چهارشنبه ۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۲
کد خبر: 238212

با كودكان سوگوار و داغ دیده چگونه رفتار كنیم تا دچار آسیب های سلامت روان نشوند

با كودكان سوگوار چگونه رفتار كنیم؟

سلامت نیوز-*مهدی شاهمرادی: با توجه به اینكه سوگ در كودكان اگر مدیریت نشود می تواند اثرات بسیار قابل توجه و حتی دائمی در رشد و تكامل كودك بگذارد نحوه مواجه شدن كودك با این رویداد بسیار مهم می باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از عصرخبر، در زیر به نكات حائز اهمیتی كه رعایت آنها بسیار مهم می باشد اشاره می شود كه با انجام آن می توان مانع آسیب های بیشتری در كودكان شویم.


1.به هیچ وجه به كودك دروغ نگویید و نباید خبر مرگ را از كودكان دور نگه داریم و از جملاتی از قبیل "خدا آدمهای خوب را پیش خودش می برد" و "یا رفته سفر و بر می گردد" كه تاثیر مخربی بر  سلامت روان  كودك دارند، استفاده نكنید.


2.با فراهم نمودن و ایجاد بستری مناسب كودك را ترغیب كنیم كه در مورد مرگ سؤالاتی بپرسد و به هر سؤالی كه در این بین می پرسد جواب بدهید در واقع این روش بسیار خوبی برای دادن خبر مرگ به كودك است كه او را با مفهوم مرگ آشنا كنیم.


3.به صورت قابل فهم كودكانه و متناسب با سن او از مفهوم بهشت برایش صحبت كنید و اینكه همه ما دوست داریم روزی به بهشت برویم.


4.بعد از درك مرگ توسط كودك، با توجه به درجه تاب آوری و ظرفیت او و میزان وابستگی اش به فرد فوت شده، به همان نسبت موضوع مرگ را مطرح كنید و به او بفهمانید كه دیگر برگشتی وجود ندارد و نباید چشم به راه آنها باشد.


5.برای آرام كردنش به او اطمینان بدهید كه قرار نیست كسی دیگر را از دست بدهد و امنیت كودك را تضمین كنید.


6.به این نكته توجه كنیم كه كودكان در سوگواری بزرگترها را الگوی خود قرار می دهند در واقع اجازه بدهیم كه كودك هم گریه كند.


7.با توجه به اینكه تخلیه هیجانی بسیار مهم است ، به او كمك كنیم هیجانات درونی خود را به صورت كلامی بیرون ریزی كند.


8.نباید كودكان را اجبار به شركت و یا عدم شركت در مراسم كنیم در اینخصوص باید به او حق انتخاب بدهیم و او را از مراسم سوگواری دور نكنیم زیرا احساس های بعدی مخربی خواهند داشت.مراسم سوگواری و تشییع جنازه، خاك سپاری، همدردی و آرام كردن افراد دیگر، دیدن چگونگی خداحافظی با جنازه و شنیدن حرفهای دیگران در خصوص افتخارات زندگی متوفی باعث می شود كه از نظر هیجانی پذیرش بهتری حاصل شود.


9.نباید به او بگوییم كه تو بزرگ می شوی و همه چیز فراموشت می شود چون فكر فراموشی در او احساس گناه و بی وفایی به وجود می آورد.


10.برای تقویت حس همدردی و همدلی او را در فرصت های مناسب همراه با سكوت در آغوش بگیرید.


11.برای جلوگیری از ترس از فراموشی و عدم ایجاد احساس گناه با او خاطرات خوب  و آلبوم عكس های خانوادگی و آلبوم خودش را مرور كنید.


12.به كودك همدردی را بیاموزید تا نقش حمایتی را یاد بگیرد.


13.افراد بازمانده نباید به مدت طولانی سوگوار باشند.


14.با كودكان برای طی شدن مراسم سوگ همراهی كنیم.

در مراحل سوگ با این مسائل رو به رو می شویم:
1)فرد شوكه می شود و حالتی بهت زده پیدا می كند.
2)مرحله انكار و ناباوری پیش می آید كه مصیبت را باور نمیكند.
3)پرخاشگری و عصبانیت و كینه و به دنبال مقصر گشتن و احساس گناه و عذاب وجدان ظاهر می شود.
4) فرد افسرده و غمگین می شود.
5)پذیرش و سازگاری با فقدان عزیز از دست رفته و پذیرش زندگی عادی و طبیعی رخ می دهد.


15.توضیح مرگ به بچه ها و كنار آمدن با این موضوع در یك دوره 6 ماهه تا دو ساله طول می كشد در این صورت باید آرام كردن كودك به مرور و صبر و حوصله باشد و تمام رفتارها و ناهنجاریهای كودك درك شود.


16.برای درك مفهوم مرگ و كمتر شدن آسیب های احتمالی از یك روانشناس كمك بگیرید.
 
*روانشناس بالینی
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha