سه‌شنبه ۵ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۲:۵۹
کد خبر: 23822

درمان سرطان پستان در مراحل اولیه تا 40 درصد مرگ و میر ناشی از ابتلا به این بیماری را كاهش می‌دهد

سلامت نیوز :یك جراح عمومی گفت: درمان سرطان پستان در مراحل اولیه تا 40 درصد مرگ و میر ناشی از ابتلا به این بیماری را كاهش می‌دهد. در این زمینه غربالگری با انجام ماموگرافی سالیانه برای زنان 40 تا 65 ساله تنها روش استاندارد کاهش مرگ و میر ناشی از سرطان پستان است.

دكتر آزاده جولایی در گفت وگو با  ایسنا، افزود: با انجام ماموگرافی، بیشتر موارد سرطان پستان در مراحل بسیار اولیه که هم اندازه تومور کوچک است و هم هنوز به لنف، خون و اندام‌های دیگر سرایت نكرده است، تشخیص داده می‌شود.

وی با اشاره به سن ابتلا به سرطان پستان اظهار كرد: گرچه سرطان پستان در سن زیر 30 سال شایع نیست اما جوان‌ترین بیمار گزارش شده در ایران 14 ساله است. علاوه بر آن، از هر 1000 تا 3000 مورد حاملگی، یک مورد سرطان پستان گزارش می‌شود بنابراین با توجه به شیوع بالای حاملگی ضروریست که پستان هنگام حاملگی معاینه و هر علامتی در این عضو به دقت بررسی شود.

جولایی با بیان اینكه هنوز برخی از افراد می‌پندارند که در صورت ابتلا به سرطان پستان باید این عضو آنان برداشته شود، گفت: امکان حفظ پستان در بسیاری موارد و در صورت تشخیص زودرس بیماری وجود دارد.

وی افزود: در مواردی كه برداشتن پستان ضروری‌ است می‌توان به طور همزمان یا تاخیری، پستان بیمار را بازسازی كرد. متاسفانه تا این زمان روشی برای جلوگیری از ابتلا به سرطان پستان كشف نشده است چرا كه دو عامل مهم در ابتلا به این سرطان، جنسیت زنانه و افزایش سن است که نمی‌توان آن‌ها را تغییر داد.

این جراح عمومی با بیان اینكه تفسیر علایم بیماری‌های پستان از سوی بیمار اشتباهی رایجی است، گفت: همین كار باعث دیر مراجعه كردن آنان به پزشك می‌شود. جوان بودن بیمار، زمان حاملگی و شیردهی از جمله عواملی است که باعث تفسیر غلط بیماری پستان و مراجعه دیرهنگام به پزشك می‌شود.

جولایی در پایان تاكید كرد: در هر مرحله از ابتلا به سرطان پستان، تیم پزشکی در کنار بیماران است تا مطابق آخرین استانداردهای بین المللی در مبارزه با این بیماری به آنان کمک کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha