جانشین سپاه صاحب‌الزمان(عج) اصفهان با توجه به محل قرارگیری اجساد و شرایط جوی، عملیات انتقال اجساد زمان می‌برد. مرتضی سلیمی، رئیس سازمان امدادونجات هلال‌احمر هم گفت: «تیم‌های امدادی به منطقه سقوط هواپیما منتقل و پس از هلی‌برد، کار جست‌وجو برای پیدا کردن اجساد آغاز می‌شود.» او اضافه کرد: «۱۰۰نفر تیم برف و یخ در منطقه داریم که همه در همین منطقه مترکز شده‌اند و ۲۱۴ نفر نیز به‌عنوان تیم پشتیبان در منطقه حضور دارند. با توجه به شرایط جوی و محل قرارگیری هواپیما تعدادی از نیروها شب را در اتفاعات سپری می‌کنند و از صبح چهارشنبه عملیات را ادامه می‌دهند.» در همین حال احمدی، استاندار کهگیلویه‌وبویراحمد از تلاش برای انتقال اجساد تا قبل از ورود سامانه بارشی جدید به این منطقه خبر داد و در این‌باره گفت: «ما برنامه‌ریزی کرده‌ایم که از طریق تکاوران ارتش، سپاه و سایر دستگاه‌های امدادی به محل موردنظر برسیم و بتوانیم با استفاده از هلی‌برد اجساد را به پایین قله منتقل کنیم. براساس برنامه، پس از رسیدن اجساد به شهر یاسوج آنها را به محل مشخص شده منتقل کنیم تا در فاصله کوتاه موضوع مدیریت شود.

اما با توجه به این‌که تا آخر وقت سه‌شنبه سامانه‌ بارشی جدیدی از سمت شمال غرب به کشور وارد می‌شود و تا اواخر روز سه‌شنبه به این استان می‌رسد، مسئولان تلاش می‌کنند در فاصله زمانی کوتاهی با کمک تکاوران ارتش، هوافضای سپاه، بسیج و هلال‌احمر اجساد سرنشینان هواپیمای تهران-یاسوج را به پایین قله منتقل کنند.» اما انتقال اجساد توسط بالگرد یکی از گزینه‌های احتمالی این عملیات است که به گفته غفور راستین، رئیس مرکز فوریت‌های پزشکی استان اصفهان شرایط جوی و وضع توپوگرافی منطقه تاکنون مانع انجام آن شده است. او در توضیح بیشتر درخصوص کار انتقال اجساد گفت: «در محل سقوط هواپیما دو متر برف وجود دارد و از وضع اجساد جانباختگان اطلاعی در دست نیست. اوضاع جوی و موقعیت توپوگرافی تاکنون اجازه نشستن بالگرد در منطقه سقوط هواپیمای تهران - یاسوج را نداده است، اما باز هم بررسی‌ها درحال انجام است و بالگرد اورژانس هم در منطقه مستقر است که اگر امکان فرود فراهم شد سریعا در منطقه حضور یابد. اگر بالگرد در منطقه مورد نظر پیداشدن لاشه بتواند فرود بیاید، می‌توانیم اجساد را از طریق بالگرد جابه‌جا کنیم، اما تا این لحظه امکان فرود در آن منطقه برای بالگردها وجود ندارد.»


آخرین اقدامات قضائی سقوط آسمان


در همین‌ حال حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین مزارعی، رئیس‌کل دادگستری کهگیلویه و بویراحمد از انجام کلیه امور قضائی و پزشکى قانونى مربوط به جانباختگان این حادثه در در کهگیلویه و بویراحمد خبر داد و در این‌باره گفت: «انجام کلیه امور قضائی و پزشکى قانونى جانباختگان سانحه هوایی تهران‌‌–‌‌یاسوج با هماهنگی رئیس‌کل دادگستری استان اصفهان و نیابت قضائی در کهگیلویه و بویراحمد انجام می‌شود.» او اضافه کرد: «همچنین با پزشکى قانونى استان فارس هماهنگى‌های لازم انجام شده است تا ضمن اعزام تیمى از پزشکى قانونى آن استان به همراه گروه اعزامى از استان کهگیلویه و بویراحمد به محل وقوع حادثه، دو تیم دیگر را نیز در استان کهگیلویه و بویراحمد مستقر كنند.» همچنین محمدحسین آقایی، معاون رئیس‌کل دادگستری استان اصفهان از انجام تحقیقات قضائی پیرامون مسائل سقوط هواپیمای تهران‌-یاسوج خبر داد. به گفته آقایی که در همان نخستین ساعت سقوط این هواپیما در رأس تیم قضائی که از استان اصفهان در محل حادثه حاضر شده است، با تشکیل پرونده قضائی این حادثه تحقیقات مقدماتی از شاهدان عینی، ساکنان محلی، کارشناس حوادث هوایی و نماینده شرکت هواپیمایی آسمان توسط بازپرس ویژه انجام شده است.


شناسایی مختصات محل سقوط آسمان با کمک ارتش و سپاه


از همان ساعت‌های اولیه سقوط این هواپیما نیروهای نظامی آمادگی خود را برای ورود به عملیات امدادو نجات اعلام کردند. شناسایی محل دقیق سقوط هواپیما شاید مهمترین اقدامی بود که بخش عمده آن بر عهده نیروهای نظامی قرار گرفت. ارتش، سپاه و سازمان هوا‌فضای کشور با همکاری کشورهای همسایه و کمک ماهواره‌های فضایی سعی در به دست آوردن مختصات دقیق محل سقوط داشتند. تلاش‌ها بالاخره با پیدا‌کردن لاشه‌های هواپیمای ATR٧٢ از سوی بالگرد هوافضای سپاه به نتیجه رسید. سردار سرتیپ دوم پاسدار رمضان شریف سخنگو و مسئول روابط‌عمومی کل سپاه در توضیح روند عملیات شناسایی هواپیمای آسمان گفت: «از همان لحظه اول که خبر ناپدید شدن هواپیما از صفحه رادار اعلام شد، با توجه به حساسیت بالای موضوع یگان‌های سپاه ازجمله نیروی هوافضا تلاش کردند تا اطلاعاتی از شرایط و وضع هواپیما کسب کنند که در ابتدا مشخص شد این هواپیما در ارتفاعات کوه دنا سقوط کرده است. به دلیل شرایط جوی و برف‌و‌کولاک در منطقه عملیات جست‌وجو کار سخت و پیچیده‌ای بود که پس از استقرار دو پایگاه پهپادی سپاه در منطقه و پرواز پهپادها به‌رغم فضای مه‌آلود، بعد‌از‌ظهر دوشنبه این پهپادها تصاویری که تقریبا مختصات محل سقوط را مشخص می‌کرد، مخابره کردند. درنهایت هم صبح سه‌شنبه از ساعات ابتدایی صبح سردار حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه دو فروند بالگرد را به مختصات تقریبی به محل اعزام کردند که خوشبختانه بالگردها نقطه دقیق سقوط را شناسایی کردند.» او همچنین درباره دیگر اقدامات انجام‌شده از سوی سپاه در این حادثه گفت: «یگان‌های زمینی سپاه در استان‌های اصفهان و کهگیلویه و بویر‌احمد شامل تکاوران ورزیده صابرین و بسیجیان کوهنورد در این عملیات حضور دارند.

این افراد به همراه سایر کوهنوردان و قله‌نوردان محلی و منطقه‌ای حرکت خود را به سمت نقطه مشخص و لاشه هواپیما شروع کردند که با توجه به شرایط نسبتا پایدار جوی، احتمالا تا پایان امروز ادامه دارد. امیدواریم انتقال پیکرهای هموطنان عزیز جانباخته در این سانحه به‌سرعت انجام پذیرد.»در همین حال سرتیپ دوم تقی‌خانی، سخنگوی ارتش هم با اشاره به شناسایی محل سقوط هواپیمای آسمان گفت: «با تلاش دفتر وابسته نظامی ارتش جمهوری اسلامی ایران در کشور روسیه و با همکاری مقامات دفاعی این کشور و نیز وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و سازمان هواپیمایی کشوری از طریق انجام یک کار اطلاعاتی و فنی دقیق، ضمن مشخص‌کردن طول و عرض جغرافیایی تقریبی محل سقوط هواپیمای ATR، نقشه و عکس‌های هوایی مربوط به این محل در اختیار سازمان هواپیمایی و ستاد بحران کشور قرار گرفت.» او همچنین با اشاره به حضور نیروهای ارتشی در همان دقایق ابتدایی وقوع این حادثه گفت: «به دستور فرمانده کل ارتش در حال حاضر جانشین نیروی زمینی و فرمانده هوانیروز ارتش با دو فروند بالگرد و چند تیم نیروی مخصوص و اساتید کمیته تکاور شیراز در منطقه حضور دارند تا همکاری‌های لازم را با ستاد بحران انجام دهند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha